А лгоритмите на TikTok популяризират видеоклипове за самонараняване и хранителни разстройства сред уязвимите тийнейджъри, съобщи АП, позовавайки се на доклад, публикуван в сряда. Там се подчертават опасенията относно социалните медии и тяхното въздействие върху психичното здраве на младежите.
WTF. Instead of quitting Twitter, maybe we should bail on Tik Tok.https://t.co/KgtnZYVM71
— Dave Agar (@dave1agar) December 15, 2022
TikTok suggests eating disorder and self-harm content to new teen accounts within minutes, study finds pic.twitter.com/L48hoO6EXz
Изследователи от нестопанската организация „Център за противодействие на дигиталната омраза“ създадоха TikTok акаунти на измислени тийнейджъри в САЩ, Великобритания, Канада и Австралия. След това изследователите, работещи с акаунтите, „харесват“ видеоклипове за самонараняване и хранителни разстройства, за да видят как ще реагира алгоритъмът на TikTok.
Само за минути изключително популярната платформа започва да препоръчва видеоклипове за отслабване и самонараняване, включително такива с кадри на модели с „идеални“ тела, изображения на бръснарски ножчета и дискусии за самоубийство.
Изследователите нарочно създават акаунти с потребителски имена, които предполагат конкретна уязвимост към хранителни разстройства - например включват думи като „отслабнете“. Така те установяват, че акаунтите започват да бъдат захранвани с още по-вредно съдържание.
„Все едно си заседнал в зала от изкривени огледала, където постоянно ти казват, че си грозен, не си достатъчно добър и може би трябва да се самоубиеш“, каза главният изпълнителен директор на центъра Имран Ахмед, чиято организация има офиси в САЩ и Великобритания.
Алгоритмите на социалните медии работят, като идентифицират теми и съдържание, представляващи интерес за потребителя, който впоследствие започва да получава повече от същото - това е начин да се увеличи максимално времето му на престой в даден сайт.
Критиците на социалните медии обаче смятат, че същите алгоритми, които популяризират съдържание за определен спортен отбор, хоби или танц, могат „да устроят" капан с вредно съдържание.
Това е особен проблем за тийнейджъри и деца, които са склонни да прекарват повече време онлайн и са по-уязвими към тормоз, натиск от страна на връстници или негативно съдържание относно хранителни разстройства или самоубийство, смята Джош Голин, изпълнителен директор на „Феърплей“, организация с нестопанска цел, която подкрепя въвеждането на онлайн защити за деца.
Той добави, че TikTok не е единствената платформа, която не успява да защити младите потребители от вредно съдържание и агресивно събиране на данни.
„Всички тези вреди са свързани с бизнес модела“, каза Голин. „Няма значение каква е платформата на социалните медии.“
Говорител на компанията TikTok оспори констатациите, като отбеляза, че изследователите не са използвали платформата като типични потребители и в резултат на това резултатите са били изкривени. Компанията също така твърди, че името на акаунта на потребителя не би трябвало да влияе на вида съдържание, което той или тя получава.
TikTok не допуска потребители под 13 години, а официалните правила на компанията забраняват видеоклипове, които насърчават хранителни разстройства или самоубийство. Потребителите в САЩ, които търсят съдържание за хранителни разстройства в TikTok, получават подкана, предлагаща ресурси за психично здраве и информация за контакт с Националната асоциация за хранителни разстройства.
„Ние редовно се консултираме със здравни експерти, премахваме нарушенията на нашите политики и предоставяме достъп до поддържащи ресурси за всеки нуждаещ се“, се казва в изявлението на TikTok, която е собственост на „Байт Денс", китайска компания, базирана в Сингапур.
Въпреки усилията на платформата, изследователи от Центъра за противодействие на дигиталната омраза установиха, че съдържание за хранителни разстройства е гледано в TikTok милиарди пъти. В някои случаи изследователите установиха, че младите потребители на TikTok използват кодиран език за хранителни разстройства в опит да избегнат модерирането на съдържанието.
Самото количество вредно съдържание, което се предоставя на тийнейджъри в TikTok, показва, че саморегулирането се е провалило, смята Ахмед, добавяйки, че са необходими федерални правила, за да принудят платформите да направят повече за защита на децата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!