Boeing и дружеството за научни изследвания Aurora Flight Sciences представиха нов високоскоростен самолет, който може да доведе до революция във военното дело.
(Във видеото може да научите повече за: Кораб или самолет? Разработват уникални нови хидроплани)
От Aurora заявиха, че самолетът X, който съчетава маневреността на самолетите с вертикално излитане и кацане (VTOL) със скоростта на реактивен самолет 747, е "променящ играта".
"Чрез концепцията ни за самолетът Х за програмата SPRINT на DARPA целим да демонстрираме технологии, които ще позволят променящото се съчетание на високоскоростен полет с възможност за излитане и кацане в тежки условия", казва Лари Уирсинг, вицепрезидент по разработката на самолети в Aurora Flight Sciences.
The high-speed X-plane that could revolutionize warfare - Newsweek https://t.co/vnVd6xJAuQ
— Regi Bonner (@regibonn) May 25, 2024
Самолетът няма да се използва в полеви условия, а вместо това ще се използва за тестване на технологии за военни самолети, използвани за мисии на специалните сили. Целта е да се подобри скоростта на самолетите и способността им да излитат от нетрадиционни писти.
Aurora добави, че тези технологии ще позволят на самолетите да развиват скорост от 400 до 450 възла (460 до 518 мили в час) на съответните височини и да кацат в тесни пространства.
Бързината и маневреността ще се окажат особено полезни в мисиите на Силите за специални операции, заявиха от компанията.
"Aurora и Boeing притежават значителен опит в областта на платформите със смесени крила, високоскоростните VTOL конфигурации и разработването на военни самолети", каза Лари Вирсинг, вицепрезидент по разработването на самолети в Aurora Flight Sciences.
"Програмата SPRINT на DARPA е вълнуваща възможност да продължим нашата история на развитие на програми за технологични демонстрации, които дават възможност за нови възможности на американската армия", каза още Вирсинг.
Aurora заяви, че в крилата са вградени три подемни вентилатора, които позволяват вертикален полет. Те са оборудвани и с интегрирани капаци, които осигуряват плавен преход от вертикален към хоризонтален полет.
Компанията заяви, че самолетът Х е способен да извършва и суперкратки излитания и кацания, както и конвенционални излитания и кацания, и може да носи 5000 кг и да развива скорост до 450 възела (518 мили в час).
По време на тестовете новият самолет ще се пилотира дистанционно, за да се намали рискът. Въпреки това Aurora заяви, че екипажът може да бъде включен в бъдещите тестове през следващите 12 месеца, като целта е първият полет да се осъществи след 36 месеца.
Това не е единственият X-самолет, по който Aurora работи за американската армия. Компанията също така създава самолет X-65 с цел да демонстрира осъществимостта на Active Flow Control. AFC използва изблици на въздух, а не движещи се повърхности за управление на полета по външната страна на крилата и опашката, за да контролира полета си.
"AFC може да донесе ползи в области като аеродинамика, тегло и механична сложност", заявиха от Aurora.
"X-65 има потенциала да промени бъдещето на самолетния дизайн", добавя Кевин Улек, програмен директор на CRANE в Aurora.
Aurora очаква до лятото на 2025 г. да пусне в експлоатация пълномащабния 7000-килограмов демонстратор X-65, който може да лети със скорост 467 възела (537 мили в час).
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!