И зследователите помолиха 500 мъже и жени от Обединеното кралство и Китай да идентифицират емоциите, изобразени в поредица от малки жълти емотикони, популярни в текстови съобщения и публикации в социалните медии.
Те също така установиха, че британците изпитват по-големи трудности при разпознаването на „отвратеното“ лице, тъй като те, известни с по-резервираното си отношение, е по-малко вероятно да изразят тази емоция, предпочитайки да я запазят достояние на себе си.
Участниците в проучването разглеждат емотикони, изразяващи щастие, отвращение, страх, тъга, изненада и гняв.
Жените се справиха по-добре навсякъде. Изследователите казаха, че това може да се дължи на факта, че жените са по-чувствително настроени, за да могат да разпознават емоциите на бебета.
Ихуа Чен от Нотингамския университет каза: „Жените демонстрират по-висока точност в разпознаването на емоциите от мъжете. Едно потенциално обяснение е „хипотезата за първичния гледач“.
„Точното и бързо идентифициране на детските емоции, особено изражението на лицето, е много важна част от грижите за бебетата, тъй като детската смъртност като цяло е била висока през цялата човешка еволюция.“
ALSO https://t.co/gFtY2bRg5s Would YOU know what these emojis mean? Study finds they are differently interpreted depending on your gender, culture and age https://t.co/n8x0qQtg7M ~ Story Below #USA #News
— Follow @JodyField (@JodyField) February 15, 2024
Като цяло западняците се справят по-добре от китайците в разпознаването на емоджи емоциите, но се затрудняват с „отвратеното“ лице, което има обърнати надолу черти с колеблива уста, сбръчкано чело и стиснати очи. Изследователите казаха, че това може да се дължи на „специфични емоционални преживявания в различни култури“.
Те също така отбелязаха, че в Китай "усмихнатото" лице често се използва за представяне на емоции, различни от щастие. Изследването е публикувано в научното списание Plos One.
Великобритания е една от нации използващи най-често емотикони, като половината от тях изпращат поне една всеки ден. Те са популярни и сред различните възрастовите групи, с малки вариации между поколенията.
Изследователите откриха, че публикациите на английски в X (Twitter) също са пълни с емотикони - повече, отколкото в китайската социална медийна платформа Weibo.
Емоджитата са стандартна функция на смартфони и компютри. Карикатурните лица, изразяващи различни емоции, датират от 90-те години на миналия век и оттогава са се превърнали в културен елемент.
Всъщност през 2015 г. оксфордските речници направиха емоджито „плачещо от смях“ своя „дума на годината“. Casper Grathwohl, вицепрезидент на Oxford University Press, каза по това време: „Традиционните азбучни скриптове се борят да отговорят на бързите, визуално фокусирани изисквания на комуникацията на XXI-ви век.“
„Не е изненадващо, че пиктографски скрипт като емотикони се намеси, за да запълни тези празнини – той е гъвкав, незабавно води до асоциация и влива интересен тон в комуникацията.“
„В резултат на това“, заключи Гратвол, „емоджитата стават все по-богата форма на комуникация, която надхвърля езиковите граници.“
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!