0

Н а всеки пет години, в продължение на пет месеца, британският художник Марк Куин изцежда 5 литра от собствената си кръв и я разлива в полупрозрачен, охладен калъп на лицето си. Резултатът е постоянно обновяваща се серия от автопортрети, в които художникът с право може да твърди, че е вложил повече от себе си, отколкото който и да е художник преди него. За някои наблюдатели продължаващата серия "Аз" на Куин не е нищо повече от ужасен и вампирски трик.

За други творбата е олицетворение на прочувствен и дързък принос към традицията на себепредставянето, за която са допринесли такива велики художници като Рембранд, Ван Гог и Синди Шърман - творба, която дълбоко подчертава крехкостта на битието.

През 2009 г. британската Национална портретна галерия придобива "Аз" на Марк Куин. В прессъобщението на музея творбата е описана като "неконвенционална, новаторска и предизвикателна". 

"Аз" е изработен от пет литра от собствената кръв на Куин, приблизително толкова, колкото има в тялото на възрастен мъж. Тя е извличана в продължение на една година, след което е изливана в калъп на главата на художника и замразявана. Кървавата глава, както я нарича таблоидната преса, остава замразена в кутия от плексиглас върху хладилен агрегат от неръждаема стомана.

На всеки пет години Куин създава нов "Аз". Тези творби документират промените във външния вид на Куин, но също така и в неговата неизменна същност. И в "Аз" (1991 г.), и в "Аз" (2006 г.) очите на художника са затворени, застиналите му черти са спокойни. Между първата работа, направена, когато Куин е на двадесет и седем години, и най-новата, на четиридесет и две, се появяват признаци на стареене. Лицето му става по-пухкаво, а бръчките около очите и устата - по-дълбоки. След смъртта му ще има непрекъснат запис на жизнения процес на Куин. Той е наредил посмъртно да се отлее "Аз" с кръвта от починалото му тяло и да се направи предсмъртна маска от главата му.

Роден през 1964 г., Куин е от поколението художници, които стават известни в средата на 90-те години. Колективно тези художници, сред които Деймиън Хърст, Крис Офили, Марк Уолинджър и Рейчъл Уайтрийд, са наричани млади британски художници, или YBA, име, което става все по-неподходящо с навлизането им в петдесетте години. Подобно на много други YBAs, Куин печели международно внимание чрез изложбата от 1997 г. на колекцията YBA на Чарлз Саачи "Sensation", в която той показва "Аз" (1991).

Ако художниците като Куин, Хърст и Уайтрийд имат нещо общо, освен националността си, това е интересът към връзката между смъртното тяло и нетленната душа. Макар че често се пренебрегва, в методологията, темите и формите на творчеството на много YBA има ясно изразено и преднамерено сакраментално измерение. Техният начин на създаване на изкуство актуализира въпроса за живота и смъртта, като прави видими и осезаеми крехкостта и разпадането на нашите тела: те практикуват естетика на смъртността.

Естетиката на смъртността винаги е имала своите противници, особено когато се прилага към свещени теми. Нейните критици твърдят, че е присъщо да се съдържа трансцендентното в непостоянното, безкрайното в крайното. Картината на Караваджо "Смъртта на Девата", която се намира в Лувъра, е отказана от църквата, за която е поръчана, защото изобразява Дева Мария като твърде ярко мъртва. Картината на Караваджо е заменена с приемлива и сантиментална творба на Карло Сарацини, също озаглавена "Смъртта на Девата", която я показва жива и сякаш неспособна да умре.

Друг творец, чието творчество в по-голямата си част стои извън тази загриженост за смъртността, е Крис Офили. Въпреки че често са групирани заради провокативното използване на органичен материал, подходите на Куин и Офили са по-скоро антитетични, отколкото сходни. Въпреки това сравняването на методите им осветлява работата на двамата художници.

Картината "Света Богородица" на Офили е наричана от някои вулгарна и обидна, но тя може да се разглежда от гледна точка на естетиката на трансцендентността. Докато естетиката на смъртността се занимава с човешката слабост и преходност, естетиката на трансцендентността възхвалява потенциалната трансформация, дори издигането от едно унизително състояние на съществуване. Азът се корени в инкарнационния подход, който въплъщава нематериалното в материалното; методологията на Офили е оформена от алхимичен процес, който превръща тор в изкуство.

Заслужава да се отбележи, че алхимичният подход към създаването на изкуство, макар и потенциално вдъхновяващ, е богословски вкоренен в схващането за творението като пренебрежимо и нуждаещо се от трансформация. Алхимичният процес свързва отхвърленото и неземното; работата на Куин не се занимава нито с отхвърленото, нито с неземното. Алхимичният метод утвърждава разделението между Бога и творението и установява различия между свещеното и профанното. Изкуството на Куин предполага сакраментална близост между свещеното и материалното.

При този метод бъдещето вече се проявява в настоящето. Куин описва вселената като взаимосвързана на атомно ниво, на което частиците преминават невидимо от една форма на съществуване в друга. Той си представя, че атомите, които някога са били част от тялото му, са станали част от дърво или звезда. Следователно както на духовно, така и на химическо ниво цялото творение, от най-голямата до най-малката му същност, е неделимо физическо и метафизическо.

Ако Офили е алхимик, то подходът на Куин е по-близък до този на химика. Син на физик, Куин се интересува от самата материя, заради самата нея. Същността на живота е в центъра, а понякога и в самия материал на неговото изкуство. Той казва:

Методът на Куин е по-скоро на изследване, отколкото на откровение. "Задаването на въпроси е единственият начин, по който мога да продължа да работя като художник, а аз обичам въпроси, които нямат отговори, но могат да бъдат зададени по милиони различни начини", казва той. "Измислям неща, които хората наричат идеи, но те не са идеи, а въпроси." Това разграничение между идеи и въпроси е от съществено значение за разбирането както на изкуството на Куин, така и на естетиката на смъртността.

Вместо уверено да заявява какъв трябва да бъде животът, Куин се стреми да създаде условия, при които убедителните въпроси могат да бъдат поставени по-ефективно. Тази провокативна позиция, присъща на естетиката на смъртността, е част от това, което прави подхода му проблематичен за зрителите, които търсят в изкуството потвърждение на това, в което вече вярват.

Никъде творческото въображение, чувствителността към материала и експерименталната насоченост на Куин не се проявяват по-ясно, отколкото в "Аз" (1991 г.), който е генезисът на повечето му следващи работи. Освен необичайното допълнение към историята на автопортрета, същността на "Аз" се състои в това, че творбите са биологично идентични със своя субект и че тяхното състояние е очевидно временно. Ако автопортретът е опит за улавяне на човек в конкретен момент, то "Аз" разширява както въпроса за идентичността, така и за темпоралността отвъд пикториализма към буквализма и отвъд него.

Азът е и не е Куин. Истински образ на Куин, Аз е не само портрет на художника, но и негова собствена биологична субстанция. Именно от това единство на външност и същност произтичат въплътените разклонения на Аз-а. При създаването на "Аз" Куин открива, че докато творбата му става все по-лична и буквална в своята материална форма, тя съответно става по-универсална и загадъчна във въпросите, които повдига. Използвайки себе си като обект, както и като материал, Куин изследва как особеностите на собствената му природа и опит участват в състоянието на човешкото битие.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
ГЕРБ предлага Симеон Дянков за председател на Фискалния съвет

ГЕРБ предлага Симеон Дянков за председател на Фискалния съвет

България Преди 1 час

ГЕРБ - СДС предлага Васил Големански за шеф на КФН, БСП пък предлага Росен Карадимов за шеф на КЗК

Бомби в най-малко пет автобуса в Израел, три избухнаха

Бомби в най-малко пет автобуса в Израел, три избухнаха

Свят Преди 2 часа

Изпратени са големи полицейски сили за издирване на заподозрени

Човек на Тръмп оглави ФБР

Човек на Тръмп оглави ФБР

Свят Преди 2 часа

Начело на бюрото застава верен съмишленик на американския президент

Затварят АМ „Хемус“ тази нощ за ремонта на тунел „Топли дол“

Затварят АМ „Хемус“ тази нощ за ремонта на тунел „Топли дол“

България Преди 2 часа

Превозните средства ще бъдат пренасочени по обходен маршрут по път I-1 Ботевград - София

Мицкоски не каза: България, но я сравни с Русия

Мицкоски не каза: България, но я сравни с Русия

Свят Преди 3 часа

Според него тези "двойни стандарти" създават недоволство

ОИК отстрани кмета на район „Слатина“

ОИК отстрани кмета на район „Слатина“

България Преди 4 часа

По-рано ОИК отстрани от заеманите кметски постове Георги Кузмов от „Оборище“ и Ясен Русев от „Искър“

Доживотен затвор за мексиканец, убил ММА-боец в Хасково

Доживотен затвор за мексиканец, убил ММА-боец в Хасково

България Преди 4 часа

Става дума за предумишлено убийство

<p>НС отхвърли предложение България да напусне СЗО</p>

Здравната комисия в парламента отхвърли прекратяване на споразумението със Световната здравна организация

България Преди 5 часа

Против проекта гласуваха 14 от депутатите, "за" бяха четирима, а двама се въздържаха

Русия: Нямам да приемем войски на НАТО в Украйна

Русия: Нямам да приемем войски на НАТО в Украйна

Свят Преди 5 часа

Песков: Това придобива съвсем различен смисъл от гледна точка на нашата сигурност

Голям пожар в блок в София, евакуираха сградата

Голям пожар в блок в София, евакуираха сградата

България Преди 5 часа

На място има 5 пожарни и 2 линейки

Стрелба с незаконен пистолет рани дете и мъж в Болярино

Стрелба с незаконен пистолет рани дете и мъж в Болярино

България Преди 5 часа

Двамата са настанени в болница, като по данни на лекарите няма опасност за живота им

Задържаха "българския Ескобар" и кокаин за стотици хиляди левове

Задържаха "българския Ескобар" и кокаин за стотици хиляди левове

България Преди 6 часа

ГДБОП арестува над 10 лица, като са повдигнати обвинения на 7 от тях

Vivacom е в ТОП 5 на най-бързоразвиващите се оператори в света за сателитни услуги за бизнеса

Vivacom е в ТОП 5 на най-бързоразвиващите се оператори в света за сателитни услуги за бизнеса

Технологии Преди 7 часа

За първи път телекомът влиза и в класацията Топ 10 на независими доставчици за 2024

По-скъпи винетки и по-високи тол такси предвижда Бюджет 2025

По-скъпи винетки и по-високи тол такси предвижда Бюджет 2025

България Преди 7 часа

Това би означавало, че годишната винетка отново ще струва 97 лева

Ключова промяна във филма за Джеймс Бонд

Ключова промяна във филма за Джеймс Бонд

Любопитно Преди 7 часа

Amazon MGM Studios ще има творчески контрол върху бъдещето на франчайза

Колумбия в криза: Насилие и страх в над 11 региона

Колумбия в криза: Насилие и страх в над 11 региона

Свят Преди 7 часа

Колумбия в тревога заради нарастващото насилие между въоръжени групировки