П оредицата „Междузвездни войни“ е затвърдила отдавна статута си на попкултурен феномен, който размива границите между поколенията и е предмет на страстни, забавни дебати сред лоялната си фенбаза. Но едно от нещата, за които мнозинството от фенове сякаш може да се обедини, е всеобщото негативно мнение за деветия епизод от сагата, „Възходът на Скайуокър“ от 2019 година.
New art by @ajfrena, inspired by the latest season of #TheMandalorian.
— The Mandalorian (@themandalorian) April 26, 2023
All episodes now streaming on @DisneyPlus. pic.twitter.com/aISHNSw9b1
Нелепият сценарий със зеещи, очевадни логически дупки и противоречия с други елементи от вселената на „Междузвездни войни“ превърна лентата в ужасен завършек на новата трилогия от филми, продуцирани от Disney след закупуването на Lucasfilm от студийния гигант. Критическият рейтинг на „Възходът на Скайуокър“ заслужено е най-ниският от всички филми от поредицата, а постъпленията му от 1 милиард долара, привидно задоволителни, останаха далеч от потенциала му.
И точно когато изглеждаше сякаш „Междузвездни войни“ ще заспи нов десетилетен сън, както между 2005 и 2015 година, когато излязоха съответно третия и седмия епизод от сагата, един сериал най-неочаквано обедини гласовете на критици и почитатели в хор на одобрение. „Мандалорианецът“ на Джон Фавро и Дейв Филони вдъхна нов живот в далечната галактика, историята на която изглеждаше изчерпана.
For Mandalore.
— The Mandalorian (@themandalorian) April 25, 2023
Start streaming all episodes of #TheMandalorian now on @DisneyPlus. pic.twitter.com/sgze9Ukzok
Първите два успешни сезона на продукцията спомогнаха за създаването на още сериали и за разгръщането на сюжета в неочаквани посоки. Съвсем наскоро бе обявено, че Филони, изключителен познавач на „Междузвездни войни“, любимец на феновете и ученик на самия Джордж Лукас, ще режисира пълнометражен филм, в който ще кулминират сюжетните линии от „Мандалорианецът“, „Книгата на Боба Фет“, „Асока“ и потенциално новия сериал Skeleton Crew.
Третият сезон на „Мандалорианецът“ полага сюжетно основите за тези грандиозни планове, но губи част от собствената си идентичност в процеса. Самостоятелната история за самотен ловец на глави, който отказва да предаде срещу заплащане бебе от извънземния вид на Учителя Йода, вече е съставен от безброй нишки и търси място за също толкова много поддържащи персонажи.
Почти никой вече не адресира ловеца на глави просто като „Мандо“ – всички знаят, че се казва Дин Джарин, а бебето, което остава неотлъчно до него, се казва Грогу. Мистериозният ореол на главния герой бе елиминиран до голяма степен в края на втори сезон, когато си свали маската и под нея се показа добре познатото лице на филмовата звезда Педро Паскал. Шлемът му си остава на място през целия трети сезон, но сценарият прави други стъпки в посока на демистификацията му.
All episodes of #TheMandalorian are now streaming on @DisneyPlus. pic.twitter.com/lF6Eaw35z6
— The Mandalorian (@themandalorian) April 25, 2023
Той всъщност дори не е основният фокус на сюжета. Историята на трети сезон е съсредоточена върху завръщането на мандалорианците на родния им свят, с което светлината на прожекторите всъщност пада върху Бо-Катан Крийз, изиграна по страхотен начин от Кейти Сакхоф за пореден път, повече околкото върху Дин Джарин, тъй като именно Бо-Катан е предводителката на своя народ.
Но главният герой на предишните два сезона поне остава важна част от случващото се на екрана... или поне в седем от осемте епизода. В трети епизод сериалът мести мястото на действието на Корусант и оставя мандалорианците настрана за сметка на бивш имперски учен, чиято съдба в крайна сметка има нулево отношение към тази на протагонистите.
Този безтегловен, привидно несвързан с нищо епизод несъмнено е най-крещящият признак за разширяването на сюжета на сериала отвъд самия сериал и поставянето на основи за по-мащабни бъдещи проекти в съживената галактика на „Междузвездни войни“. Феновете на поредицата има към какво да гледат с интерес в бъдещето, но е глупаво, че това трябва да се случва за сметка на адекватното ситуиране и темпо на действието в „Мандалорианецът“, сериала, който стартира този ренесанс.
Но в края на краищата трети сезон има и достатъчно елементи, които да се похвалят. От сюжетна гледна точка това със сигурност е финалът, който по ефективен и емоционално задоволителен начин разделя сюжетните линии на Дин Джарин и на останалите мандалорианци, с което подготвя връщане на сериала към корените му в следващия сезон. Това издава и осъзнатост от страна на сценаристите към слабите страни на отминалите осем епизода и готовност те да бъдат отстранени в бъдеще.
A new Mandalore.
— The Mandalorian (@themandalorian) April 24, 2023
All episodes of #TheMandalorian are now streaming on @DisneyPlus. (1/2) pic.twitter.com/48RCbyi96u
На визуално ниво продукцията остава на изключително високото ниво на игрален филм от „Междузвездни войни“, макар че очевидно е сериал по стрийминг платформа. Екшънът е хореографиран и заснет безупречно, поддържащите актьори се справят блестящо с ролите си, препратките към поредицата са съвсем на място, а саундтракът следва традициите на Джон Уилямс и Лудвиг Горансон.
В крайна сметка, при все изброените си недостатъци, към които можем да добавим и разсейващи кратки появи в един от епизодите на поп певицата Лизо и известния комик Джак Блек, сериалът ни оставя заинтригувани и гладни за още. А това в крайна сметка е целта на всяка една серийна продукция, нали така... или, “This is the way,” както биха казали стоически главните герои в „Мандалорианецът“.
Още от автора:
Ужасът, който си струва да гледате: „Ренфийлд“ с Никълъс Кейдж
„Въздушният“: Истинската история за изгрева на една мегазвезда
Екшън, издигнат до изкуство: „Джон Уик 4“
Работи ли още вълшебната думичка: „Шазам! Яростта на боговете“
Наградите „Оскар“ 2023 според филмова легенда: „Снобизъм“
На раменете на Роки Балбоа: „Крийд III“ е истински нокаут
Когато не можеш да върнеш времето назад: „Ант-Мен и Осата: Квантомания“
Най-добрият филм на Джерард Бътлър от години насам: „Твърдо приземяване“
Колко струва една номинация за „Оскар“?
За Холивуд, с любов и с омраза: „Вавилон“ на Деймиън Шазел
Неуспешната „Операция Форчън“ на Джейсън Стейтъм и Гай Ричи
Традиционният снобизъм и подборът за "Оскарите"
Този филм се подигра блестящо на Илон Мъск
Най-добрите от добрите: Топ филмите за 2022 година
Киносъбитието на годината или не: „Аватар: Природата на водата“
Коледният филм, от който не знаехте, че имате нужда
Спилбърг за Спилбърг: Израстването на един гений
Това е най-ирландският филм, който може да съществува
Нито комедия, нито ужас... но никой не може да му устои
Това е най-гледаният филм по Netflix през ноември 2022 г.
Отвъд предразсъдъците и смъртта: „Черната пантера: Уаканда завинаги"
Една звезда в ролята на живота си: Всички говорят за този филм
Край на най-епичната битка на телевизионния сезон
„Амстердам“: Хаотичната песен за живота на един голям режисьор
20 години от раждането на една легенда
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!