0

И кона в пилотската кабина гледа как пилотът бързо извършва драматичен завой в последната минута, за да приземи А319 на тънката писта. Десетина пътници, някои от които са прекарали последните няколко минути, стискайки подлакътниците на седалките, избухват в аплодисменти.

Това е поредният нормален работен ден на международното летище Паро в Бутан (PBH), което се смята за едно от най-трудните от техническа гледна точка кацания на самолети в света. Маневрирането на късата писта между два над 5400-метрови върха изисква както технически познания, така и железни нерви.

Летището и неговите трудни условия само са допринесли за мистиката около пътуването до Бутан, хималайско кралство с население около 800 000 души.

Уникалните условия на полетите в и от Паро означават, че джъмбо джетовете са недопустими. Но за любителите на авиацията това е част от привлекателността на посещението в Страната на гръмотевичния дракон.

"Паро е труден, но не и опасен. Предизвикателство е за уменията на пилота, но не е опасно, защото ако беше опасно, нямаше да летя, казва капитан Чими Дорджи, който от 25 години работи в националната държавна авиокомпания на Бутан Druk Air (известна още като Royal Bhutan Airlines).

Какво прави Паро уникален

Комбинация от географски фактори прави Паро - както и голяма част от Бутан - визуално зашеметяващ. Те също така превръщат полетите до и от Паро във високоспециализирано умение.

Паро е летище от категория С, което означава, че пилотите трябва да имат специално обучение, за да летят там. Те трябва да извършат кацането ръчно, без радар. Както казва Дорджи, от решаващо значение е пилотите да познават пейзажа около летището - ако го объркат дори с частица от сантиметъра, може да се приземят върху нечия къща.

„В Паро наистина трябва да имате местни умения и компетентност в областта на познанията. Наричаме го обучение за компетентност в района или обучение за района, или обучение за маршрута от летене от всяко място до Паро“, казва той пред CNN Travel.

Бутан, който е разположен между Китай и Индия, представлява повече от 97% планини. Столицата му, Тимпу, е на 2350 метра над морското равнище. Паро е малко по-ниско, на 2250 метра.

„На по-голяма надморска височина въздухът е по-тънък, така че самолетът трябва да лети по-бързо. Истинската скорост на въздуха е една и съща, но скоростта на въздуха спрямо земята е много по-голяма“, обяснява Дорджи, който освен че управлява самолети, сега обучава пилотите и кабинния екипаж на Druk Air. 

Следващата променлива, която трябва да вземете предвид, е времето.

Всеки, който е летял до Паро - от Ню Делхи, Банкок, Катманду или от октомври 2024 г. - от Ханой - най-вероятно е трябвало да се събуди много рано за полета си. Това е така, защото служителите на летището предпочитат всички самолети да кацат преди обяд за оптимална безопасност поради силния вятър.

„Опитваме се да избягваме операции след обяд, защото тогава се получават много термични (ветрове), температурите се повишават, дъждовете още не са дошли. Така че земята е изсъхнала и се получават всички тези капки нагоре и се получават всички тези анабатични/катабатични ветрове в долината в следобедните часове. Сутрините са много по-спокойни“, казва Дорджи. 

Това обаче е по-малък проблем при излитането, така че пътниците могат да разчитат на по-добър сън през последната вечер в Бутан благодарение на следобедния час на излитане.

Въпреки това в Паро няма нощни полети, независимо от сезона, поради липсата на радар.

През сезона на мусоните, който обикновено е между юни и август, е още по-сложно. 

По това време на годината не са рядкост гръмотевичните бури, придружени от градушка, която може да достигне размера на топка за голф.

„Мусонът е по целия Бенгалски залив. Имате северозападни и североизточни ветрове, които идват от другата страна на Китай. И има такива периоди, в които вали с дни​“, казва Дорджи. 

В крайна сметка, казва той, част от обучението на пилотите не е само да знаят как да летят, а да знаят кога да не летят и да могат да преценят кога не е безопасно да излетят.

Последният фактор за нивото на трудност на Паро е това, което Дорджи нарича „препятствия“ - а именно планинският терен, който заобикаля летището.

Пистата на Паро е дълга само 7431 фута и е заобиколена от две високи планини. В резултат на това пилотите могат да видят пистата от въздуха само когато са на път да кацнат на нея.

Авиационната индустрия на Бутан

Нещата в Бутан се променят и авиационната индустрия е една от тях.

Гелефу, в южната част на Бутан, близо до границата с Индия, е избран за място за нов специално изграден „град на съзнанието“.

Въпреки че там вече има малко летище, новият статут на Гелефу води до значително разширяване. Най-забележителната разлика между Гелефу и Паро е теренът - Гелефу е много по-равен и има достатъчно място за изграждане на по-дълги писти, които са по-лесни за неспециализирани пилоти и могат да приемат джъмбоджети.

До няколко години е възможно да има директни полети до Бутан от Северна Америка, Европа и Близкия изток.

Индустрията тук все още е сравнително млада. Druk Air е основана през 1981 г. - сравнете това с 1919 г. за KLM, 1920 г. за Qantas и 1928 г. за Delta Air Lines.

И макар че в Бутан има само няколко десетки лицензирани пилоти, има заявен национален интерес за наемане и обучение на повече млади пилоти на място, а не само за набиране на персонал от чужбина.

Кандидат-пилотите трябва да покажат способността си да летят през всички разнообразни сезони в Бутан. Като национален флагмански превозвач Druk Air поема голяма част от отговорността за обучението на пилоти.

„Смятам себе си за мост между старото и новото поколение“, казва Дорджи, който е на 43 години. Той смята, че в Бутан има 50 лицензирани пилоти, но броят им лесно може да се удвои през следващите няколко години.

Така или иначе, той казва: „Очаквам го с нетърпение.“

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Свят Преди 1 час

Румъния планира да "пенсионира" F-16 през 2040 г.

САЩ наложиха санкции на десетки руски банки

САЩ наложиха санкции на десетки руски банки

Свят Преди 2 часа

Включително най-голямата, която досега не беше санкционирана

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 3 часа

Зрителите подкрепят фаворите си в приложението на NOVA PLAY

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

Свят Преди 4 часа

САЩ: Дълбоко сме обезпокоени от бързината, с която прокурорът е поискал заповед за арест

<p>КС образува дело по искане на президента</p>

Конституционният съд образува дело по искане на президента

България Преди 5 часа

КС ще се произнесе за втори път по тези въпроси

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

България Преди 5 часа

Съдът назначи и медицинска експертиза, която да установи колко сериозно е положението на Димитров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

България Преди 6 часа

Зам.-председателят на СОС Ваня Тагарева припомни, че Петров е бил избран с гласовете на ГЕРБ-СДС

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Любопитно Преди 6 часа

Българският и международен бизнес и гражданско общество заедно за по-добра среда

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Свят Преди 7 часа

Прескот бе един от най-колоритните министри в кабинета на Блеър

Русия заплаши с глобална катастрофа и ядрена война

Русия заплаши с глобална катастрофа и ядрена война

Свят Преди 8 часа

Русия има списък с приоритетни цели за потенциално унищожаване

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Свят Преди 8 часа

Домът му беше надраскан с надписи от активисти на лявата младежка организация Arran

Църквата "Свети Петър" в Люцерн

Дигитален Исус изповядва богомолци в Швейцария

Любопитно Преди 8 часа

Поне две трети от хората, които са говорили с дигиталния Исус, излизайки от изповедалнята споделят, че са имали „духовно“ преживяване

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Любопитно Преди 8 часа

Ще успеят ли Храбрите да се спасят от сигурни елиминации?

<p>Зеленски разкри, че нов тип ракета е ударила Украйна</p>

Зеленски: Русия е използвала "нов тип" ракета, която има "характеристики на междуконтинентална балистична ракета"

Свят Преди 8 часа

„Днес нашият луд съсед за пореден път показа какво представлява в действителност и как презира достойнството, свободата и човешкия живот като цяло“, заяви Зеленски в изявление

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Свят Преди 8 часа

Будапеща: Все още вярваме, че възможно най-скоро ще има мир чрез дипломация

<p>Шокиращо лечение на трансджендър със 7&nbsp;сеанса с електрошок</p>

Подложиха трансджендър на терапия с електрошок, за да “излекуват” хомосексуалността му в Китай

Свят Преди 9 часа

Почти един от всеки петима транссексуални младежи в Китай съобщава, че е бил принуждаван от родителите си да се подлага на подобни практики