П огледнете снимките на двете фатални самолетни катастрофи от последните две седмици и сред ужаса и мъката на често пътуващите с влак може да ви хрумне една мисъл.
Старата поговорка за редовните пътници гласи, че да седиш в задната част на самолета е по-безопасно, отколкото в предната - и останките от полет 8243 на азербайджанските авиолинии и полет 2216 на "Чеджу Еър" изглежда потвърждават това.
Всичките 29 оцелели от азербайджанската катастрофа са седели в задната част на самолета, който се е разделил на две, като задната част е останала почти непокътната. В същото време единствените оцелели при южнокорейската катастрофа са двете стюардеси, които са били на седалките си в самата опашка на самолета.
Така че дали тази стара поговорка - и шегите с черен хумор за местата в първа и бизнес класа, които са добри, докато няма проблем със самолета - все пак е вярна?
През 2015 г. репортери на списание TIME пишат, че са прегледали записите на всички американски самолетни катастрофи със загинали и оцелели от 1985 до 2000 г. и в мета-анализ са установили, че при местата в задната трета на самолета смъртността е общо 32%, в сравнение с 38% в предната трета и 39% в средната трета.
Още по-добри резултати са открити при средните седалки в задната трета на кабината, където смъртността е 28 %. „Най-лошите“ места са пътеките в средната третина на самолета, където смъртността е 44 %.
Но дали това ще важи и през 2024 г.?
Според експерти по авиационна безопасност това е стара приказка.
„Няма никакви данни, които да показват връзка между местата за сядане и оцеляването. Всяко произшествие е различно“, казва Хасан Шахиди, президент на Фондацията за безопасност на полетите.
„Ако говорим за катастрофа с фатален край, няма почти никаква разлика къде седи човек“, казва Ченг-Лунг Ву, доцент в Училището по авиация към Университета на Нов Южен Уелс, Сидни.
Ед Галеа, професор по инженерна противопожарна безопасност в Лондонския университет „Гринуич“, който е провел забележителни изследвания на евакуацията при самолетни катастрофи, предупреждава: „Няма магическа най-безопасна седалка. Това зависи от естеството на произшествието, в което сте попаднали. Понякога е по-добре да седиш отпред, понякога отзад“.
Въпреки това Галеа, както и други, казват, че има разлика между седалката, която има най-голям шанс да оцелее при първоначален удар, и тази, която ви позволява бързо да напуснете самолета. Те казват, че трябва да се стремим към последното.
При повечето самолетни катастрофи би трябвало да може да се оцелее
Първо, добрите новини.
„По-голямата част от самолетните произшествия могат да се преживеят и повечето хора при тях оцеляват“, казва Галеа. От 1988 г. насам самолетите - и седалките в тях - трябва да бъдат конструирани така, че да издържат на удар до 16G, или g-сила, която е 16 пъти по-голяма от силата на тежестта. Това означава, казва той, че при повечето инциденти „е възможно да се преживее травмата от удара при катастрофата“.
Например, той класифицира първоначалния инцидент с Чеджу Еър като оцеляващ - предполагаем удар от птица, загуба на двигател и кацане по корем на пистата, без функциониращо шаси.
„Ако не се беше блъснал в бетонното укрепено препятствие в края на пистата, напълно възможно е по-голямата част, ако не и всички, да бяха оцелели“, казва той.
От друга страна, катастрофата на азербайджанските авиолинии той определя като инцидент, който не може да се преживее, и нарича „чудо“ това, че някой се е отървал жив.
Повечето въздухоплавателни средства, които попадат в катастрофи, обаче не се изстрелват от небето, както се подозира във връзка с катастрофата в Азербайджан.
#AMAY The survivors of recent crashes were sitting at the back of the plane. What does that tell us about airplane safety?https://t.co/Kg0lZP280U pic.twitter.com/SGyc3nE0z2
— Egypt Independent (@EgyIndependent) January 6, 2025
А тъй като съвременните самолети са конструирани така, че да издържат на удари и да забавят разпространението на огъня, Галеа оценява шансовете за оцеляване при „оцеляващ“ инцидент на поне 90%.
Вместо това той казва, че разликата между живота и смъртта при повечето съвременни произшествия е в това колко бързо пътниците могат да се евакуират.
Днес самолетите трябва да докажат, че могат да бъдат евакуирани за 90 секунди, за да получат сертификат. Но теоретичната евакуация - практикувана с доброволци в помещенията на производителите - е много различна от реалността на паникьосаната публика на борда на самолет, който току-що е кацнал аварийно.
„Всяка секунда е от значение"
Експертът по евакуация Галеа е провел проучване за британския орган за гражданска авиация (CAA), в което се разглеждат местата в самолета, които могат да оцелеят най-добре. Неговото забележително изследване, проведено в продължение на няколко години в началото на 2000 г., разглеждаше поведението на пътниците и екипажа по време на евакуация след катастрофа, вместо да разглежда самите катастрофи. Събирайки данни от 1 917 пътници и 155 членове на екипажа, участвали в 105 произшествия в периода 1977-1999 г., екипът му създава база данни за човешкото поведение при самолетни катастрофи.
Анализът му на това кои изходи пътниците действително са използвали „разби много митове за евакуацията от самолета“, казва той. „Преди моето проучване се смяташе, че пътниците са склонни да използват изхода за качване, защото е най-познат, и че пътниците са склонни да вървят напред. Моят анализ на данните показа, че нито един от тези митове не се потвърждава от доказателствата.“
Вместо това изследването на Галеа показва, че пътниците, седящи на пет реда от всеки авариен изход, в която и да е част на самолета, имат най-голям шанс да се измъкнат живи.
Нещо повече, тези, които седят на местата до пътеката, имат по-голям шанс да се евакуират безопасно, отколкото тези, които седят на средните места, а след това на местата до прозореца - защото трябва да преминат през по-малко хора, за да излязат.
„Основното нещо, което трябва да се разбере, е, че при авиационен инцидент всяка секунда е от значение - всяка секунда може да направи разликата между живота и смъртта“, казва той и добавя, че близостта до изходния ред е по-важна от площта на самолета.
Разбира се, не всеки изход може да бъде използван при инцидент - когато полет 516 на Japan Airlines се разби в самолет на бреговата охрана в Токио Ханеда през януари миналата година, само три от осемте евакуационни пързалки бяха използваеми. И все пак, благодарение на примерното поведение на екипажа и пътниците, които се евакуираха незабавно, всички 379 души в Airbus A350 оцеляха.
Галеа - който в момента търси доброволци от Обединеното кралство за февруарските изпитания на евакуацията - казва обаче, че все пак е по-добре да изберете един изходен ред, до който да седнете близо, отколкото да разпределяте шансовете си и да седите между два такива.
Какво се случва, ако на предпочитания от вас полет няма свободни места на изходния ред - или на пет реда от него?
„Търся друг полет. Искам да бъда възможно най-близо до изхода. Ако съм на девет или десет места от него, не съм доволен. Шансът е в полза на подготвения ум“, казва той.
Резервирали сте полет и сте избрали място на пет реда от изхода. Сега е моментът да седнете удобно, да се отпуснете и да разчитате на пилотите и екипажа, нали?
Не и според Галеа, която казва, че има неща, които можем да направим на борда на самолета и които ни дават най-голям шанс да оцелеем при инцидент.
„Шансът е в полза на подготвения ум. Ако сте наясно какво трябва да направите, за да подобрите шансовете си, ще увеличите още повече шансовете си да оцелеете. Помислете как бихте се измъкнали“, е неговата мантра.
Той казва, че е от съществено значение, дори ако често летите, да изслушате инструктажа на кабинния екипаж преди полета и да разберете - наистина да разберете - как работи предпазният ви колан.
„Вярвате или не, но едно от нещата, с които хората се затрудняват при катастрофа, е да освободят предпазния си колан. Намираш се в ситуация, в която потенциално може да става дума за живот и смърт, и мозъкът ти преминава на автопилот“, казва той.
„Повечето хора имат опит с предпазните колани в автомобилите, където натискате бутон, а не дърпате ключалка. Много от хората, които интервюирахме преживели самолетни катастрофи, имаха трудности при първоначалното освобождаване на предпазните колани. Ето защо е важно да се обърне внимание на инструктажа преди полет. Всички тези съвети са наистина ценни.“
Той препоръчва също така да се запознаете внимателно с картите за евакуация в джоба на седалката си, а ако седите до авариен изход, внимателно да разгледате как ще го отворите.
„Този надкрилен изход е доста тежък и вероятно ще падне върху вас. Интервюирах един от хората на борда на „Чудото на Хъдсън“ аварийно кацане по вода на полет 1549 на US Airways през 2009 г. Той беше седнал до надкрилния изход и не беше обърнал внимание. Докато самолетът падаше, той извади табелата и я проучи. Бил е инженер, така че го е разбрал - но мисля, че средният човек, ако не си е направил труда да я прочете предварително, няма да го направи“, казва той.
Дръжте обувките си на краката си, докато не достигнете крейсерска височина - и ги сложете обратно, когато самолетът започне да се спуска окончателно, казва той. Ако сте семейство или пътувате с други хора, седнете заедно, дори и да трябва да платите - при спешен случай раздялата ще ви забави, тъй като хората неминуемо ще се опитат да се намерят.
И където и да седите, пребройте броя на редовете между вас и аварийния изход - както отпред, така и отзад. По този начин, ако салонът е пълен с дим - „един от основните убийци“ в съвременните катастрофи, казва той - все още можете да усетите пътя до най-близкия изход и да имате резервен, ако най-близкият до вас е блокиран.
„Хората те мислят за луд“, казва той за пътниците, които внимателно следят инструктажа преди полета и проучват картите за евакуация и изходните врати преди излитане. „Но шансът е благосклонен към подготвения ум. Ако не сте подготвени, е доста вероятно нещата да не се развият добре.“
Оставете всичко - и това означава всичко - зад гърба си
Джефри Томас знае и някои неща за безопасността на самолетите. Сега той е редактор на уебсайта за авиационни новини 42 000 Feet, а преди това 12 години е бил основател на AirlineRatings - първия уебсайт, който класира авиокомпаниите по безопасност.
Томас казва, че най-безопасната конструктивна част на самолета е кутията на крилото - там, където конструкцията на крилото се свързва с фюзелажа.
„Всяка катастрофа е различна, но обикновено при структурна повреда самолетът се разрушава отпред и отзад на крилата“, казва той и нарича кутията на крилата „много, много здрава част от конструкцията“. Такъв е случаят с катастрофата на самолета на азербайджанските авиолинии, който се е разцепил точно след крилата.
Но въпреки че Томас отдавна е предложил да се седи над крилото, той казва, че поведението на пътниците през последните години го е накарало да промени позицията си. Сега той смята, че „най-добрите места са възможно най-близо до изходите“. В идеалния случай това е крилото - но не е задължително.
Това е така, защото, както казва Галеа, повечето съвременни катастрофи могат да се преживеят.
„Повечето произшествия или извънредни ситуации днес не са свързани с пълна загуба на самолета - става въпрос за нещо друго, пожар в двигателя, отказ на ходовата част или доброкачествено прелитане“, казва Томас.
Основната опасност след първоначалния удар е от избухване на пожар и навлизане на дим в кабината. И макар че съвременните композитни материали, от които са изработени днешните фюзелажи, могат да забавят разпространението на пожара по-добре от алуминия, те не могат да го забавят завинаги - което означава, че евакуацията е от ключово значение за оцеляването.
И все пак изглежда, че пътниците не разбират това - или не желаят да го разберат.
„Все по-често виждаме, че пътниците не оставят чантите си, което забавя евакуацията на самолета, и доста често сме виждали случаи, в които пътниците не са излизали, защото евакуацията на самолета се е забавила“, казва Томас.
През май 2019 г. полет 1492 на „Аерофлот“ се разбива на летище „Шереметиево“ в Москва, като в последвалия пожар загиват 41 от общо 78 души на борда. Пътниците са заснети от камера да се евакуират с ръчния си багаж, дори когато задната половина на самолета е в пламъци.
„Самолетите са сертифицирани така, че всеки пътник да може да излезе с половината от затворените изходи в рамките на 90 секунди, но в момента евакуацията на някои от тези самолети продължава пет или шест минути, така че това е много голям проблем“, казва той.
„Другият проблем е, че в социалните медии се появяват много видеоклипове от вътрешността на кабините с пламъци навън и хора, които крещят. Хората правят видеоклипове, вместо да слязат от самолета.“
Той смята, че заснемането на евакуация или на евакуация с ръчни чанти трябва да бъде обявено за престъпление.
„Вие застрашавате живота на хората“, казва той категорично.
Той цитира миналогодишната катастрофа на Japan Airlines като „перфектен пример“ за това какво е възможно. Екипажът е запазил спокойствие и евакуирал ефикасно пътниците - а те са се подчинили на екипажа. Нито един човек не е бил забелязан да взема ръчния си багаж със себе си - и всички са оцелели.
Но той казва, че това е било изключение по отношение на инцидентите.
„Това е културен проблем - ако стюардесата ви крещи да си оставите багажа, точно това ще направят японските пътници. В повечето други страни хората си мислят: „На кого му пука, аз си искам багажа“, казва той.
Сега, когато Томас лети, той седи на изходния ред, а при излитане и кацане носи спортно палто, в което държи паспорта и кредитните си карти.
„Така че, ако ми се наложи да изляза, мога да го направя и ще имам всичко необходимо със себе си“, казва той.
„Никога, никога не знаеш. Толкова много хора се качват на самолета и казват: „На мен никога няма да ми се случи“, а в следващия момент знаят, че са статистически данни. Аз не рискувам с лейди Късмет. Наясно съм с проблемите и с поведението на хората и предприемам мерки, за да се уверя, че в ситуация, която се надявам никога да не се случи, съм в състояние да сляза и да не бъда блокиран от някой идиот.“
След като самолетът е на земята, той е във вашите ръце
Има и други мерки, които можете да предприемете, за да летите по-безопасно.
Шахиди посочва турбуленцията като „нещо, за което пътниците могат да направят нещо“. Той казва, че винаги трябва да сме закопчани с предпазни колани.
„Аз нося колана си през цялото време, освен ако не отида до тоалетната, и отивам там и се връщам много бързо, независимо от това какво казва капитанът. Статистически повече от 80 % от нараняванията в самолетите се дължат на пътници, които не са поставили предпазни колани“, казва той.
Ву казва, че никога не лети без пътническа застраховка, така че ако нещо се случи и той загуби вещите си при евакуация, да не се окаже без пари.
И Томас, и Галеа подчертават, че разумният избор на авиокомпания също е от ключово значение.
„Едно правило е, че наистина добрите авиокомпании плащат наистина добри заплати и хората искат да работят за тях - най-лошите пилоти трябва да работят за някой друг“, казва Томас, който лети само с авиокомпаниите с най-висок рейтинг. Той съветва да направите проучване, преди да резервирате полета си - не във всички страни има еднакво високи стандарти за безопасност, така че ви е необходима авиокомпания, която надхвърля изискванията за безопасност, където и да лети, а не само такава, която отговаря на минималните стандарти.
Но от решаващо значение е да не забравяте, че в случай на катастрофа, която може да се преживее, пътниците трябва да действат по начин, който да позволи на възможно най-много хора да оцелеят.
„Хората са фаталистично настроени, мислят, че ако попаднат в катастрофа, това е всичко - така че може и да не се притесняват, защото всички ще умрат. Но това е точно обратното на това, което се случва. Просто помнете, че всяка секунда е от значение“, казва Галеа.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!