О фертите пристигат при нас чрез ефектните и цветни плакати по витрините, обявите в социалните мрежи, рекламите по телевизията и радиото. Защо сме лесна плячка и купуваме повече на разпродажба?
С толкова много информация, как да очакваме мозъкът да не бъде съблазнен в желание за пазаруване? В областта на маркетинга и продажбите разбират много добре как работи умът.
Когато правите покупки, е важно да знаете, че мозъкът работи по разделен начин. Въпреки че има области или региони, които са отговорни за по-предпазливото мислене с определена логика, има други, свързани с лимбичната система, които реагират на емоциите.
От друга страна, мозъкът също така работи с механизми за възнаграждение. Ако има нещо, което искаме много и го получим на добра цена, ние сме завладени от чувство на благополучие, че сме постигнали нещо почти невероятно: да имаме продукт на по-ниска стойност от обикновено.
Тук трябва да знаете, че усещането за възнаграждение е краткотрайно. Тоест в даден момент се поддържа, но след това е ефимерно.
На същия принцип покупките, които са свързани с отстъпки, улесняват оправдаването на потреблението. Следователно вината за това е отслабена.
Много пъти искаме да правим покупки, защото сме повлияни от това, което се случва около нас. Виждаме снимка на някой, който носи определена дреха и изглежда щастлив. Имаме достъп до видеоклип на човек, който разопакова определен продукт и искаме да имаме същото изживяване.
Това, което ни мотивира да направим покупката, е да се присъединим към това, което другите правят. Ние се стремим да възпроизведем ситуацията.
Мозъкът също се активира от мощни реклами, които обещават новото и промяната. Тези концепции задействат определени хормони, които произвеждат моментно благополучие. Всичко, което предполага промяна, действа като естествен стимулант, бележи началото и приветства.
На първо място, си заслужава да се отбележи, че тук не става дума за критикуване на покупателното поведение. В крайна сметка хората обичат да се наслаждават на малки удоволствия: дреха, хубаво вино или каквото и да било.
Това, за което става дума, е избягването да бъдем пазарни марионетки, реагиращи на стимул, без да се вземат предвид други променливи.
Въпреки желанието за купуването на разпродажба, е необходимо да спрете и да намерите смисъл. Защо искам това? Необходимо ли е да правя повече покупки? Купуването на друга дреха отдалечава ли ме от други цели, като спестяване за пътуване с приятели?
За да бъдем бдителни, трябва да знаем, че има така наречените поведенчески зависимости. Те са свързани с поведението, а не с употребата на вещества. В много случаи те се превръщат в мания, пречат на ежедневния живот и водят до симптоми на абстиненция.
Купуването без ограничение може да предизвика тази ситуация.
Разбира се, не казваме, че трябва да се чувствате зле всеки път, когато купувате нещо, а да го правите съзнателно и отговорно. Трябва да знаете какви са вашите ценности и цели и да се ориентирате към тях, вместо да се оставяте да бъдете повлечени от потока на пазара.
Още от автора:
Ето какви ползи носи смехът на здравето ни
Шест трика за сутрешната ви рутина, които пестят време
Пет хитринки за премахване на петна от грим по дрехите
Как да скрием коремчето с помощта на дрехите: Шест полезни съвета
Как да водим минималистичен начин на живот: 7 полезни съвета
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!