Представете вас и вашата компания в няколко изречения?
Нашата компания има за цел да реши един сериозен проблем - измирането на пчелите и намаляването на броя на пчеларите. Чрез създаване и налагане на технологични решения, компанията помага на пчеларите да прилагат устойчиви и иновативни практики в грижата за своите пчели. Другият успешен начин, по който помагаме е платформата “Истински мед”, чиято цел е да свърже потребителите с производителите на мед. Така е лесно всеки човек да си осинови кошер, да подкрепя пчелар от неговия регион, а в замяна да получава чист и здравословен мед от неговия кошер.
Откога съществува компанията, колко души работят в нея и какво наложи създаването на онлайн магазина?
Компанията е създадена през 2015 г. под името “Bee Smart Technologies”, когато е номинирана в категорията „Startup компания на годината” и наградите на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). От 2017 г. започват продажбите на основното устройство Beebot, вътрекошерно устройство, следящо ключови показатели за пчелната колония и информиращо пчеларя за настъпили промени в съответния кошер. През 2019 г. попаднахме на един много стряскащ доклад на ЕК, че до 2022 г. 30% от пчеларите в България ще изчезнат, а с тях и 30% от пчелите, които са отговорни за опрашването на ⅓ от храната, която стига до нашата трапеза. Така се роди идеята за онлайн платформата “Истински мед”. Към момента екипът на Истински мед се състои от 9 човека, а в технологичния екип работят още трима.
Разкажете за вашите продукти и как поддържате интереса към тях?
Влизайки на нашия сайт, потребителите имат възможност да разгледат нашите абонаментни планове (програмата “Осинови кошер”), да си изберат пчелар и според техните нужди и потребления на мед, да си изберат план, изцяло онлайн. Миналата година създадохме нов интерактивен профил за нашите потребители, където могат да следят своя кошер и да получават съобщения от него и пчеларя. Добавихме и много нови продукти и подаръчни пакети, към които интереса е много голям, тъй като са подходящи за подарък или за служители на нашите корпоративни клиенти. Всички продукти подкрепят мисията на Истински мед и българските пчелари.
В момента в програмата участват над 20 пчелари. Досега има осиновени над 2 500 кошера, а броят им се увеличава с всеки изминал ден.
Как можеш да си осиновиш кошер?
Бързо, лесно и изцяло дигитално в три лесни стъпки - влизаш на нашия сайт, избираш си абонамент план и пчелар, чиято история ти харесва. Всяко бурканче мед директно финансира своя пчелар и същевременно помага изграждането на устойчиво пчеларство в България. По този начин не само подкрепяте пчеларите, но и спасявате пчелите, а всеки месец се радвате на вкусен мед доставен директно до вашия дом.
Продавате ли в чужбина? Какво е различното там?
От началото на тази година стартирахме операции в чужбина, като фокусът ни е Централна и Западна Европа. Искаме да репликираме модела на “Осинови кошер” като създадем една общност от европейски пчелари и потребители, които могат да подкрепят както местни така и пчелари от различни части на континента.
Какви онлайн маркетингови активности имате всеки месец?
Не сме “типичният” онлайн магазин, тъй като не правим т.нар. промоции или отстъпки - това противоречи на нашите ценности и пчеларите не биха “спечелили” от това.
Стараем се да споделяме интересно и образователно съдържание с нашите последователи и клиенти, което се осъществява в нашите социални мрежи и чрез месечен бюлетин. Всеки месец имаме маркетингови кампании, които понякога са в колаборация с други брандове, като например месечен бургер в Skapto, информационна кампания с Dr. Oetker, “Пчеларки университет” с Kaufland България, дигитална кампания Yes, honey с известни личности, онлайн книга “Кажи ДА на меда.
В кои магазини / точки на продажба и платформи / бихте искали да влезете онлайн и офлайн?
Нашият модел е базиран на директна търговия през нашите канали, защото така можем да даваме максимална част от приходите на пчеларите. За да се подобри веригата на продажби е нужно да има максимално малко играчи между производителя и потребителя, затова на този етап правим само отделни кампании, но не предлагаме нашите продукти в други магазини.
Какви промени бихте искали да ви се случат за повече продажби през 2022г.?
От началото на тази година се стремим да достигнем нови потребители и аудитории, до които не сме достигали до сега. Правим го чрез по - нестандартни и “непознати” за нас канали, които със сигурност ни помагат да наберем повече популярност и да сме по-разпознаваеми сред хората в страната.
И не на последно място - разпространението на програмата “Осинови кошер” на европейския пазар.
Участвали ли сте в подобни конкурси преди?
Миналата година грабнахме не едно, а две отличия в категория “Електронен магазин” в конкурса Сайт на годината 2021г. Бяхме избрани, както от журито, така и от публиката.
Споделете едно нещо, което искате да се промени в онлайн търговията в България до края на 2022 г., за да улесни вашите продажби и процеси?
Трябва да се увеличи доверието на потребителите в онлайн търговците, което става с време и съвестна работа на всички в сектора. Все още твърде много потребители се притесняват да купят стока онлайн, както и да платят с карта, което води след себе си ненужни затруднения, които спират разтежа. Нужда и конкурентна среда за логистика, защото цените за доставка все още са твърде високи, за да може да се реализира потенциала на много търговци.