Д нес се навършва една година от деня, в който подводницата OceanGate Titan изчезна в дълбините на Северния Атлантик по време на злополучната мисия до останките на митичния кораб с трагична съдба "Титаник".
След петдневно издирване, което привлече вниманието на целия свят, властите съобщиха, че плавателният съд е бил унищожен и всичките петима души на борда са загинали.
Но въпреки оставащите въпроси относно катастрофата, смъртоносната имплозия на "Титан" не притъпи желанието за по-нататъшно изследване на океаните.
Базираната в Джорджия компания, която притежава правата за спасяване на "Титаник", планира да посети потъналия океански лайнер през юли с помощта на дистанционно управлявани превозни средства.
А Лари Конър, милиардер в областта на недвижимите имоти от Охайо, заяви, че лично планира пътуване до потъналия кораб с подводница за двама души през 2026 г.
Множество изследователи на океана заявиха, че са уверени, че подводните проучвания могат да продължат безопасно в света след "Титан".
"Желанието на научната общност е да се спусне в океана", каза Грег Стоун, ветеран-океански изследовател и приятел на оператора на "Титан" Стоктън Раш, който загина при имплозията.
Un imprenditore miliardario dell’Ohio, Larry Connor, ha annunciato che parteciperà ad una spedizione per visitare il Titanic per dimostrare che i viaggi con i sommergibili sono più sicuri dopo il disastro dell’OceanGate. pic.twitter.com/0upcIGcilH
— Trash Italiano (@trash_italiano) May 28, 2024
74-годишният Лари Конър не е обезкуражен от катастрофата на OceanGate през юни миналата година - дотолкова, че дни след инцидента се обажда по телефона на конкурентна фирма, за да я помоли да построи по-добър подводен апарат.
Сертифициран от НАСА частен астронавт, г-н Конър не се страхува от подводницата Triton 4000, която ще ползва заедно със съоснователя на производителя Патрик Лахи, въпреки миналогодишната трагедия, при която загинаха трима британски граждани.
Бизнесменът не е чужд на преследването на адреналина - през 2004 г. той участва в състезанието за издръжливост "24-те часа на Льо Ман", частен пилот е, участва в състезания по висш пилотаж, и опитен подводничар, който вече е изследвал Марианската падина - един от най-дълбоките океански окопи на Земята.
Той смята да се спусне с подводницата за двама души в дълбините, за да покаже на хората по света, че "макар океанът да е изключително силен, той може да бъде прекрасен, приятен и наистина да промени живота ви, ако действате по правилния начин", казва той пред Wall Street Journal.
Новоразработеното подводно изследователско превозно средство на Triton, наречено 4000/2 Abyssal Explorer, струва 15 млн. паунда и вероятно ще преодолее предполагаемите недостатъци, които доведоха до имплозия на OceanGate Titan, преди да достигне останките на Titanic.
Triton 4000 - наречен така заради дълбочината в метри (13 100 фута), на която ще може да се гмурка - ще бъде пуснат в действие едва след като производителите му се уверят, че може да издържи на екстремното налягане на такава дълбочина.
"Патрик е мислил и проектирал това в продължение на повече от десетилетие. Но ние не разполагахме с необходимите материали и технологии. Не бихте могли да построите тази подводница преди пет години", казва Конър.
Larry Connor, a real estate investor who got his start in Ohio and now has a net worth of $2 billion, will board a Triton Submarines submersible and dive to the depths of the Titanic wreck with the company's CEO.
— Forbes (@Forbes) June 16, 2024
Read more: https://t.co/XAr3PZnVX5 pic.twitter.com/hpfMryyHmg
Операторите на "Тритон" изтъкват, че тяхната подводница е по-безопасна от "Титан", която беше критикувана, че няма официален сертификат за безопасност.
Софи Бентъм-Ууд, изпълнителен директор на отдела за глобален маркетинг и стратегии за продажби на Triton, заяви пред MailOnline, че с компанията са се свързали множество инвеститори, готови да осигурят парични средства за дейността им на фона на опасенията, че катастрофата с подводницата Titan може да подкопае по-нататъшните дълбоководни проучвания.
"Някои от тях вече се обърнаха към нас, за да обсъдят изграждането на дълбоководни подводници единствено с цел да се противодейства на негативното въздействие, което тези събития биха могли да окажат, и да се поддържа динамиката в океанското пространство", каза Бентъм-Ууд.
В седмиците след катастрофата на "Титан" бяха изразени опасения дали корабът не е бил обречен на провал заради нетрадиционния си дизайн и отказа на създателя му да се подложи на независими проверки, които са стандартни в индустрията.
Бреговата охрана на САЩ бързо свика разследване на високо равнище на случилото се, но официални лица заявиха, че разследването отнема повече време от първоначално определения 12-месечен срок, а планираното публично изслушване за обсъждане на заключенията няма да се състои поне още два месеца.
OceanGate, компанията, съоснована от Ръш, която притежаваше подводницата, преустанови дейността си в началото на юли, само няколко седмици след изчезването на "Титан". Говорител на компанията отказа да коментира.
Дейвид Конканън, бивш съветник на "Оушънгейт", заяви, че ще отбележи годишнината насаме с група хора, които са участвали в компанията или в експедициите на подводницата през годините, включително учени, доброволци и специалисти от мисията.
"Много от тях, включително тези, които са били на кораба "Полярен принц", не са били разпитани от бреговата охрана", каза той.
"Факт е, че те са изолирани и се намират в гранично пространство", каза той в имейл миналата седмица.
От 2021 г. насам "Титан" прави хроника на разпадането на "Титаник" и на подводната екосистема около потъналия океански лайнер по време на ежегодни плавания.
Плавателният съд направи последното си гмуркане на 18 юни 2023 г., неделя сутрин, и загуби контакт с поддържащия си кораб около два часа по-късно.
Когато следобед бе съобщено, че е закъснял, спасителите спешно насочиха кораби, самолети и друго оборудване към района, на около 435 мили южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд.
Американските военноморски сили уведомиха бреговата охрана същия ден за аномалия в акустичните данни, която "съответства на имплозия или експлозия" в момента, в който комуникациите между "Полярен принц" и "Титан" са били загубени, заяви по-късно високопоставен служител на ВМС пред Associated Press. Служителят говори при условие за анонимност, за да обсъди чувствителна технология.
Всяка останала надежда, че екипажът ще бъде открит жив, беше заличена на 22 юни, когато бреговата охрана обяви, че на океанското дъно са открити отломки в близост до "Титаник".
Оттогава властите извадиха от мястото непокътнатия краен капак на подводницата, отломки и предполагаеми човешки останки.
Освен Ръш, при имплозията загинаха двама членове на известно пакистанско семейство - Шахзада Дауд и синът му Сулеман Дауд; британският авантюрист Хамиш Хардинг; и експертът по "Титаник" Пол-Анри Наржоле.
Хардинг и Наржолет са били членове на Клуба на изследователите - професионално общество, посветено на изследванията, проучванията и опазването на ресурсите.
"И тогава, и сега, тя ни засегна много дълбоко в личен план", заяви в интервю миналата седмица президентът на групата Ричард Гариот.
"Познавахме не само всички замесени хора, но дори и всички предишни водолази, екипи за поддръжка, хора, работещи на всички тези кораби - всички те бяха или членове на този клуб, или бяха в нашата мрежа", споделя още той.
Гариот смята, че дори ако "Титан" не се е взривил, подходящото спасително оборудване не е стигнало до мястото достатъчно бързо.
"Трагедията изненада всички - от бреговата охрана до корабите на място - и подчерта важността на разработването на подробни планове за търсене и спасяване преди всяка експедиция", каза той.
Оттогава неговата организация е създала работна група, която помага на другите да направят точно това.
"Това се опитваме наистина да коригираме, за да сме сигурни, че знаем на кого точно да се обадим и какви точно материали трябва да се съберат", каза той.
Гариот вярва, че светът се намира в нова златна ера на изследванията благодарение на технологичния напредък, който отвори границите и предостави нови инструменти за по-задълбочено изучаване на вече посетени места. Трагедията с "Титаник" не е накърнила това, каза той.
Ветеранът в дълбоководните изследвания Кати Кроф Бел е съгласна с него.
Имплозията на "Титан" засили значението на спазването на индустриалните стандарти и провеждането на строги тестове, но в индустрията като цяло "резултатите по отношение на безопасността са много добри от няколко десетилетия", каза Бел, президент на Ocean Discovery League, организация с нестопанска цел, която се фокусира върху това да направи дълбоководните изследвания по-евтини и по-достъпни.
Гариот заяви, че тази седмица в Португалия ще има възпоменание за жертвите от "Титан" по време на годишната среща на върха "Глобално изследване".
"Напредъкът продължава. Всъщност се чувствам много комфортно и уверено, че сега ще можем да продължим", заключи той.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!