Скоростта и агресията са сред най-рисковите поведения на пътя
Източник: Getty Images/Guliver

В торият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) обобщава в задълбочен анализ поведението на шофьорите на леки и лекотоварни автомобили, камиони и автобуси, които в България са общо около 3,5 млн. души.

Докладът SDIndex 2019 съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн.

Той бе представен на специално събитие днес в София Хотел Балкан. Към организаторите от SDI Застрахователен брокер по традиция отново се присъединиха представители на основните институции, отговарящи за пътната безопасност в България, които са и партньори на проекта, сред които: Ангел Попов, Заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"; комисар Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, главен инспектор Мария Ботева, ГДНП Пътна полиция и др.

Заместник министърът на транспорта Ангел Попов
Заместник министърът на транспорта Ангел Попов Източник: NOVA

Данните от SDIndex 2019 показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори. Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада е публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов подчерта, че волята на институциите е да се приложат „някои непопулярни обществени мерки във връзка с часовете за практическа подготовка на водачите и санкциите за нарушителите“. Той цитира данни, според които голям брой от кандидат-шофьорите имат средно 3 неуспешния явявания още на теоретичния изпит. „Това показва, че системата работи добре, но водачите имат нужда от повече подготовка“, обобщи той.

Малина Крумова
Малина Крумова Източник: NOVA

Председателят на ДАБДП Малина Крумова отбеляза, че Агенцията ще се фокусира върху “мерките за пътна безопасност, които са свързани с пътната и съпътстващата инфраструктура и нейните дефицити в тази насока.“ Тя коментира инцидентите от последните няколко седмици и посочи, че подобни тежки катастрофи са преодолими чрез „разделяне на насрещните пътни потоци“.

Според комисар Бойко Рановски, докладът съдържа ценни данни за поведението на водачите на камиони и автобуси, които могат да помогнат за идентифициране на допълнителни мерки, които да залегнат в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Главен инспектор Мария Ботева от „Пътна полиция“ направи сравнение на резултатите от изследването и статистическите данни на МВР и отбеляза, че профилите на рисковите водачи са изключително точни. Тя допълни, че „тежестта“ на несъобразената скорост е относително изравнена с тази на неправилните маневри като причина за тежки ПТП.

Тревожно е заключението, че голяма част от водачите над 55-годишна възраст показват сериозни неумения зад волана, което в комбинация с намаляващи физически възможности често води до създаване на значителни рискови ситуации на пътя. Стресът сред тази група шофьори се увеличава и заради високия брой часове зад волана. Високорисковите шофьори на камиони и автобуси нарушават правилата и отнемайки предимството на другите участници в движението и превишавайки скоростта. Особено рискови са водачите с малък стаж (до 3 г.) и ниско образованите.

Всички участници в дискусията се обединиха около основното заключение в доклада, че мерките за пътна безопасност имат резултат, когато институциите и шофьорите имат общо разбиране за проблема и се търсят начини за координиране помежду им.

Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. На сайта на проекта (www.sdindex.bg) все още е активен въпросникът и всеки, който желае, може да изчисли собствения си Индекс за безопасно шофиране и да сравни себе си с останалите водачи на пътя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ураганен вятър отчетоха в Русе

Ураганен вятър отчетоха в Русе

България Преди 1 час

Дърво е паднало върху лек автомобил на улица „Пристанищна“

България връща на Ливан останките на атентатора от летище „Сарафово“

България връща на Ливан останките на атентатора от летище „Сарафово“

България Преди 2 часа

Взривилият се терорист е 23-годишният Мохамад Хасан Ел Хюсейни, роден в Ливан

Срив на индексите в САЩ, войната с Китай плаши инвеститорите

Срив на индексите в САЩ, войната с Китай плаши инвеститорите

Свят Преди 3 часа

Действията на Тръмп объркаха икономистите

<p>Обединяват се&nbsp;две от най-големите имена в модата</p>

Prada сключи сделка за закупуване на Versace

Любопитно Преди 3 часа

Сделката е на стойност 1,375 млрд. долара

Роберт Фицо

Фицо към Вучич: Александър, дръж се!

Свят Преди 3 часа

Според Фицо президентът на Сърбия Александър Вучич е суверен и не е подчинен на "западния диктат"

Снимката е илюстративна

Спасиха котка, заключена във фризера на бензиностанция

Свят Преди 3 часа

Котката е настанена на безопасно място

.

Шупет: Как котката на Карл Лагерфелд харчи наследството си от милиони

Любопитно Преди 3 часа

Котката има впечатляваща кариера на модел

Снимката е илюстративна

"Това може да е последното ни мирно лято в Европа"

Свят Преди 4 часа

Това каза германският военен историк Зьонке Найцел

Демократи обвиниха Тръмп, че е манипулирал пазарите

Демократи обвиниха Тръмп, че е манипулирал пазарите

Свят Преди 4 часа

Сенатор твърди, че вътрешният кръг от хора около Доналд Тръмп печели незаконно

„Затлъстял“ убиец е екзекутиран след 25 години чакане

„Затлъстял“ убиец е екзекутиран след 25 години чакане

Свят Преди 5 часа

Адвокатите му твърдяха, че е твърде "затлъстял" за смъртна присъда

Роби Уилямс

Какво е скорбутът – болестта, от която страда Роби Уилямс?

Свят Преди 5 часа

Скорбутът – заболяване, свързано с липсата на витамин C, днес звучи като част от уроците по история, но се оказва реален здравословен проблем дори за световни звезди като Роби Уилямс

Митов: Опитват да блокира влизането в еврозоната

Митов: Опитват да блокира влизането в еврозоната

България Преди 5 часа

Митов: Това не е нормално за работата на един парламент

„Танцуващи очи“: Майка документира първите признаци на опасна болест

„Танцуващи очи“: Майка документира първите признаци на опасна болест

Свят Преди 5 часа

Невробластомът при деца: Симптоми, които не трябва да се игнорират

<p>Пекин осъди &quot;безотговорните изказвания&quot; на Зеленски</p>

Пекин осъди "безотговорните изказвания" на Зеленски за китайски бойци на фронта в Украйна

Свят Преди 6 часа

Винаги сме изисквали гражданите ни да стоят далеч от зоните на въоръжени конфликти, заяви говорител на китайското външно министерство

Младежи се возят на капака на автомобил във Варна, полицията ги глоби

Младежи се возят на капака на автомобил във Варна, полицията ги глоби

България Преди 6 часа

Eдиният, излязъл през шибидаха, държи гайда