Д ен преди големия финал на сериала „С река на сърцето“ се срещаме с композитора Виктор Стоянов, за да ни разкаже за въздействащата и отличителна музика, която той и сценаристът Георги Тенев създават.
Ето какво ни сподели за идеята и творческия процес по писането на песните към продукцията, които вече са налични в iTunes и Spotify.
Как се пише музика за сериал? Какъв е процесът и колко време продължава?
За разлика от създаването на музика за пълнометражен филм, където емоцията се развива в рамките на два часа, при сериалите е малко по-различно. Трябва да успееш да държиш напрежение и да разказваш историята по-фрагментирано и с по-бавно темпо, но същевременно да поддържаш интереса и вълнението в зрителя. Иначе ние продължаваме успешното си сътрудничество с режисьора Мартин Макариев и екипа, с който работихме така добре по филма „В сърцето на машината“. Радвам се, че с този филм развълнувахме зрителя и получихме изключителна оценка и от професионалистите, което се доказа и от това, че „Сърцето на машината“ се превърна в българското предложение за Оскар. Както съм казвал и преди – изключително важно е музиката да е в перфектна симбиоза с идеята на филма още преди да е написана и една нота. За целта идеята за музикални теми и стил се залага още на ниво сценарий. Харесвамта и страстта, с която работи екипът на филма, и това, че знае много точно какво иска. И резултатите са налице.
Работите със сценариста Георги Тенев. Споделете ни повече за работата с него? Лесно ли се сработихте и колко време отне създаването на песните към епизодите?
Аз познавам и се възхищавам на работата на Георги Тенев от доста години, но за първи път имах удоволствието да се запозная на живо и да работя с него. Изключителен артист, изключителен професионалист. Креативните му идеи извираха при всяка работна сесия. Имахме случай, в който за изключително кратко време трябваше да се влезе в студио и да се запише огромно количество материал. Бях впечатлен от това колко качествено, бързо, професионално и майсторски Георги борави с текста, работи под напрежение и в екстремни ситуации. Когато работя по сериите, винаги се изненадвам колко дълбочина има във всеки герой, колко жива емоция имат образите и отношенията между героите. Как обича героите си и същевременно ги хвърля в изпитания, непосилни за нормалния човек. Което е ключът към един успешен сериал. Радвам се, че имах възможността да работим заедно.
Музиката към сериала е изключително въздействаща. Какви инструменти използвахте и на какво акцентирахте? Има ли запис на жив оркестър?
Благодаря за оценката. За мен най-важно е да развълнувам зрителя и с музиката да му дам емоции, които трудно си набавя с забързаното ежедневие. Писмата, които получавам всеки ден с благодарност и въпроси къде може да се чуе музиката, ме правят щастлив и уверен, че съм свършил работата си добре. Радвам се, че продуцентите ми гласуваха доверие и авторската музика се завърна в българските сериали. Добавената стойност, която дава една музика, написана специално за сериала, е незаменима. Така всеки сериал има лице, има разпознаваемост и уникалност.
Много съм впечатлен и от работата си с музиканта, китарист и мултиинструменталист Антони Рикев. Той изпълнява повечето от китарните партии в сериала. Изключителен професионалист, с когото се разбирахме перфектно с няколко думи. Всеки тон, изсвирен от него, беше наситен със смисъл, съдържание и емоция. Благодаря му за съвместната работа.
Но моето лично откритие и черешката на тортата в музиката са едни изключително талантливи момичета, които изпълняват песните в сериала – Биляна, която е и един от сценаристите в сериала, Натали и Джеси Виденова. Тези момичета направиха чудеса по време на записите. Рядко виждам такава дисциплина, талант и професионализъм дори в утвърдени певци и артисти. За няколко дни те влязоха в студио, сблъскаха се със съвсем нов музикален и текстов материал и въпреки това се справиха изключително. Наситиха музиката и темите в сериала с емоции, импровизация и индивидуалност. Така музиката на „С река на сърцето“ има лице и теми, които се надявам зрителите да заобичат и да слушат дори и след финалните надписи.
Какво ви вдъхнови? Имаше ли етап на проучване и събиране на идеи или елементи, които да ви помогнат в създаването на музиката?
Разбира се. С Мартин обсъждахме месеци наред звученето на сериала. Искахме да има и елементи, които се асоциират с атмосферата, и да има по-суров звук, който да описва живота край реката, да има и дълбока емоция, но не помпозна, а камерна, такава, която те изгаря отвътре. Всеки по-голям обрат на събитията се обсъжда с екипа, добавят се съответните за сцената музикални елементи, за да може да въздейства максимално на зрителя.
Как ще опишете музиката в „С река на сърцето“?
Ако може да се опише с няколко думи: Сдържана емоция, която тече като голяма река. Тече неумолимо и по пътя си влачи отломки от истини, спомени и човешки съдби. Искам музиката да внушава това и се надявам зрителят да го усети.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!