Г олямата и много коментирана новина тези дни в света на киното е, че холивудската звезда Анджелина Джоли ще се превъплъти в образа на оперната дива Мария Калас в биографичен филм. Режисьор на продукцията ще бъде чилиецът Пабло Лараин, който в последно време се прочу с продукции в биографичния жанр. Негово дело са филмите „Джаки” с Натали Портман, посветен на Джаки Кенеди, и „Спенсър” с Кристен Стюарт, разказващ за принцеса Даяна, предава БТА.
Новият проект на чилиеца ще се казва „Мария”.
Сценарист ще бъде Стивън Найт, работил с Лараин по проекта „Спенсър”. Действието ще се развива в определен период от живота на Мария Калас - в Париж, където тя умира на 53-годишна възраст през 1977 г.
Анджелина Джоли заяви, че е готова да приеме това предизвикателство.
„Много сериозно си давам сметка за отговорността към живота и наследството, оставено от Мария. Ще направя всичко по силите си, за да посрещна това предизвикателство. Отдавна се възхищавам на Пабло Лараин”, се казва в изявление на актрисата, цитирано от „Вог” и „Варайъти”. Тя допълва, че работата с Лараин по сценария на Стивън Найт е истинска мечта за нея.
Режисьорът пък коментира, че биографичният филм за Мария Калас
ще му даде възможност да съчетае двете си най-големи съкровени страсти – киното и операта. Той добави, че това е един отдавна бленуван филмов проект. За Анджелина Джоли Лараин заяви, че тя е изключително смела и любознателна актриса, а възможността да работи с нея по новия проект той определя като "истински дар".
За Лараин е сигурно, че ще се справи със задачата да покаже каква е била Мария Калас на прага на смъртта и да обрисува на екрана комплексен характер, какъвто е бил този на оперната дива.
Но дали Анджелина Джоли ще се справи с предизвикателството да изиграе Мария Калас,
дали ще успее до такава степен да се потопи в персонажа на сопраното, че да претопи холивудската си красота в отличителната гръцка изтънченост и елегантност на оперната изпълнителка? И дали Джоли ще успее да пресъздаде многопластовия характер на дивата, спечелила си световна слава както с божествения си глас, така и с подвластността си на демоните на душевността, страстите и капризите?
Според феновете на Джоли задачата е по силите ѝ.
Според по-неутрални анализатори Мария Калас може да се окаже трудна хапка за преглъщане за холивудската звезда.
В последно време името на актрисата се свързва основно със съдебните препирни с бившия ѝ съпруг Брад Пит,
последвали развода с него. Медиите се фокусират и върху това как се развиват шестте деца на Джоли и Пит. Най-често интересът е насочен към тяхното биологично дете Шайло, която през годините журналисти набеждаваха, че искала да промени пола си и която сега се очертава да е достойна съперница на Джоли по красота и женственост.
Напоследък името на бившата "госпожа Брад Пит" се свързва и с нейната отдаденост на хуманитарни каузи,
които я отвеждаха на размирни места по света, от Йемен и Афганистан, през Судан, Сиера Леоне, Хаити, Камбоджа и Мианма до Украйна в качеството ѝ на специален пратеник на върховния комисар на ООН за бежанците.
В последното десетилетие превантивните оперативни интервенции, на които се подложи Джоли,
за да намали риска да се разболее от рак на гърдата и на яйчниците, също бяха много по-коментирани от професионалните ѝ изяви.
Иначе в киното в последните години тя се изявява като успешен режисьор.
Първата ѝ продукция „В земя на кръв и мед” бе вдъхновена от войната в Босна и Херцеговина и дори получи номинация за „Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм. Последваха режисьорските ѝ проекти „Несломен” за американския олимпийски спортист и военен Луиз Дзамперини, оцелял при падането на самолет през Втората световна война, заловен от японските сили и изпратен на принудителен труд в лагер за военнопленници, романтичната история „Край морето" и „Първо те убиха моя баща”, разказващ за насилието в Камбоджа по време на Червените кхмери. Тези режисьорски опити на Джоли бяха посрещнати не винаги ласкаво от критиката. А на големия екран в качеството си на актриса през последните двайсетина години красавицата се появяваше основно в трилъри, фентъзи, приключенски продукции и екшъни.
Всичко това именно кара мнозина да си мислят, че Анджелина Джоли може и да е с богат опит като актриса и режисьор,
може и да се е сблъсквала с човешките драми като специален пратеник на ООН, но може и да не се справи с комплексна драматична роля в продукция, в която вниманието на зрителя ще е насочено само върху нея и няма да се разсейва от присъствието на други сексапилни актьори и от специални ефекти.
В социалните мрежи вече се появиха коментари, че за ролята е трябвало да бъде избрана Лейди Гага,
която ще се справи едновременно добре и с пеенето, и с актьорската игра. Потребители на социални мрежи коментират, че ролята на Калас е от тези, които или носят успех, или провал. Някои напомнят на Джоли, че за мнозина Калас е богиня, а не жена, която се опитва да имитира богиня, намеквайки, че с втората част на коментара си визират именно актрисата.
Много потребители обаче са уверени, че с точния сценарий и правилната режисура Джоли все пак ще се справи,
а ако към това добавим и подходящ сценичен треньор, с който да отрепетира жестовете, мимиките, маниерите, походката и говора на Калас, то тя може дори да изненада критиците и да стигне до престижна награда.
Анализатори припомнят, че когато бе по-млада, Анджелина Джоли пожъна успехи именно,
когато изигра сложна централна роля – тази на Джия Каранджи, смятана от мнозина за първия супермодел и починала през 1986 г., едва на 26 години, от СПИН. Филмът за нейния живот на модната сцена и в ада на наркозависимостта, довела и до смъртта ѝ, беше продуциран от Ейч Би О през 1998 г., като донесе на Джоли „Златен глобус” и отличието на Гилдията на американските актьори за най-добра главна женска роля в телевизионен филм.
Мария Калас може и да е коренно различна от Джия Каранджи, но също като нея е жертва на психически срив
и на неконтролируеми настроения. Говорейки за Калас, мнозина си спомнят, че талантът ѝ често пъти бе засенчван от бурния ѝ личен живот - скандалите, съпътстващи брака ѝ с предприемача Джовани Батиста Менегини и наблюдаваната под лупа от медиите любовна история с гръцкия магнат Аристотел Онасис, изоставил я заради Джаки Кенеди.
Задачата на Джоли да се превъплъти в образа на Мария Калас се усложнява особено много,
предвид това, че преди нея известни актриси се справиха съвършено с превъплъщението в образа, било то на големия екран или на театралната сцена. През 1995 г. американският драматург Терънс Макнали създава пиесата „Мастър клас”. В нея главно действащо лице е Калас в края на живота си, която води майсторски клас и демонстрира буреносния си темперамент, докато се опитва да предаде певческия си опит на свои ученици. В ролята на оперната дива в пиесата се превъплъщава първо австралийската актриса Зоуи Колдуел и през 1996 г. печели американската театрална награда „Тони” за нея. През годините в тази пиеса в образа на Калас се превъплъщават също толкова успешно Дикси Картър, Фей Дънауей и Тайн Дейли.
Отвъд океана пиесата е поставена във Франция от Роман Полански с Фани Ардан в ролята на Мария Калас през театралния сезон 1996-1997 г. За блестящото си изпълнение специалистката по комплексните роли Ардан получава френската театрална награда „Молиер” през 1997 г.
Точно по същото време в Гърция пиесата е поставена от известния режисьор Михалис Какоянис в театъра на гръцката театрална
и филмова дива Катя Дандулаки (позната на българските зрители с ролята на Вирна Дракос в сериала „Блясък”). В гръцката постановка Дандулаки изпълнява също толкова блестящо, колкото и Фани Ардан, ролята на Калас. Любопитното е, че като част от подготовката за ролята Дандулаки отива в Париж, за да гледа Фани Ардан и двете дори позират заедно пред камерите на журналистите.
Сега, ако Джоли иска да се подготви много добре за ролята на Калас, ще трябва да изгледа записи на всички тези постановки.
А също и филма на Франко Дзефирели от 2002 г. „Калас завинаги”. В него ролята на оперната звезда отново е поверена на Фани Ардан. В продукцията екранната Калас е изгубила гласа си и приема предложение да играе във филмова версия на операта „Кармен”, в която гласът ѝ е дублиран от друга певица, но накрая настоява филмът да бъде унищожен. Фани Ардан отново се справя съвършено с ролята на оперната дива.
През 2020 г. се реализира дълго замисляният от майсторката на пърформансите Марина Абрамович
проект „Седемте смърти на Мария Калас”. Премиерата му е в Баварската опера в Мюнхен. Проектът съчетава късометражни филми и арии от седем опери, с които се прочу Калас - а именно „Тоска”, „Травиата”, „Отело”, „Кармен”, „Мадам Бътърфлай”, „Норма” и „Лучия ди Ламермур”. В късометражните филми към всяка една ария Абрамович играе главната роля и персонажът й винаги умира по много зрелищен начин, а в паузата между филмите в залата отекват нейни разсъждения за живота и любовта. Ариите пък са изпълнявани от седем съвременни оперни таланти - южнокорейката Хера Хиесан Пак, италианката Селене Дзанети, американката Лия Хоукинс, австралийките Лорен Фейгън и Киандра Хауарт, рускинята Надежда Карязина и румънката Адела Захария. Във второ действие на операта Абрамович представя блестящо последните мигове от живота на Калас, съсипана от изгубената любов и търсеща смъртта, както човек е привлечен от слънчевата светлина. Проектът на пърформанс майсторката е толкова добър, че критиците го наричат „среща на две диви” – Калас и Абрамович. Заради пандемията от COVID-19 тя пусна за един месец шоуто си за безплатно гледане в интернет. Когато рестрикциите бяха разхлабени, започна гастроли с него по света. През есента на миналата година Абрамович представи спектакъла си и в Атина.
Точно по същото време там беше и италианската кинодива Моника Белучи,
за да представи пиесата с нейно участие „Мария Калас: Писма и спомени”. Тя е режисирана от френския филмов и театрален режисьор Том Волф и е базирана на неговата книга „Мария от Калас” и на неговата документална лента за оперната дива, в която има невиждани досега кадри на звездата, разговори с хора, които са я познавали и архивни видеа от нейни спектакли. Калас е представена чрез собствените си думи, взети от нейни интервюта, писма, непубликувани мемоари и видеокадри, заснети в домашна обстановка. Пиесата, с участието на Белучи по филма и книгата на Волф, се играе редовно и в театър „Шатле” в Париж в последните години. Това е и първият път, в който италианската кинодива се превъплъщава в театрална роля. Не е маловажен и фактът, че, за да прекрачи тънката червена линия от киното към театралната сцена, тя е избрала именно пиеса за Мария Калас.
Всичко това вдига още повече летвата за Анджелина Джоли и прави филма с нейно участие още по-заинтригуващ.
А, ако премиерата му е догодина, то той ще съвпадне с "Годината на Калас". През 2023 г. се отбелязва стогодишнината от рождението на оперната дива.
По повод на тази годишнина Гърция подготвя редица събития, сред които концерти, нови оперни продукции и изложби, съобщи „Катимерини”.
За лятото на догодина е предвидено и откриването на музей на Мария Калас в центъра на Атина. В него ще бъдат представени лични вещи, ценни исторически архиви, редки записи, снимки, сценични тоалети, документи с автографа на Калас и нейният личен училищен албум. Експонатите в музея идват от десетки гръцки институции и частни колекции. Дарения за музея са направени и от оперни театри от целия свят, сред които „Миланската скала”, „Метрополитън опера” в Ню Йорк, театър „Фениче” във Венеция и „Арена ди Верона”. Всичко това, съчетано с обещания филм с участието на Джоли, превръща 2023 г. в особено вълнуваща за феновете на Мария Калас по целия свят.
Вероятно през идната година на особен интерес ще се радват и многото книги,
посветени на Мария Калас, някои от които вероятно самата Джоли ще изчете като част от подготовката си за образа. Последната такава книга, публикувана у нас съвсем наскоро, е „Мария Калас” на Мишел Марли. Преди това на българския пазар излязоха „Мария Калас. Последното турне” от Робърт Съдърланд, „Истинската Мария Калас” от Бертран Майер-Стабли, „Спомени за Мария Калас” от Надя Станчова. За историята на Мария Калас се говори и в публикуваната у нас документална книга „Грозните патенца. Да устоиш и да продължиш” на Борис Сирюлник и в сборника за тийнейджърки „Истории за лека нощ за момичета бунтарки”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!