В Япония откриването на истински скритo съкровище изглежда по-трудно от всякога. През последните години градовете Токио, Киото и Осака се превърнаха в основни дестинации за повечето международни туристи в страната, пише CNN.
Но за по-приключенски настроените пътешественици е нужно само няколко часа път на север от столицата, за да достигнат до по-тих град, където кулинарни изкушения се предлагат на фона на заснежен, все още активен вулкан.
Мориока е може би най-известен със своето предизвикателство за бързо ядене на нудли и популярния си летен фестивал. Но точно в жп гарата на града се крие едно от най-любопитните съкровища на Япония.
Спектакъл, който радва сърцата на любителите на железниците – и се случва 17 пъти дневно. Винаги има тълпа, която нетърпеливо чака на перона, за да стане свидетел.
Първо, на перона пристига синьо-зеленият Tohoku Shinkansen „Hayabusa“ — един от световноизвестните японски влакове-стрели. Той спира, пътниците слизат, а влакът търпеливо изчаква своя партньор. След това по същата линия бавно се приближава яркочервеният Akita Shinkansen „Komachi“. И накрая, за радост на зрителите, предните части на двата влака се отварят и се съединяват нос в нос.
Техническият термин за това е „coupling“ (съединяване), но разговорното наименование е „Shinkansen kiss“ („Целувка на Шинкансен“). За японските фенове на железниците това е събитие с голямо значение.
„Това е емблематичното изображение на двата Shinkansen влака, съединени в предната си част“, казва пред CNN Кариса Ло, железопътен ентусиаст от Сингапур.
Тя е наблюдавала „целувката“ повече от пет пъти и отбелязва, че за всеки, който има интерес към японските влакове, сцената на гара Мориока е „много, много разпознаваема.“
Да се возиш или да снимаш?
Японците се гордеят със своя елегантен, подобен на космически кораб Shinkansen, известен в цял свят като „bullet trains“ (влакове-куршуми). Те се славят със своята скорост, надеждност и елегантен дизайн.
В Япония, обяснява Ло, феновете на железниците се делят основно на две групи: нори-тецу – „хора, които обичат да се возят на влакове“ – и тори-тецу – „хора, които обичат да снимат влакове“. Всеки месец разписанията на всички влакове се публикуват в „много дебела книга“, която почитателите преглеждат, за да решат къде да отидат – дали, за да направят конкретна снимка, или да се возят на конкретен влак.
По думите на Ло, японските деца са особено запалени по влаковете.
„Много малки момчета, когато ги попитате какви искат да станат, когато пораснат, ще ви кажат, че мечтаят да бъдат машинисти на Shinkansen. И могат да разпознаят различните влакове по техните цветове и модели. Много от хората, които наблюдават (целувката на влаковете в Мориока), са родители, които водят децата си.“
Железопътната мрежа на Shinkansen свързва Токио с различни региони на страната и обслужва приблизително 14 милиона пътници дневно, според East Japan Rail Company. В Мориока двата влака се свързват и пътуват заедно към столицата, позволявайки на пътниците да пътуват от Акита до Токио без нужда от прекачване. Зеленият Hayabusa — най-бързият влак в мрежата — тегли червения Komachi.
„Емоционално изживяване“
Мориока е една от трите гари в Япония, където може да се види „целувка“ между два влака Shinkansen — другите са Сендай и Фукушима. Но Мориока е единственото място, където се случва цветната среща между Tohoku и Akita Shinkansen.
На същата гара може да се наблюдава и разделянето на влаковете — „uncoupling“ — при което те поемат в различни посоки. Трогателен контраст с радостния им съюз.
„Изключително вълнуващо е да гледаш как големите корпуси на влаковете Shinkansen се съединяват с прецизност и механична елегантност под умелия контрол на машинистите“, казва представител на Източнояпонската железопътна компания пред CNN.
Това добавя още една щипка чар към Мориока — град с население под 300 000 души, който рядко попада в туристически маршрути из Япония.
„Това всъщност не е място, което повечето туристи биха посетили при първото си пътуване до Япония“, казва Ло.
Но това възприятие може би се променя. През 2023 г. Мориока се нарежда на второ място в класацията на New York Times „52 места, които да посетите“, точно след Лондон.
Изданието описва града като „лесно проходим скъпоценен камък, без тълпи, само на кратко пътуване с влак-стрела от Токио.“
Мориока е известен със старинната си архитектура и множеството бутици, както и със своите специалитети с нудли, според East Japan Rail Company. А благодарение на уникалното преживяване, което Ло нарича „специално“ – Shinkansen целувката – този северен град има потенциал да съперничи на по-известните дестинации в южна Япония.
„Повечето хора се отправят към Киото и Осака“, казват от East Japan Rail Company. „Но има много интересни места северно от Токио, които си заслужава да се открият.“