Н а малка уличка в град Бхактапур, Непал има една скромна сграда със странното име Музей на откраднатото изкуство. Вътре има стаи, пълни със статуи на свещени непалски богове и богини.
Сред тях е и скулптура на Сарасвати. Седнала върху лотус, хиндуистката богиня на мъдростта държи книга, броеница и класически музикален инструмент – вина* в четирите си ръце.
Но и тя, както всички останали скулптури в стаята, е фалшива. Сарасвати е една от 45-те реплики в музея, който ще има официално място в град Панаути, на 32 км югоизточно от столицата Катманду и ще бъде открит за посещения през 2026 г.
Музеят е дело на непалския природозащитник и историк Рабиндра Пури, чиято мисия е да осигури
връщането на десетки откраднати непалски артефакти, много от които са разпилени из музеи, аукционни къщи и частни колекции като САЩ, Великобритания и Франция,
пише Би Би Си (BBC).
Мисията на Пури е да осигури връщането на тези откраднати артефакти, в замяна на репликите, които той е създал.
В Непал такива статуи има в храмове из цялата страна и на тях се гледа като на част от „живата култура“ на страната, а не просто като скулптури, казва Санджай Адхикари, секретар на кампанията за възстановяване на непалското културно наследство.
Много от тези статуи са ежедневно боготворени от местните хора, като някои оставят пред тях храна и цветя за боговете. „Една възрастна жена ми каза, че преди се е покланяла на Сарасвати всеки ден.
Когато разбрала, че статуята е открадната, тя се почувствала по-зле, отколкото когато съпругът ѝ починал“,
разказва Пури.
Много често поклониците докосват тези статуи, за да бъдат благословени. Това означава, че скулптурите рядко биват охранявани, което ги прави много лесна плячка за крадците.
Непал е описал повече от 400 липсващи артефакти от храмове и манастири в цялата страна, но вероятно в действителност са много повече, споделя Саубхагя Прадхананга, който оглавява департамента по археология.
От 60-те до 80-те години на миналия век стотици артефакти са изнесени от Непал, когато изолираната страна се отваря към външния свят. Много от най-влиятелните хора в страната от онова време вероятно са прикривали тези кражби в замяна на солидни суми.
В продължение на десетилетия непалците нямат никаква представа за липсващите артефакти и къде са отишли, но това се променя, особено след основаването на кампанията за възстановяване на националното културно наследство през 2021 г. – движение, основано от граждански активисти. Сега активистите работят с чужди правителства, за да окажат натиск и артефактите да бъдат върнати, което е изключително трудно. Но не и невъзможно.
Околко 200 артефакта вече са върнати в Непал от 1986 г., макар повечето от тези случаи да са от последното десетилетие.
Сега поклонниците на тези статуи са много по-мнителни и поставят скулптурите в железни клетки, за да ги опазят от крадци. Пури пък се надява неговият музей да постигне желания резултат и казва: „Искам да кажа на музеите и всички, които държат откраднатите от нас артефакти: Просто ни върнете боговете! Можете да си имате свое изкуство“.
*Veena – древен индийски струнен музикален инструмент, представляващ индийска китара. Състои се от кух прът от бамбук, върху който са опънати струните с помощта на дървени ключове. Под пръта са прикрепени две кратунки, по една в двата му края, които играят ролята на резонатори).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!