Д умите имат значение, въпреки че много от нас не им обръщат внимание.
Във видеото горе вижте как ни лъжат всеки ден
Кой продукт бихте предпочели – този, който има 80 процента ефективност, или този, който в 20 процента от случаите не действа?
Кое е по-опасно – глобалното затопляне или промяната в климата? Коя чаша бихте взели – полупразната или полупълната?
Информацията, която двете опции ни дават, е една и съща. Това, по което се различават, е как са формулирани.
Феноменът Микеланджело:Как нашият партньор ни променя
Положително или отрицателно изразяване на едно и също съдържание оказва голямо влияние върху нашия избор. Това явление в психологията се нарича фрейминг ефект и има водещо значение при решенията, които всеки един от нас взима ежедневно.
Редица проучвания през годините потвърждават зависимостта и склонността на хората да предпочитат положителната формулировка.
Дават ви 50 долара и две опции
Първата е да ги заложите и да видите какво ще получите или да не ги залагате и директно да изгубите 30 от тях.
Втората е да ги заложите и да видите какво ще получите или директно да получите 20 от тях, без да залагате?
Ако човек се замисли, двете опции всъщност ни предлагат един и същ избор, но кой обича да губи?!
7 навика, които ни повличат към дъното
Изследване от 2006 г. показва, че 62 процента от участниците в него са избрали да заложат парите, ако другата опция е директно да изгубят 30 долара. За сметка на това при втората група, получила опцията да заложи или директно да получи 20 долара, само 43 процента избират да заложат.
9 неща, от които да се откажете, за да сте успешни
Оказва се, че формулировката на въпроса в случая може да промени резултата с до 20 процента, а това съвсем не е малко, нали?
Още през 1981 г. същото нещо е установено
от учените Амос Тверски и Даниел Канеман. В тяхното проучване студенти, разделени на две групи, вземат решение как да процедират при хипотетична епидемия, която ще убие 600 души.
Първата група получава вариантите A и B:
A – програма, която спасява 200 души, и B – програма, която има 1/3 вероятност да спаси всички хора и 2/3 вероятност да убие всички.
Втората група получава вариантите C и D:
C – програма, която ще убие 400 души и D – програма, която има 1/3 вероятност да спаси всички хора и 2/3 вероятност да убие всички.
Адам Галински: Как да отстояваме себе си
72 процента от първата група избират да спасят 200 души и да не си играят със съдбата на всички 600, докато само 22 процента от втората група избират да убият 400 души (да спасят 200) и да не си играят със съдбата на всички 600.
Реално B и D са едни и същи, както и A и C – разликата е във формулировката на A и C.
ВИЖТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ ТРИКОВЕ, С КОИТО ДА СЕ ПРЕВЪРНЕМ В МАГНИТ ЗА ХОРАТА
Фрейминг ефектът има огромно влияние върху изборите, които правим, и въпреки че това ни е известно от дълги години, ние продължаваме да се оставяме да бъдем повлиявани.
Всеки ден правим стотици избори, затова е важно да сме малко по-критични и да се замисляме повече.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.
Четете още:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!