Ш ефът на компанията "Покемон" вярва, че поредицата може да продължи да съществува поне още 50 години, ако продължи да въвежда иновации.
Пусната за пръв път на Game Boy на Нинтендо през 1996 г., видеоиграта се разпространи във филми, телевизия и играчки и се превърна в един от най-печелившите медийни франчайзи в света.
Неотдавна играта с карти, базирана на сладките същества в центъра на нейната вселена, отбеляза рязък ръст на популярността - но също така доведе до появата на прекупвачи и измамници в това хоби.
Главният изпълнителен директор Цунеказу Ишихара, който ръководи компанията от 1998 г., говори пред BBC News преди годишното си обновление за тайната на успеха, справянето с предизвикателствата и бъдещето на поредицата.
Съобщения за Деня на покемоните
Денят на покемоните е ежегодна демонстрация на предстоящи издания, подобрения и събития.
Феновете се надяват на новини за предстоящото заглавие "Легендите на Покемон" за Нинтендо: и информация за популярната игра с карти за търговия.
Ишихара не издаде твърде много преди събитието, но заяви, че дългосрочната цел е „да се обогати както реалният, така и виртуалният свят“.
Pokémon boss believes series can last another 50 to 100 years https://t.co/Zbz3yKoklP
— BBC News (World) (@BBCWorld) February 26, 2025
Пример за това е Pokémon GO - успешното приложение за мобилни телефони на компанията, което работи с GPS на устройството, за да поставя чудовища в реалния свят.
„Според мен именно това е най-голямата сила на "Покемон" и за нас е важно да предложим подобна идея. Така че това е начинът, по който мисля за това, което искаме да постигнем по-нататък“, казва той.
Прекупвачи на покемони и фалшификати
Една от най-горещите теми сред дългогодишните фенове на "Покемон" днес са прекупвачите.
Възраждането на колекционерската игра с карти привлече вниманието на прекупвачите, които изкупуват нови опаковки с надеждата да се сдобият с редки и ценни карти.
Ютубърът Логан Пол насочи вниманието на много хора към потенциалните печалби от това хоби, когато плати 5,3 млн. долара за най-скъпата карта с покемони в историята.
Компаниите, занимаващи се с игри, отдавна имат проблеми с пазара на стоки втора употреба и Ишихара казва, че това „пречи на продажбата на нови продукти“.
„Когато пазарът на стоки втора употреба стане по-ценен заради рядкостта, това е проблематично, защото засяга нашия бизнес.“
Феновете предлагат компанията "Покемон" да произвежда по-голям обем от трудни за намиране или лимитирани продукти, но Ишихара казва, че не може да направи много, за да контролира пазара на препродажба.
„Тези предмети се смятат за ценни, защото са редки или се смятат за стари - и не е наша работа да казваме, че не са“, казва той.
По темата за фалшивите продукти Ишихара е по-директен и казва, че правните екипи на компанията се борят „стриктно“ срещу клонингите и фалшификатите от самото начало.
Неотдавна тя спечели дълга съдебна битка срещу китайска компания, която стои зад имитиращо мобилно приложение.
По-рано тази година тя се присъедини към Нинтендо, за да съди създателите на Palworld - онлайн мултиплейър игра за оцеляване, описвана като „покемони с оръжия“.
Тя твърди, че разработчикът е нарушил патенти, което той отрича.
Тайната на успеха на "Покемон"
"Покемон" продължава да привлича нови почитатели на франчайза, като наред със заглавията за видеоигри се разпространява и в анимета, игри с карти, филми и играчки.
The Pokémon Presents will reportedly only focus on Kanto-based products, says Takato Utsunomiya
— Mizuki 🌟 (@MizukiAlola) February 23, 2025
“We want to bring Pokémon back to its glory days. For the 30th anniversary, we will rerelease Kanto 30 times over the next 30 years. We have deleted Legends ZA.” pic.twitter.com/IhZSTEkjs5
Ишихара казва, че феновете вече „обхващат няколко поколения“ и вярва, че „най-голямата причина за успеха им е фактът, че "Покемон" се превърна в средство за комуникация“.
Миналия уикенд около 13 000 фенове на покемоните се отправиха към европейския етап на международния шампионат в лондонския Excel Centre.
Това доказва тезата на Ишихара, че хората са намерили пътя към поредицата чрез различни средства.
Феновете Джъстин, на 25 г., и Марина, на 28 г., които се появиха на събитието в костюми на Team Rocket, разказват пред BBC News, че са се запалили по покемоните, като са гледали анимационното телевизионно шоу като деца.
„Просто ми харесаха всички дизайни, всички различни герои. Те просто бяха много сладки“, казва Джъстин.
Марина казва, че събитията на живо са се превърнали в шанс за нея да се срещне с други фенове.
„Винаги съм искала да ходя на конгреси и подобни събития. Така че възможността да бъда тук, да общувам и да намеря приятели е такава благословия“, казва тя.
Имаме един фокус... "Покемон"
Компанията "Покемон" е необичайна, защото е частна компания.
Други известни японски марки, като Нинтендо и производителя на "Хелоу Кити", се търгуват публично и отговарят пред акционерите.
Ишихара вярва, че това позволява на компанията му да се фокусира само върху едно нещо.
„Покемон е единственото нещо, което правим в компанията. Така че всяка печалба, която реализираме от се реинвестира в Покемон“, казва той.
Той добавя, че това означава, че на компанията не се налага да отговаря на въпроси на акционерите за разширяване или създаване на нови герои.
„Нашият отговор ще бъде: „Ще фалираме, когато "Покемон" вече не е популярен“.
Къде са сега Аш и Пикачу?
В края на 2023 г. дългогодишният герой Аш Кечъм и най-добрият му приятел Пикачу се оттеглят от анимационната поредица за покемони.
Поредицата продължава без обичаното дуо, но един от „най-трудните въпроси“, които задават на Ишихара, е какво правят те сега.
„Въпреки че телевизионната камера може да не ги следи, пътешествието на Аш продължава, а партньорът му Пикачу е до него.“
Тъй като догодина франчайзът ще отбележи своята 30-годишнина, вече започват да се носят слухове за специални планове по този повод.
Римейк или преиздаване на оригиналните игри за Game Boy са сред основните желания на много фенове.
Ишихара засега няма какво да каже по този въпрос, но иска да запази фокуса върху „свързването на реалния и виртуалния свят“.
„Ако продължим да се съсредоточаваме върху нашата мисия, "Покемон" вероятно ще може да продължи да съществува до 50-ата или 100-ата си годишнина“, казва той.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase