В ероятно често ви се случва да се оплаквате от тесните седалки, докато летите в самолета към поредната дестинация. Или пък намирате обстановката за лишена от уют.
(Припомнете си една забавна случка от нашето видео от архива)
А знаете ли, че всъщност в много самолети има скрити помещения, до които достъп имат само членовете на екипажа? Целта на тайните зони е пилотите и кабинният екипаж да има къде да почиват по време на дълги полети.
При по-новите модели самолети като Boeing 787 или Airbus A350, те са разположени над основната кабина, в горната част на корпуса. При по-стари такива обаче, е възможно да се намират и в товарното отделение или като част от основната пилотска кабина.
Обикновено са по двойки - един за пилотите (включва две легла и седалка с облегалка) и още един за кабинния екипаж (включващ 6 или повече легла), като вторият най-често е разположена в задната част на самолета, в близост до мястото, където се приготвят и съхраняват храна и напитки.
Хотел тип "Капсула"
Основните параметри на скритите помещения се определят от регулатори като Федералната авиационна администрация. Именно оттам налагат, например, зоните за почивка на екипажа да са "на място, където натрапчивият шум, миризмите и вибрациите имат минимален ефект върху съня" и да са с контролирана температура, както и с възможност за регулация на осветлението.
Размерите на леглата следва да са с размери от дължина от 198 и широчина от 76 сантиметра и да имат поне кубичен метър пространство между тях. Задължителна е и обща зона за преобличане, влизане и излизане от стаята.
Отчитайки всичко това, крайният резултат визуално напомня на нещо подобно на популярните японски хотели-капсули. Тясно, но уютно място за сън без прозорци, с електрически контакти и светлина, както и цялото необходимо оборудване за безопасност (в това число кислородни маски и интерком).
"Всъщност са доста удобни", признава стюардесата в United Airlines Сюзана Кар, която работи на самолети Boeing, включително 787, 777 и 767. "Имаме подплатен матрак, вентилационен отвор за поддържане на циркулацията на въздуха и контрол на температурата, така че да го поддържате по-хладен или по-топъл.
@captainbedbug #Secret Crew Rest Area! #787 #dreamliner #FYP #foryou #avgeek #tiktokaviation #fypシ #foryoupage #havingfunatwork #b787 #nomadic #cockpitcasual ♬ original sound - CaptainBob
Предоставя ни се и спално бельо, обикновено подобно на използваното в бизнес класа на нашите международни полети. Харесвам ги, но все пак аз съм висока около 5 фута 8 инча (около 172 сантиметра), така че ако поставите човек с 6 фута 4 инча (около 193 сантиметра) там, може да му е малко тясно", казва тя.
По-добри ли са от бизнес класата?
"В някои отношения да, в някои отношения не", казва Кар. "Плюсът е, че леглата са по-широки от първа класа и за мен лично, в зависимост от самолета, получавам повече място за краката. Но това е двуетажно легло, така че не е задължително да разполагате с пълното пространство. Очевидно ви липсва и уединението. И ако имате клаустрофобия, определено не би ви допаднало особено".
Как са разположени?
Тайните помещения за почивка на екипажа са проектирани така, че да не привличат вниманието от страна на пътниците. "Ако един пътник мине покрай тях, най-вероятно ще реши, че става дума за килер", смята Кар. "Случвало се е и някой да реши, че е врата на баня, но тъй като държим заключено, просто им показваме пътя към тоалетната".
При по-новите модели самолети, зад вратата обикновено има малка площадка и стълба, водеща нагоре. При по-старите, като Airbus A330, отделението за почивка може да е разположено и в товарното отделение, така че вместо нагоре, стълбището води надолу. При още по-стари като Boeing 767 пък, зоните се намират в основната кабина и представляват просто облегалки със завеси около тях.
Ред по старшинство
Членовете на кабинния екипаж на дълги полети обикновено прекарват най-малко 10% от планираното полетно време в зоните за почивка.
"Средно това означава около 1,5 часа за полет на дълги разстояния", казва Каролина Аман, стюардеса във Finnair, която работи на самолети Airbus A330 и A350. Времето обаче може да варира в зависимост от авиокомпанията и продължителността на полета.
"По това време, не отговаряме на на обажданията на пътниците и не вършим друга работа, освен да си почиваме и оставяме краката и ума ни също да си починат. Целта на тази почивка е да поддържаме бдително и готово мислене по време на целия полет, така че ако се случи нещо неочаквано, да сме готови да предприемем действия".
"Не винаги се получава да се отпусна и да заспя", признава пък Кар. "Понякога тялото ми не е готово за това. Но докато сме в почивка, ни е позволено да използваме телефоните си, за да можем да гледаме филм на него или да четем книга".
Зоните за почивка са затворени по време на рулиране, излитане и кацане и се използват въз основа на смени, наблюдавани от мениджъра на кабината - член на кабинния екипаж, който контролира операциите на борда. Този човек обикновено може да използва специална койка, която е близо до входа на зоните за почивка и има достъп до интерком, за да комуникира с пилотите и останалата част от екипажа.
"Всичко в нашата индустрия се основава на старшинство, от графика, по който летите, до маршрутите, които можете да издържите, до почивните ви дни", обяснява Кар.
"Колкото по-дълго сте били там, толкова по-добри са привилегиите и едно от тези привилегии е да изберете времето за почивка на вашия екипаж. Така че човекът, който е най-възрастният в полета, може да избере дали предпочита първата почивка или второто прекъсване".
Привилегии за пилотиране
Зоната за почивка на пилотите, която е отделна от тази, предназначена за кабинния екипаж, е близо до пилотската кабина. В зависимост от продължителността на полета, на борда може да има до четирима пилоти, но двама винаги ще бъдат в пилотската кабина, следователно зоната за почивка на пилотите има само две легла (или дори само едно при по-старите самолети), но включва седалка, понякога оборудвана с развлечения по време на полет, които кабинният екипаж не получава.
"Обикновено спя доста добре там", признава Алекси Куосманен, заместник-началник на флота във Finnair. Той лети на самолети A330 и A350 и казва, че предпочита зоната за почивка на последния, а не тази в основната кабина. "Има добри завеси, можете да регулирате температурата, вентилацията е страхотна и е по-шумоизолирано. Не чувате нищо от това, което се случва навън, така че е много удобно".
Тайната стая - забранена за пътници
За финал, следващия път, като сте на самолет, можете да "хвърляте по едно око" за незабележима врата в предната или задната част на самолета. И този път, ако видите пилот или стюардеса да изчезват в нея, вече ще знаете за какво става дума. Разбира се, достъпът до тези тайни помещения е абсолютно забранен за пътниците. Или както казва в заключение Кар, "тук е малко като Дисни - държим магията зад затворените врати"...
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!