„Непотопяемият кораб“, известен като „Титаник“, се превръща в може би най-прочутото корабокрушение в историята през 1912 г., след като се сблъсква с айсберг. След като предупрежденията са пренебрегнати, едва когато един наблюдател забелязва айсберга, са предприети действия за избягване на удара, но вече е твърде късно.
(Във видеото може да научите повече за: Шокиращи факти за Титаник!)
Десният борд на кораба е пробит, което позволява пет от 16-те отделения да бъдат наводнени - с едно повече, отколкото корабът е бил оборудван да поеме - но дали нещата щяха да бъдат различни, ако не бяха предприети действия? Щеше ли да потъне „Титаник“, ако се беше ударил челно в айсберга?
Разпадането на „Титаник"
Едно от достойнствата, които осигуряват на „Титаник“ статута на „непотопяем“, е включването на 16 отделения в корпуса, за които се смята, че са водонепроницаеми. Смяташе се, че дори да бъде наводнен, корабът може да остане функционален, ако не повече от четири от тях се напълнят с вода. За съжаление, когато „Титаник“ се сблъсква с айсберга, изглежда, че водата попада в пет от тях.
Това често е посочвано като основна причина за потъването на „Титаник“, въпреки че в прегледа по случай 100-годишнината през 2012 г. се стига до заключението, че определянето на една-единствена причина е сложно. Това е така, защото няколко неща са се объркали след сблъсъка, като например огъване на дъното на кораба и разрушаване на съединенията поради напрежение.
;
Избягване на айсберга
Има няколко съобщения за други лодки в морето, които са се опитали да предупредят „Титаник“ за леда отпред, но изглежда, че те са били пренебрегнати, тъй като ледът не е бил смятан за значителна заплаха за огромните кораби. Това означава, че когато наблюдателят Фредерик Флийт забелязва масивния айсберг непосредствено пред себе си, усилията да го заобиколи не успяват да избегнат сблъсъка и десният борд е ударен, а корпусът се огъва, позволявайки на водата да нахлуе в отделенията.
След като пет от отделенията бяха пробити, корабът пое вода, като потопи носа и накара кърмата да се издигне във въздуха. В крайна сметка корабът се счупи на две и носът бе потопен изцяло, а въздухът, задържан в кърмата, я издигна вертикално, преди да потъне в дълбините.
Удряне на айсберга с главата напред
SS Arizona е 450-метров кораб, който през 1879 г. се удря в айсберг с главата напред и плава, за да разказва историята си още 50 години. Друг кораб, SS Grampian, също оцелява при челен сблъсък през 1919 г. Двата кораба в никакъв случай не се измъкнали невредими, като и двата получили сериозни повреди, а SS Grampian загубил двама стюарди, но самите кораби не потънали.
И така, ако „Титаник“ беше получил повредите челно, а не по десния си борд, можеше ли и той да остане на повърхността? Според канала Oceanliner Designs в YouTube сложната стоманена структура от пчелна пита в кърмата на кораба означава, че теоретично той би могъл да има достатъчно еластичност, за да понесе удара, без да се разпадне незабавно.
Сгъването, което се получава, когато корабът се удари челно в неподвижен обект по този начин, се нарича телескопиране и в историята се е случвало с много кораби, без те да потънат. Със сигурност мнението, че „Титаник“ е можел да остане на повърхността при челен сблъсък, е споделяно от Едуард Уайлдинг, заместник на Томас Андрюс в отдела за проектиране на кораба.
Според показанията на Уайлдинг „Титаник“ е щял да се сгромоляса, убивайки много работници в засегнатата част на кораба, тъй като е бил смачкан на 24 до 30 метра в носовата част, но е можел да остане на повърхността. Разбира се, да се очаква, че капитанът на кораба ще направи такова решение пред лицето на приближаващ айсберг с размерите на градски квартал, не би било разумно, но това повдига интересни идеи за конструкцията на такива огромни кораби.
Освен това рязкото спиране при блъскане в страната на огромен айсберг води до своите фатални последици. Както се заключава в прегледа по случай 100-годишнината, трудно е да се знае какво е можело да се случи, като се има предвид сложността на конструкцията на кораба и как той би могъл да реагира на такъв удар, а възможният резултат от челен сблъсък става още по-неясен, когато се вземе предвид теорията за пожара.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!