М алкият мозък съставлява само 10 процента от масата на целия мозък.
Но не позволявайте на този малък размер да ви заблуди: повече от три четвърти от мозъчните неврони са събрани в това малко пространство, а вътре се случва много.
Традиционно се смята, че тази част от нервната система, разположена в основата на черепа, се занимава предимно с координиране на двигателните функции като равновесие и движение. Сега нови изследвания потвърждават една хипотеза, която набира скорост: тя играе ключова роля и в ученето.
В това ново проучване изследователите от Университета в Питсбърг и Колумбийския университет искат да надградят предишни изследвания, които определят задната и страничната област на малкия мозък като играеща роля в свързването на това, което виждаме, с движенията, които правим.
"Дългогодишното предположение за функцията на малкия мозък беше, че той контролира само начина, по който се движим", казва невробиологът Андреа Бостан от Университета в Питсбърг.
"Сега обаче знаем, че има части на малкия мозък, които са свързани и изглежда са еволюирали заедно с областите на главния мозък, които контролират начина, по който мислим", споделя Андреа.
An Unexpected Function Discovered Inside The 'Little Brain' at The Back of Your Head https://t.co/W6J6WXDRKt
— Louis Prophete (@ronald1negnoir) May 1, 2024
Wowww.. Function of the little brain at the back of our head.."?no 26neg052024 https://t.co/SG2GeJTlwY
Екипът обучава маймуните да движат или лявата, или дясната си ръка в отговор на изображения на екран, като за награда им се дава сок, когато движенията са правилни.
Използването на медикаменти за временно изключване на задната странична част на малкия мозък на маймуните значително повлиява обучението им. Дори с наградата от сок опитните животни трудно запомняха коя ръка трябва да движат в отговор на кое изображение. Ученето, което вече е било добре затвърдено, обаче все още можело да бъде припомнено.
"Когато деактивирате тази мозъчна област, това води до нарушаване на процеса на учене. То е много по-бавно, продължава много повече опити и резултатите не достигат същото ниво", казва Бостан.
"Това е конкретен пример за това как малкият мозък използва информация за възнаграждението, за да формира когнитивната функция при приматите", още казва невробиологът.
Допълнителни тестове разкриват, че изпълнението на движенията не се влияе от изключването на задния латерален мозък, а изключването на други части на малкия мозък изглежда не променя процеса на учене.
Всичко това е важна допълнителна информация, за да разберем как работи мозъкът и как се адаптира към заобикалящия ни свят - и как да се справим по-добре със състоянията, причинени от нарушаване на нормалната работа на мозъка.
"Нашето изследване предоставя ясни доказателства, че малкият мозък е важен не само за научаването на това как да се извършват умели действия, но и за научаването на това кои действия са най-ценни в определени ситуации", казва Бостан.
"Това помага да се обяснят някои от немоторните трудности при хората с мозъчни нарушения", заключи Андреа.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!