Стефана, NOVA обяви силни резултати на зрителската аудитория в началото на пролетния телевизионен сезон тази година. Кои са най-добре представилите се предавания?
През март NOVA отбеляза рекорден резултат в своята история. Постигнат бе среднодневен аудиторен дял от над 30% сред зрителите в активна възраст (18-49) и сериозна преднина от 8 пункта пред основния ни конкурент. Това е най-високата месечна стойност, отчетена от пийпълметрична система, откакто е въведена в България.
Но през този пролетен сезон имахме и още постижения - първите епизоди на хитовите формати „Един за друг“, „Като две капки вода“ и „Hell‘s Kitchen“ подобриха рекордите за най-силен старт в историята на NOVA. Така медията остави конкуренцията си далеч назад, като в някои от дните разликата спрямо втората телевизия в класацията беше над 2 пъти.
Очакваме, че настоящият сезон също ще постави абсолютен рекорд по гледаемост сред активната аудитория в България.
Бих искал да отбележа също, че на 2 април, когато в България се проведоха парламентарните избори, NOVA посвети близо 18 часа от програмата си на това важно събитие. Изключително постижение е, че всички актуални предавания и новинарски емисии на NOVA бяха водещи в този ден, сред зрителите в предпочитаната демографска група 18-59 години.
Каква е Вашата стратегия по отношение на съдържанието през 2023 г.? Ще видим ли нови формати и заглавия в платформите на NOVA през тази година?
Продължаваме да правим мащабни инвестиции в програмата си. Амбицията ни е да предлагаме богато и разнообразно съдържание на българската аудитория. Приоритетните ни направления са няколко - българско филмово съдържание, ексклузивни спортни събития, локални програми, мащабни световни риалити формати и не на последно място-висококачествено новинарско и публицистично съдържание.
Нова Броудакстинг Груп е медийната компания в България, която изцяло подкрепя филмовата индустрия в страната. Нейното развитие е част от нашата дългосрочна стратегия и мисия като лидер на пазара. През есента ще можем да представим още няколко нови сериала в различни жанрове и с оригинален сюжет. Освен в ефира на NOVA, отчитаме сериозен зрителски интерес към сериалите и в онлайн платформите NOVA Play и Vbox7.
Нова Броудкастинг Груп разполага и с най-големия избор от спортно съдържание. След като излъчихме Световното първенство по футбол в Катар в 4К резолюция, дадохме възможност на нашите фенове да гледат и Висшата лига с перфектно качество на изображението. Продължавайки дългосрочната си стратегия, от март започнахме да излъчваме и състезанията от Формула 1 и в 4K, за първи път в България.
Какви са плановете ви за Nova Play, особено по отношение на оригиналното съдържание?
Nova Play е много ефективна като AVOD платформа, която носи повече ангажираност и приходи от съдържанието на NOVA. Публикуваме разнообразно съдържание и потребителите са наясно, че то е лесно достъпно. През тази година разширяваме обхвата на платформата и тя става многоканална. Това означава, че ще интегрираме допълнителни източници на съдържание. Ще надградим и със съдържание от NOVA NEWS, NOVA SPORT и DIEMA SPORT. Също така стартирахме програма за подкасти, в която различни водещи от медиите и външни гости ще създават съдържание във форматите видео и аудио подкасти. Успешен старт вече имаше „Тройка по никое време“, базиран на едно от най-популярните български радио токшоу – „Тройка на разсъмване“ по Радио Витоша, което също е част от Нова Броудкастинг Груп. Предстоят и още четири нови шоута.
Какви тенденции наблюдавате на българския пазар през 2023 г.? Каква е прогнозата ви за тази рекламна година на фона на нарастващата инфлация?
След няколко години на растеж на рекламния пазар, особено през 2021 и 2022 г., когато наблюдавахме двуцифрен ръст, през 2023 г. ни очаква година, в която процесът ще се забави. Разбира се, инфлацията засегна всички области и е нормално цените на телевизионната реклама да продължат да се покачват. Ние сме един от най-големите производители на съдържание, който продължава да прави мащабни инвестиции в местни продукции, нови български сериали и разнообразие от премиум спортно съдържание.
Телевизията като цяло ще запази лидерската си позиция в рекламния микс у нас с ръст от 3 до 5% за 2023 г. и с почти 54-55% дял в медийния микс. Тенденцията за увеличаване на дела на цифровите медии в общия медиен микс продължава с очакван ръст от 9-10% и смятаме, че през 2024 г. той ще надхвърли 33-34% от разходите на рекламодателите за медиен микс.
Неотдавна обявихте, че сте се преместили в нов комплекс с първокласни студиа. Как това подобри работата на Нова Броудкастинг Груп и нейните медии?
Сградата на Нова Броускастинг Груп е единствената по рода си в България, защото е създадена специално за производството на телевизионна и радио продукция от ново поколение. Компанията вече разполага с 9 свръхмодерни телевизионни и радио студиа, просторни апаратни, монтажни и изцяло нов нюзрум. Основната ни цел е да надградим постигнатото и да подобрим качеството на медийните услуги. Разполагаме с последните технологични новости, които ни дават много повече възможности за качествено съдържание. Голямата инвестиция в технологичната модернизация на компанията е без аналог. В дългосрочен план тя ще се възвърне, защото ще намалим разходите, благодарение на мултифункционалността на студийните пространства. Вече няма да наемаме външни студиа. Преминахме изцяло на LED осветление в студийния комплекс, което чувствително ще намали и разхода на електроенергия. Модерните технологии ни позволяват да бъдем по-бързи, иновативни и полезни на аудиторията. Има нововъведения в цялата технологична верига на ауидовизуалното съдържание. Софтуерът, който новинарите използват, е изключително функционален - последна версия, достъпна отскоро на пазара.
Говорейки за технологии от ново поколение, изкуственият интелект (AI) бързо набира скорост в много области, включително в телевизионното производство и излъчване. Какви са вашите планове в тази област?
United Group проучва потенциала на технологиите за машинно обучение и изкуствен интелект в производството на медийно съдържание, за да постигне автоматизация и повишена ефективност. Тези постижения предлагат ползи както за създателите, така и за потребителите и имат потенциала да оформят бъдещето на медийното съдържание.
В последното ни интервю говорихме за интеграцията на Нет Инфо, водещата дигитална компания в страната, с NOVA, както и за синергиите с компанията майка на НБГ - United Media Group и нейните компании в други държави. Има ли новини в тази област?
United Media целенасочено работи за синхронизиране и подобряване на дигиталните услуги във всички територии, в които оперира. Усилията са насочени към подобряване на потребителското изживяване, видео платформите, новинарските и спортните сайтове, предотвратяване на пиратството и защита на съдържанието.
Компанията има самостоятелна рекламна екосистема, в която рекламите могат да се доставят във всяко съдържание, на всеки пазар, по всяко време и да достигат до аудиторията чрез многоканални рекламни стратегии, гарантиращи допълнителен обхват за рекламодателите.
Въпреки че темата за устойчивостта сякаш е изтласкана на заден план от войната в Украйна, тя все още е важен въпрос. Каква е стратегията на NOVA да стане "по-зелена"?
Като част от семейството на United Group, следваме общата стратегическа цел за пазарно лидерство по отношение на устойчивостта в телекомуникационната и медийна индустрия. Главният изпълнителен директор на United Group, Виктория Боклаг обяви, че групата планира да стане въглеродно неутрална до 2040 година, тъй като и двата сектора влияят върху климатичните промени.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!