Е дин от важните въпроси, които занимават майките и бащите по време на лятната ваканция, е как детето да успее да си почине от интензивните училищни занятия през годината, но и да и не изгуби вече създалата се връзка с училищната среда.
Много родители оставят малките да изживеят на воля топлите летни мигове, докато други настояват да не се разделят с книжките дори и на плажа.
На помощ в намирането на златната среда се отзовава експертния екип на Priobshti.se
"Един мозък е много по-креативен и ефективен след една правилна почивка, смята тя. Докато ние възрастните можем да се отдадем на пълен релакс през отпуската и да изключим служебните задължения, при децата това не може да се случи.
Все ще се намери някой роднина, който да напомни на детето, че предстои една нова учебна година, че то трябва да се подготвя за идващата есен. Това често навява чувство за безпокойство и тревожност у детето. Това би могло да се избегне, като родителите избягват това постоянно напомняне на децата, че училището предстои", смята Светла Бенина педагог и логопед в ЦПО.
"Добре е родителите в началото на планирането на ваканцията да поговорят с децата си. Те наистина трябва да се вслушат в тях и заедно да организират лятната почивка - какво да бъде включено, кои места да посетят, как да организират дните и моментите на учене. Важно е да се даде възможност детето да даде предложенията само."
По думите ѝ добри предложения за лятото са излети в планината, край язовир, на море и на планини. Биха могли да посещават арт ателиета, организирани летни занимални, детски парти клубове, които дават доста добри организирани занимания. Особено в историческия музей, където има занимания в образователния център на музея.
По този начин ще научат историята, ще научат и много арт техники.
"Важно е децата да учат чрез преживявания. Ученето е лесно, ако премине през емоцията на детето, защото когато то преживее нещо, много лесно го запомня. Биха могли да посещават арт ателиета и организирани летни занимални. Добър вариант особено е Националният исторически музей, където има занимания в неговия образователен център. По този начин ще научат историята."
Според Стефка Чинчева, психолог в организацията, почивката през лятото е важна, тъй като представлява част от естествения ритъм и цикли между активност и пасивност.
"Така, както след деня идва нощта, след бодърстването съня, след активността трябва да дойде почивката, за да се чувстваме ефективни по време на работа след това. По същия начин тя е важна и за децата, особено след процес на интензивен интелектуален труд, каквито са училищните занятия", коментира тя.
По нейните думи родителите трябва да се опитат да постигнат баланс между потребностите и интересите на детето, но и същевременно да поддържат непрекъсната връзка с процесите в училище.
ВИЖТЕ 5 ИДЕИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНО И ЗАБАВНО ЛЯТО ЗА ДЕЦАТА
"Ако например детето съвсем не се занимава с нищо през лятната ваканция, периодът на завръщане в училище може да бъде шоков. Връзките между детето и училището са все още крехки, тоест възрастните членове на семейството трябва да подпомагат този процес, за да бъде плавен и постепенен."
Препоръчително е посещението на различни ателиета, уъркшопове, клубове за четене на книги. Важно е в семейството да има разговор, с който да се постигне компромис колко често едно дете трябва да чете, така че да има време както за игри, така и за учене.
Дългите, почти безкрайни списъци със задължителна за четене литература, част от програмата за следващия клас, са един от проблемите, пред които децата често се изправят по време на лятната ваканция.
Как да насърчим детето да чете
Специалистите от Центъра за приобщаващо образование изказват следните мнения по отношение на наложените от академичната ни система списъци:
"Нашата образователна система е малко консервативна и в училище се върви по определен график и методи, които до някаква степен са остарели. Затова харесвам дейности, които могат да занимаят децата с теми, които обикновено не се засягат в училищата или поне не във всички. Четенето е ценност, която трябва да се възпитава както вкъщи, така и на училище. Ако някой и на нас, възрастните, ни даде списък с книги, естествено и у нас ще възникне вътрешна съпротива да ги прочетем", коментира Чинчева.
Специалният педагог Светла Бенина е уверена, че ако детето има създадена мотивация да чете, то само ще посяга към книгите, без те да му бъдат налагани като задължителни.
"По-важно е да прочете една книга, но да я прочете с разбиране. Да умее от тази книга да се научи да чете. Да разбира това, което чете, и да умее след това да направи коментар. Много често децата не успяват да извлекат теза или примери от дадена прочетена книга, които после да могат да използват в реални житейски ситуации", смята тя.
Вижте още по темата:
10 лесни стъпки за щастливи деца
Как да изградим добра самооценка в детето си
От конкретно към абстрактно мислене
Как да се справим с повишената двигателна активност при децата
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!