О питът през годините ни научи, че ново бизнес начинание не се създава с единствена цел печалба, защото почти сигурно ще се провали. С това, което ние правим, даваме стойност на определени целеви групи хора. И те го оценяват. Не само в агенцията, но и в Сапунта Мара.
А Сапунта Мара се превърна в популярен бранд и успешно бизнес начинание, защото успяхме да “излекуваме болка” на нашите потребители. Ние не им продаваме просто сапун, а възможността да се сдобият със свеж, забавен и нестандартен подарък, с който да усмихнат своите най-близки хора.
1. Кога, как и кой стартира бизнеса на Сапунта Мара?
Идеята Сапунта Мара се реализира в средата на ноември 2021 г. и за щастие се превърна в работещ бизнес буквално за няколко дни. За много кратко време успяхме да валидираме не само идеята си, но и целевите ни групи и продуктите, което си беше УАУ момент за нас. Върнахме си цялата първоначална инвестиция за по-малко от седмица, а мълвата за продуктите ни стигна не само до ефира на телевизия Bloomberg (ако не може да се спомене - да се премахне), но и до екзотични дестинации като Дубай и Китай.
Зад Сапунта Мара стой екипът на нашата агенция MarmaLAB, която е насочена само и единствено към клиенти, развиващи бизнеси в електронната търговия.
Както не веднъж сме споделяли, Сапунта Мара беше замислен като онлайн магазин, в който да тестваме различни подходи и практики в електронната търговия, за да отчитаме резултати и да ги споделяме с клиентите на агенцията, които консултираме и студентите, които обучаваме.
Успяхме да го превърнем в самостоятелен работещ бизнес, но въпреки това продължаваме да го използваме и с другото му предназначение - да е добър пример за работещ онлайн магазин с вложени много знания от технически, дизайн и маркетинг характер.
2. С какъв екип разполага компанията и колко от тези хора са ангажирани в онлайн дейността ѝ?
Екипът ни е доста малък, но разчитаме на много фрийланс помощ и на няколко партньора, с чиято помощ развиваме проекта непрекъснато.
Концепцията, копирайтингът, изработката на онлайн магазина и всички автоматизации в него, органичното съдържание за социалните мрежи и имейл кампаниите ни. Всичко това са инхаус процеси, с които, на този етап, се справяме доста успешно.
Дизайнът и производството на опаковки и сапуни, както и бъдещите ни платени рекламни кампании, са поверени на партньори. В момента подбираме и нови партньори, тъй като подготвяме излизане на чужди пазари, а за там ще имаме нужда от съвсем нов набор услуги.
3. Кое е вашето конкурентно предимство пред брандове във вашата ниша?
Едно от предимствата ни е, че не се взимаме насериозно. Голяма част от нашето бранд персоналити е изградено против много от правилата в маркетинга. Наричаме продукта си “кофти”, а себе си “прости”. И за огромно щастие, хората в нашите целеви групи оценяват тази самоирония и (както ние го наричаме) въз интелигентния ни хумор.
Друго наше предимство е, че познаваме доста детайлно и на експертно ниво съвременната електронна търговия и как тя функционира в новата реалност на дигиталния свят.
Накрая, но не на последно място, имахме смелостта да изберем изключително обикновен и ежедневен продукт и го “облякохме” в емоция чрез гениалните копирайтинг умения на хората от екипа. А това ни отличава радикално, просто защото няма аналог на пазара. Поне не на този етап.
4. С кои 'послания' на сапуните най-много се гордеете?
Трудно е да се каже. Все едно майка да избере любимото си дете. Харесваме много сапуните ни със зодиакалните послания, защото там успяхме да “напипаме” характерното за всяка зодия, в което хората да се припознаят или да открият свои близки. Или поне обратната връзка, която получаваме от тях, е таква. Тя е най-важната не само за нашия бизнес, но и за всеки друг бизнес и ние се вслушваме в нея.
Имаме и няколко много “смели” послания, за които се притеснявахме как ще бъдат възприети. За щастие не преминахме границата на премерения хумор, след която се навлиза в зоната на пошлостта.
Да, обичаме всичките си пенливи павета и се стараем те да се множат във времето, за да има повече хора, на които можем да поставим усмивка на лицето.
5. С какви думи бихте мотивирали един млад човек да започне бизнес в България?
Единственото, което можем да им кажем, е да спрат да търсят оправдания и да го направят. Най-голямата грешка, която могат да допуснат, е изобщо да не опитат и да гадаят какво би се случило, ако се впуснат в бизнес начинание.
Преди да създадем MarmaLAB и да реализираме бранда Сапунта Мара, зад гърба си имаме няколко провалени и фалирали проекта, от които взехме може би най-най-полезните уроци в бизнеса. И до ден днешен допускаме много грешки и се учим, но това е част от чара на предприемачеството и не бива да плаши никого.
Освен това стартирането на собствен бизнес сега е по-достъпно отвсякога. Интернет ни дава не само достъп до почти всяка точка на света, но и до толкова много информация и възможности, колкото поколенията преди нас не са и сънували, че могат да имат на разположение. Вече има успешни и работещи бизнес модели, които дори не съществуваха преди 10 години, а част от тях не изискват почти никаква първоначална инвестиция.
Да, “морето” от информация и възможности може да се окаже нож с две остриета, но ако човек има критично мислене, гарантирано ще се справи с правилния подбор.
6. Кажете името на една личност, на която се възхищавате и е ваш пример.
Успешните личности, на които подражаваме, са много и със сигурност не са само наши идоли. Голяма част от тях, обаче, са пробили във времена, които са много по-различни от тези, в които живеем ние сега, затова няма да говорим за тях.
Ще си позволим да споделим повече от едно име и то на български предприемачи, които доказват, че България е супер място за развиване на бизнес.
Започваме с Христо Стоянов, който е създател на Lifehack.bg и Masterhack, където се намира най-полезното бизнес съдържание на български. Пример за това, че с постоянство, перфекционизъм и много работа, може да се постигне успех дори в супер сложен за реализиране бизнес.
Продължаваме с хора като Жоро Малчев от Xplora, от когото сме се учили на маркетинг и бизнес и Иво Джоков, който в нашите очи е сред най-успешните серийни предприемачи.
Има още много хора, които заслужават да споменем, но времето гарантирано няма да ни стигне, за да ги изброим.
—
Сапунта Мара e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!