Скоростта и агресията са сред най-рисковите поведения на пътя
Източник: Getty Images/Guliver
4

В торият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) обобщава в задълбочен анализ поведението на шофьорите на леки и лекотоварни автомобили, камиони и автобуси, които в България са общо около 3,5 млн. души.

Докладът SDIndex 2019 съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн.

Той бе представен на специално събитие днес в София Хотел Балкан. Към организаторите от SDI Застрахователен брокер по традиция отново се присъединиха представители на основните институции, отговарящи за пътната безопасност в България, които са и партньори на проекта, сред които: Ангел Попов, Заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"; комисар Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, главен инспектор Мария Ботева, ГДНП Пътна полиция и др.

Заместник министърът на транспорта Ангел Попов
Заместник министърът на транспорта Ангел Попов Източник: NOVA

Данните от SDIndex 2019 показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори. Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада е публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов подчерта, че волята на институциите е да се приложат „някои непопулярни обществени мерки във връзка с часовете за практическа подготовка на водачите и санкциите за нарушителите“. Той цитира данни, според които голям брой от кандидат-шофьорите имат средно 3 неуспешния явявания още на теоретичния изпит. „Това показва, че системата работи добре, но водачите имат нужда от повече подготовка“, обобщи той.

Малина Крумова
Малина Крумова Източник: NOVA

Председателят на ДАБДП Малина Крумова отбеляза, че Агенцията ще се фокусира върху “мерките за пътна безопасност, които са свързани с пътната и съпътстващата инфраструктура и нейните дефицити в тази насока.“ Тя коментира инцидентите от последните няколко седмици и посочи, че подобни тежки катастрофи са преодолими чрез „разделяне на насрещните пътни потоци“.

Според комисар Бойко Рановски, докладът съдържа ценни данни за поведението на водачите на камиони и автобуси, които могат да помогнат за идентифициране на допълнителни мерки, които да залегнат в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Главен инспектор Мария Ботева от „Пътна полиция“ направи сравнение на резултатите от изследването и статистическите данни на МВР и отбеляза, че профилите на рисковите водачи са изключително точни. Тя допълни, че „тежестта“ на несъобразената скорост е относително изравнена с тази на неправилните маневри като причина за тежки ПТП.

Тревожно е заключението, че голяма част от водачите над 55-годишна възраст показват сериозни неумения зад волана, което в комбинация с намаляващи физически възможности често води до създаване на значителни рискови ситуации на пътя. Стресът сред тази група шофьори се увеличава и заради високия брой часове зад волана. Високорисковите шофьори на камиони и автобуси нарушават правилата и отнемайки предимството на другите участници в движението и превишавайки скоростта. Особено рискови са водачите с малък стаж (до 3 г.) и ниско образованите.

Всички участници в дискусията се обединиха около основното заключение в доклада, че мерките за пътна безопасност имат резултат, когато институциите и шофьорите имат общо разбиране за проблема и се търсят начини за координиране помежду им.

Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. На сайта на проекта (www.sdindex.bg) все още е активен въпросникът и всеки, който желае, може да изчисли собствения си Индекс за безопасно шофиране и да сравни себе си с останалите водачи на пътя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Отварят за движение северното платно на бул. „Сливница“ при “Опълченска“

Отварят за движение северното платно на бул. „Сливница“ при “Опълченска“

България Преди 19 минути

Възстановява се движението по пътните платна на мостовото съоръжение

„Възраждане” подписва декларацията на ПП-ДБ срещу гаранции

„Възраждане” подписва декларацията на ПП-ДБ срещу гаранции

България Преди 28 минути

От партията са изпратили на ПП-ДБ проект на решение за задължаване на Министерския съвет

ПП-ДБ сезира Конституционния съд за изборите

ПП-ДБ сезира Конституционния съд за изборите

България Преди 2 часа

Атанасов: Внасяме конституционно искане, така че всички секции да бъдат повторно преброени

<p>Нова хипотеза: Маската на Тутанкамон е правена за жена</p>

Маската на Тутанкамон е правена за жена

Любопитно Преди 3 часа

Според учените внезапната смърт на Тутанкамон на 18-годишна възраст е причината лицето му да е изобразено върху това на истинския собственик на маската

Пъф Деди посреща 55-ия си рожден ден в затвора, ето как

Пъф Деди посреща 55-ия си рожден ден в затвора, ето как

Любопитно Преди 3 часа

Ето какво ще има в менюто за рождения ден на Деди

Иран екзекутира евреин

Иран екзекутира евреин

Свят Преди 3 часа

Екзекуцията на ирански граждани от религиозните малцинства в страната е рядкост

<p>Грък влезе в затвора за ... душене на обувки</p>

Грък влезе в затвора за ... душене на обувки

Любопитно Преди 4 часа

28-годишният престъпник казал пред съда в Солун, че не е способен да обясни странното си поведение

<p>Как се отмъщава с порно снимки</p>

Сърбия: Как се отмъщава с порно снимки

Свят Преди 4 часа

Лични секс снимки и видеа се разпространяват в социалните мрежи без съгласието на засегнатите

Защо толкова много загинаха в Испания? Европа все още не приема екстремното време

Защо толкова много загинаха в Испания? Европа все още не приема екстремното време

Свят Преди 4 часа

Въпреки доказателствата, хората се колебаят да свържат екстремното време с климатичната криза

Отсякоха с брадва ръката на човек във влак във Франция

Отсякоха с брадва ръката на човек във влак във Франция

Свят Преди 4 часа

Френските медии съобщиха, че във влака е възникнал спор

Снимка, направена на 16 октомври 2023 г., показва портрет на убития учител по френски Самуел Пати по време на церемония по отдаване на почит в училището Bois d`Aulne в Conflans-Sainte-Honorine, извън Париж, Франция, 16 октомври 2023 г.

Осем души на съд за обезглавен учител

Свят Преди 4 часа

Учителят показал карикатури на пророка Мохамед

<p>Топ 10 начина да бъдем по-щастливи</p>

Топ 10 начина да бъдем по-щастливи

Любопитно Преди 4 часа

Истинското щастие се крие в самите нас, ние го носим със себе си постоянно, но много често го потискаме и не му даваме после за изява

ЕК: Подготвяме се за изхода от изборите в САЩ

ЕК: Подготвяме се за изхода от изборите в САЩ

Свят Преди 4 часа

ЕС е обсъдил подборно и е готов за всякакво развитие

Петър се среща със съквартирантите в живото излъчване днес от 16:00 ч.

Петър се среща със съквартирантите в живото излъчване днес от 16:00 ч.

Любопитно Преди 5 часа

Той се изправя лице в лице с участниците, които вече знаят за неговата тайна мисия

Снимката е илюстративна

Лекари извадиха 65 предмета от стомаха на дете

Свят Преди 5 часа

„Сърдечният ритъм на момчето е достигнал 280 удара в минута“, разкриват от семейството на детето, което за съжаление е починало въпреки усилията на лекарите