Телескопът Webb откри шест небесни тела в светещ космически облак (СНИМКИ)
Източник: istock

А строномите са забелязали шест свободно плаващи небесни тела (космически обекти, които не обикалят около звезди- бел.ред.), използвайки космическия телескоп Джеймс Уеб.

Небесните тела са малко по-големи от Юпитер и наблюденията хвърлят светлина върху това как се формират звездите и планетите във Вселената.

Телескопът Уеб надникна в звездообразуваща мъглявина или облак от газ и прах, наречен NGC 1333, разположен на 960 светлинни години от нас в по-голям облак от газ и прах, наречен молекулярния облак Персей. Турбуленцията вътре в мъглявината създава възли, които се свиват поради гравитацията, раждайки звезди.

Космическата обсерватория засне драматичен, светещ образ на космическия облак. Докато космическият телескоп Хъбъл преди това е заснел изображения на мъглявината, прахът закрива гледката му към процеса на образуване на звезди.

Но Уеб, който е способен да наблюдава вселената в инфрачервена светлина, успя да погледне право през праха.

В мъглявината има новородени звезди, кафяви джуджета и обекти с планетоподобни маси, всички около пет до 10 пъти по-масивни от Юпитер. Това са обектите с най-ниска маса, за които е установено, че са създадени чрез процес, който обикновено води до образуването на звезди, които са много по-големи от планетите, или кафяви джуджета — небесни обекти, които не са съвсем звезда или планета. Кафявите джуджета са по-масивни от планетите, но не толкова масивни, колкото звездите.

Констатациите са част от проучване, което е прието за публикуване в The Astronomical Journal.

“Използвахме безпрецедентната чувствителност на Webb при инфрачервени дължини на вълните, за да търсим най-слабите членове на млад звезден куп, опитвайки се да отговорим на фундаментален въпрос в астрономията: Колко лек обект може да се образува като звезда?” каза старши автор на изследването Рей Джаявардхана, ректор и астрофизик в университета Джон Хопкинс, в изявление.

“Оказва се, че най-малките свободно плаващи обекти, които се образуват като звезди, се припокриват по маса с гигантски екзопланети, кръжащи около близките звезди.”

Наблюденията помагат на астрономите да разберат по-добре различните начини, по които се формират звездните обекти.

“Ние изследваме самите лимити на процеса на образуване на звезди, ” каза водещият автор на изследването Адам Лангевелд, също астрофизик от Johns Hopkins, в изявление. “Ако имате обект, който прилича на млад Юпитер, възможно ли е той да е станал звезда при правилните условия? Това е важен контекст за разбиране както на формирането на звезди, така и на планети.”

Обикновено звездите се образуват от облаци от газ и прах. След това остатъчният материал от образуването на звездата води до създаването на планети. Но е възможно звездните тела също да се образуват подобно на планетите, казват авторите на изследването.

“Нашите наблюдения потвърждават, че природата произвежда обекти с планетарна маса по най-малко два различни начина — от свиването на облак от газ и прах, начина, по който се образуват звездите, и в дискове от газ и прах около млади звезди, както направи Юпитер в нашата собствена слънчева система", каза Джаявардхана.

Един от новооткритите обекти има приблизителна маса от пет Юпитера, или около 1600 Земи. Прашен диск около обекта показва, че той вероятно се е образувал подобно на звезда. И като се има предвид, че дискове от газ и прах могат да доведат до планети, възможно е новият обект също да образува “мини” планети.

“Тези малки обекти с маси, сравними с гигантски планети, може сами по себе си да са в състояние да формират свои собствени планети, каза съавторът на изследването Алекс Шолц, астрофизик от университета Св. Андрюс в Обединеното кралство, в изявление. “Това може да е разсадник на миниатюрна планетарна система, в мащаб, много по-малък от нашата слънчева система.”

“Разнообразието от системи, които природата е създала, е забележително и ни тласка да усъвършенстваме нашите модели на формиране на звезди и планети”, каза Джаявардхана.

Астрономите все още се опитват да съберат прозрения за това как свободно плаващите небесни тела се формират и развиват. Възможно е подобните на планети тела първоначално да се образуват около и да обикалят около звезди, но да бъдат изхвърлени от гравитационни взаимодействия с други тела.

Свободно плаващите обекти представляват около 10% от небесните тела в мъглявината, изследвана от Уеб, но тези мистериозни тела все още се считат за редки в Млечния път.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase