Н езависимо дали сте пътували един или десетки пъти със самолет, едва ли ви липсват преживявания на летището. В действителност много хора имат страх от летене, а други са изключително отегчени от самия процес по организиране на пътуването и преминаването през проверките на летището.
Особено около празници или повече почивни дни, преминаването през летищни проверки може да е истински ад, а заедно с това и да се сдобиете с различни наранявания. Това, в комбинация със страха от летене и разбиване на самолета, води до много интересни ситуации. Има ли обаче от какво реално да се притеснявате?
Какви са най-честите аварии и инциденти на летищата и още интересни факти, можете да научите в следващите редове:
Най-честите наранявания на летището
Не е трудно да се нараниш, когато чакаш с часове на пейка или се буташ в тълпата. Едно интересно проучване, проведеното сред повече от 2150 възрастни туристи в Обединеното кралство, разкрива шестте най-често срещани наранявания. Според него, една трета от британските туристи са се наранили на летището, а половината от тях обвиняват багажа си.
Няма как да не споменем и още интересни факти от същото проучване. Друга една трета от хората са се наранили от "подхлъзвания и спъвания от бързане", а 13% обвиняват за травмите ескалаторите. Падането на багаж върху тях и спъването в чанта са двете най-чести причини за нараняване. Неочаквано, нали?
Вижте нашата ГАЛЕРИЯ и разберете повече за най-често срещаните травми, получени на летища:
Имайте предвид тези факти следващия път, когато пътувате. Внимавайте да не бързате прекалено много и по какъв начин пренасяте багажа си.
Произшествия със самолети
Моделът на произшествията се е променил малко в съвременната епоха. Докато броят на инцидентите продължава да намалява до рекордно ниски нива, все пак има няколко такива случаи. Ето и статистическа извадка относно тях:
• 37% от всички произшествия са при спускане и кацане
За да спре да лети самолетът, той трябва да кацне безопасно на земята. Преминаването на самолета от въздуха към земята включва четири или пет основни стъпки: спускане, заход за кацане, кацане, заход за кацане и рулиране. Тези пет етапа на полета представляват 37% от всички произшествия.
• 18% от всички произшествия са при рулиране и излитане
За да може самолетът да лети, той трябва да се отлепи от земята. Преминаването на самолета от мястото за паркиране до издигане във въздуха и достигане необходимата височина включва четири основни етапа - подготовка за полет, рулиране, излитане и изкачване. Тези четири етапа на полета представляват 18% от всички произшествия.
• 17% от всички произшествия са заради механични проблеми
Самолетите са съставени от хиляди прецизно свързани части, които осигуряват движението. Въпреки стандартите от световна класа, механични проблеми се появяват при всяка машина, създадена от човека, и самолетите не правят изключение. Механичните проблеми са причина за 17% от всички произшествия.
• 7% от всички произшествия са при маневриране на полета
По време на полет самолетът трябва да маневрира във въздуха, като ускорява, забавя, прави завои, изкачва се или се снижава. Пилотите често практикуват различни маневри, за да подобрят уменията си. Като група маневрените полети представляват 7% от всички произшествия.
• 3% от всички произшествия се дължат на времето
Атмосферата е много динамична, бързо променяща се и понякога силна. Има случаи, когато пилотите не преценяват правилно времето, с което се сблъскват. В огромното мнозинство от тези срещи с времето пилотът се спасява, като се връща назад, променя курса или каца по-рано на друго летище. Времето е причина за 3% от всички произшествия.
Тези случаи обаче не са довели до значителни последствия и могат да забавят пътуването ви, но трудно биха имали фатален край, така че не го възприемайте като спирка за вашите пътувания.
Данните в прегледа обхващат 28-те държави - членки на Европейския съюз, както и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария.
През 2013 г. на големите летища са регистрирани 32 произшествия, свързани с излизане от пистата. От тогава бройката не е нараснала особено и както виждате, самолетният транспорт е изключително безопасен в своята цялост.
Летищните произшествия и сериозните инциденти, дефинирани като такива, свързани с проблеми с проектирането или функционалността на летището, свързани с пистите за излитане и кацане, пътеките за рулиране, зоните на перона, зоните за паркиране, сградите и структурите, противопожарните и спасителните служби, препятствията на летището, осветлението, маркировката, знаците, процедурите, политиките и стандартите, представляват друга категория събития. В периода 2008 – 2013 г. в тази категория са регистрирани 14 инциденти, като бройката е толкова малка, че не заслужава споменаването ѝ дори.
Какви всъщност са най-честите инциденти на летището?
Споменахме официалните статистики относно произшествията със самолети, но всъщност може да се каже, че най-честите инциденти на летищата не са свързани конкретно с тях и по никакъв начин не засягат пътниците.
Техници от едно от големите италианските летища споделят пред Vesti.bg, че редовна ситуация на работното им място, е сблъскването на количката за кетъринг със самолета. Макар да звучи незначително, това може да предизвика огъване на корпуса и да доведе до необходимост от ремонт.
Друга ситуация, за която те споменават, е докосването на крилата на самолетите при преместване от едно място до друго на пистата. Това, както се досещате, също може да доведе до увреждане.
Все пак, най-честите инциденти, свързани със самолети не са в ситуация по време не летене и когато има пътници в тях. Така че можете да бъдете спокойни, когато следващия път се качите на самолет.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!