В историята носенето на черно е означавало власт, бунт, смърт, секс и др. Дебора Никълс-Лий изследва мастилените дълбини на най-неподвластния на времето цвят в модата - и как Кристобал Баленсиага го превърна в икона.
Това е "най-изтъняващият цвят", казва Кристиан Диор. "Той утвърждава, проектира и стилизира", казва Ив Сен Лоран. Това беше предпочитаният цвят на Коко Шанел, а Карл Лагерфелд рядко се обличаше в нещо друго. Ласкавият силует на черното никога не излиза от мода - от силовите тоалети на работното място до роклите без гръб на бляскавите галавечери, пишат от BBC.
Кристобал Баленсиага (1895-1972 г.), дизайнер на богатите и кралските особи (Грейс Кели, Джаки Кенеди, Одри Хепбърн...), знае това по-добре от всеки друг. Възхваляван в най-висшите модни среди като le maître (майсторът) и дизайнерът на дизайнера, испанският кутюриер се посвещава на черното, за да го издигне от погребално облекло до висша мода.
По случай 50-годишнината от смъртта на Баленсиага в момента в Музея на изкуствата в Хага се показва изложбата "Баленсиага в черно". Съвместната работа на Maison Balenciaga и Palais Galliera вече обиколи Тексас и Париж. Изложбата представя повече от 100 от зашеметяващите черни шедьоври на дизайнера, както и няколко грубо съшити прототипа от черен тоалет - отклонение от традиционния памук екрю и доказателство, че Баленсиага от самото начало е мислил в черно.
Черното подчертава геометрията и скулптурността на смелите модели на Баленсиага, като балона и плика.
"Той използваше черното повече от всеки друг дизайнер и го използваше по много различен начин", разказва Маделиф Хохе, куратор на изложбата, пред BBC Culture. Черният цвят подчертава геометрията и скулптурното качество на смелите му проекти, като балона и плика, като му дава, казва Хохе, "свободата да се концентрира повече върху формата на обекта".
PERVIEW Of The ‘Balenciaga in Black’ Exhibition At The Kunst Museum In The Hague 🇳🇱
— (♡ᗜ♡) Pesto Champion ⭐ Content Creator 🇬🇧 (@PestoChampion) September 25, 2022
Masterful designs by Cristóbal Balenciaga in his favourite colour – Black 😍 #thisisthehague @thisisthehague @balenciaga @kunstmuseumdh pic.twitter.com/YadZg9yz36
Коко Шанел, добра приятелка на Баленсиага, също е запленена от черното, а нейната концепция за малката черна рокля от 20-те години на миналия век е популярна и днес. "Тя го използваше като платно, което да ви помогне да преминете през деня", обяснява Хохе. "Ако смените аксесоарите си, малката черна рокля ще бъде идеална за всякакви поводи. Това е напълно различен подход, тъй като Баленсиага използваше цвета като част от дизайна."
Баленсиага се опира на испанското си наследство, като черпи вдъхновение от традиционното черно официално облекло, което виждаме при Гоя, с неговите дантелени мантили и пелерини и дълги мастилени поли. Той открива игривост в това да се придържа към един цвят, контрастирайки с качествата на различните материи - от твърдия, но лек копринен газар, който е разработен специално за него, до лъскавата панделка, приятното на допир клоке и трептящите стъклени мъниста.
"Когато имаше плата пред себе си, той знаеше какъв вид черно иска да изведе с материала", казва Гаспар дьо Масе от архива на Баленсиага в Париж пред BBC Culture.
"Имате много черни цветове вътре в черното", обяснява той. "Понякога то е сиво, понякога е кафяво, понякога е синьо. Понякога сякаш се гмуркаш в черното, особено за кадифето. Понякога е толкова дълбоко, че навлизаш и откриваш нещо ново."
Черното наследство на Balenciaga продължава под ръководството на Демна, творчески директор на марката от 2015 г. насам. На миналогодишната Met Gala дизайнерът се възползва от контуриращите качества на черното, като облякъл Ким Кардашиян от лицето до краката в черен плат, като само световноизвестната ѝ фигура на пясъчен часовник можела да я разпознае. Драмата продължи и на пролетното дефиле с облечени в черно модели с кожени маски, които се разхождаха из слабо осветената фондова борса в Ню Йорк.
Обратно към черното
Но Balenciaga далеч не е сам в ентусиазма си към черното. Dolce & Gabbana, Versace и суперфенове на черното Yohji Yamamoto представиха колекции в черно на последните седмици на модата. В края на краищата черното продава - както на модния подиум, така и извън него. Дизайнерите на тениски, като Bonfire и Spreadshirt, съобщават, че черното превъзхожда всички останали цветове. Нищо друго не кара графиките да изпъкват толкова силно.
"Черното се е превърнало в цвят, който казва, че си сериозен; казва, че имаш бизнес намерения; казва, че си силен, може би страшен" - Джон Харви
Примамливостта на черното всъщност е механизъм за оцеляване - обяснява писателят и критик Джон Харви, автор на книгата "Историята на черното". "Биполярните клетки в окото изпращат електрически сигнали, когато виждат светлина и когато виждат тъмнина", казва Харви пред BBC Culture. "[В първобитните времена] е било важно да се виждат тъмните места; може би те са били опасни, а може би са били безопасни - място, където можеш да се скриеш."
Той обяснява, че при черно-белите ивици черното е това, което има тенденция да се проектира най-много, докато бялото се възприема като фонов цвят. "Очите ни възприемат силно черното. То може да е нецвят в определен смисъл, но е и най-силният цвят."
Черното също е практичен цвят. В много ислямски страни черният цвят се използва умело, като се използва за абсорбиране на топлината, за да се издига горещият въздух. Драпираните дрехи в тъмни цветове, като например тауб и абая, създават конвекционен поток от хладен въздух през многопластовите гънки на дрехата.
Изглежда, че черният цвят ни е завладял от самото начало. "Винаги е имало черен лукс: абаносово дърво, черен мрамор, а в Древен Рим - фина черна вълна", продължава Харви. Но черното означава и добродетел и дълг и от XI век нататък се носи широко от духовенството. По-късно кралските особи, като Филип II Испански (1527-98 г.), го възприемат, за да се приобщят към уважението и авторитета на църквата.
"Черното се е превърнало в цвят, който казва, че си сериозен; казва, че искаш да се занимаваш с бизнес; казва, че си силен, вероятно страшен", казва Харви.
Той обяснява, че черното отдавна е свързано с тази двойственост. "От една страна, черното е класа, богатство и отличие, а от друга страна, черното е смирение, служба и отдаденост." Разграничението между двете има много общо с материалите. Създаването на богати черни багрила е било скъпо. Простолюдието е трябвало да се задоволи с черен фустиан - дебел, издръжлив на натоварване шнур. Само благородниците имали кадифе и сатен.
С течение на времето черният цвят се разпространява сред търговците и бизнесмените от средната класа, но той е доста скучен и суров. Водещият денди Бо Брумъл, еквивалент на социалния влиятел от XIX век, вижда как индустриализацията прехвърля властта към нарастващата средна класа. Неговото преосмисляне на цвета в острите му, строго скроени костюми не само е знак за нарастващото влияние на тази група, но и прави черното отново забавно.
И въпреки че по-строгите правителства на Уилям IV, а по-късно и на кралица Виктория, спират фриволността, черното се преоткрива и остава на мода, като изглежда идеално съчетано с морала и скромността на новата епоха.
Привлекателността на черния цвят обаче не е само история на конформизма и ухажването на благоразположението. То притежаваше и силата да сплашва. През XVI век в Русия тайната полиция на Иван Грозни е била облечена в черно, обяснява Харви, а векове по-късно "фашисткото черно" се превръща в униформа на крайната десница. "Есесовците на Химлер са носили черно като вид цвят на ужаса", казва той. "Както и черните ризи на Мусолини."
Цветът е и символ на подривна дейност. Субкултури като рокерите, пънкарите и готите обличат черно, за да се бунтуват срещу социалните конвенции, като играят своята "младежка жизненост", казва Харви, срещу мрачните и зловещи решения за облекло. Но в популярната култура черното също се свързва с протеста. Когато звездите от "А" класацията показаха подкрепата си за движението срещу сексуалния тормоз Time's Up на церемонията по връчването на Златните глобуси през 2018 г., те избраха да носят черно.
Черното може да бъде невероятно драматично и същевременно невероятно функционално - Алекс Лонгмор
Днес някои булки дори залагат на черното, отхвърляйки патриархалната демонстрация на чистота на бялото в полза на цвета, който е станал символ на опит и увереност.
Всъщност сексуалната сила на черното е широко застъпена в западната култура - от кокетната Холи Голайтли от "Закуска в Тифани" в черната ѝ сатенена рокля на Givenchy до изцяло черния ансамбъл на Санди, която на финала на "Грейс" сменя бялото с прилепнало по кожата знойно черно.
Стилистът на знаменитости Алекс Лонгмор е работил с много известни личности, сред които Джоан Колинс, Джери Хол, Зара Филипс и Вини Джоунс, на много от които е правил черни тоалети. "Черното е толкова силен цвят в модата", казва тя пред BBC Culture. "Той може да бъде невероятно драматичен и същевременно невероятно функционален." Погребението на кралица Елизабет II е пример за това. "Видяхте море от черно, но лицата им наистина се открояваха", казва Лонгмор. "Черното те кара да се съсредоточиш върху обекта, а не върху това, което се случва около него."
Майстор на противоречията - консервативно, но бунтарско, структурирано, но мъгляво, стилно, но сигурно - универсалността на черното е недосегаема. "Много от моите клиенти, които заемат висши позиции в бизнеса или са в центъра на общественото внимание, обичат черното, защото то е цвят, който надхвърля всичко; можете да го носите за всеки случай... В него няма суета, няма сложност и се съчетава с всичко", казва Лонгмор. "Мисля, че черното ще остане на дневен ред."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!