П реди 108 години, в ранната утрин на 15 април 1912 г. се случва една от най-знаменитите трагедии в човешката история – потъването на парахода „Титаник”. Огромният кораб с дължина от 269 метра е потопен от айсберг в Северния Атлантик. При инцидента загиват повече от 1500 души.
Сигналните ракети, изстреляни от екипажа след сблъсъка с айсберга, са видени от два други кораба, намиращи се наблизо.
Единият – „Калифорниън”, командван от капитан Стенли Лорд, е само на няколко морски мили от мястото инцидента. Екипажът на Лорд вижда дори светлинните сигнали с морзов код, давани от потъващия кораб. По неизвестна и досега причина „Калифорниън” не се насочва към мястото на трагедията, въпреки че е можел да окаже помощ и да спаси хора.
По-рано оттам предупреждават по радиото „Титаник” за айсберги в океана, след което спират, изчаквайки опасността да отмине.
Другият кораб, на който виждат сигналите от „Титаник”, е „Самсун”. Вместо да се притече на помощ той обаче поема в обратна посока. Половин век по-късно става ясно, че исландският съд е ловувал незаконно тюлени край Нюфаундленд. За да не бъде разкрито престъплението им от екипажа на „Самсун” не оказват помощ на хората от потъващия „Титаник”.
Титаник" (15 години по-късно: показаха нови кадри от "Титаник" (ВИДЕО)
Едва денонощие след инцидента на мястото на трагедията пристига „Карпатия”, който е получил радиосигнала за бедствието. Той прибира повече от 700 души, които са успели да се качат на спасителни лодки. Останалите пътници на „Титаник” стават жертви на ледените води на океана.
След трагедията са проведени две независими едно от друго разследвания, съответно от британска и американска комисии.
Появи се нова причина за потъването на "Титаник"
Разкритията са наистина шокиращи. Радиооператорът на „Титаник” получава предупреждението за айсберги от „Калифорниън”, но го пренебрегва, за да не губи време, защото е трябвало да изпраща съобщенията на богатите пътници.
Няколко от офицерите от екипажа целенасочено забавят реакцията преди сблъсъка, за да не управляват кораба при удара с айсберга и да не понесат отговорност за инцидента.
Първокласните фитнеси като на "Титаник"
На първата спасителна лодка се качват само 12 души, 7 от които са членове на екипажа, при капацитет за 40 човека.
Един от оцелелите на въпросната лодка е сър Космо Дъф-Гордън. Той подкупва членовете на екипажа да не спасяват повече бедстващи от потъващия кораб. По-късно твърди пред разследващите, че е станало недоразумение. Дал пари като учтив жест, за да могат хората от екипажа „да си купят нови неща”.
Разследванията също така установяват, че британската компания, построила „Титаник”, е направила значителни спестявания при изграждането му. Използваните нитове например били с по-ниско въглеродно съдържание и това намалило способността на корпуса да поема удари.
Не били предвидени и достатъчно спасителни лодки за пътниците и екипажа.
Непотопяемата милионерка от Титаник - Моли Браун
Според американската разследващата комисия вина за трагедията носи и капитанът на „Титаник” Едуард Смит. Британската разследваща комисия обаче е на обратното мнение. Смит потъва заедно с кораба си.
Оцелелите завеждат дела за обезщетения на обща стойност 16 млн. долара. До 1915 г. по всички са постигнати споразумения. Изплатената обща сума е 664 хил. долара. Компанията, построила и оперирала с „Титаник”, продължава да работи до 1932 г. Няма нито един арестуван за трагедията.
Все пак резултатите от разследванията водят до сериозни промени в регулациите и мерките за безопасност на пътническите кораби.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!