Я понски производител на саке се насочва към място, където никой производител на саке не е ходил преди: Kосмоса.
Asahi Shuzo, компанията, която стои зад популярната японска марка саке Dassai, планира да изпрати съставки за саке на Международната космическа станция (МКС), за да ферментира много специална напитка.
Ако се получи, само една 100-милилитрова бутилка ще бъде предложена за продажба на Земята на цена от 100 млн. йени, или около 653 000 долара. Стандартната порция е 80 мл, което я прави много скъпа напитка.
„Няма гаранция за 100% успех на тестовете за ферментация“, казва Суя Уетсуки, пивовар, отговарящ за проекта в Asahi Shuzo.
Той каза, че разликата в гравитацията може да повлияе на начина, по който се предава топлината в течността, което да доведе до различен процес на ферментация в космоса, отколкото на Земята.
Sake made in space could sell for $500,000 a glass. @hkchrislau has more: https://t.co/pmxBsFrZgd
— CNN Asia Pacific PR (@cnnasiapr) December 17, 2024
Компанията е платила на Японската агенция за аерокосмически изследвания за достъп до експерименталния модул „Кибо“, част от разработената от Япония МКС, където могат да се провеждат тестове в „специална микрогравитационна среда“.
От Националната космическа агенция заявиха, че няма да коментират частно платения проект.
Саке на Луната?
Сакето се произвежда от японски ориз, вода, мая и коджи (вид плесен). Производството му традиционно отнема около два месеца чрез поредица от прецизни стъпки, които включват варене на пара, разбъркване и ферментация.
Напитката се отпива от чаша по време на много японски културни събития - от сватби до ястия в ресторанти от типа izakaya - и миналата седмица бе включена в списъка на ЮНЕСКО за „нематериалното културно наследство на човечеството“.
人類初、宇宙で日本酒造りに挑戦します。獺祭を国際宇宙ステーション/「きぼう」日本実験棟で醸造し、地球に一本分を持ち帰ります。 https://t.co/zZ0AnlgUq1 @PRTIMES_JPより
— 獺祭 Dassai【公式】 (@DassaiSake) December 11, 2024
Dassai - което на японски означава „фестивал на видрата“ - е една от най-популярните марки саке на пазара.
Но нейният производител стои и зад първокласни продукти, популярни сред колекционерите, които са готови да похарчат до хиляди долари за една бутилка.
Според пивоварната компанията Asahi Shuzo излизането в Космоса е нещо повече от пореден опит за производство на рядко саке.
Уетсуки заяви, че компанията се надява проектът да даде представа за това как протича ферментацията в Космоса, така че може би един ден ще може да се прави саке на Луната.
„В бъдеще, когато хората ще могат свободно да пътуват между Луната и Земята, някои ще посещават Луната като туристи. Целта на този проект е да се създаде саке, което да може да се консумира на Луната, позволявайки на посетителите да изживеят възхитителни моменти там“, каза той.
Той се надява, че технологията ще бъде от полза и за бъдещите космически туристи, които имат склонност към други видове ферментирали храни.
„Много японски храни, като нато и мисо, са ферментирали и тази технология би могла да се разшири в тези области“, каза Уетсуки.
Компанията разработва оборудване за приготвяне на бира в Kосмоса, като планираната дата за изстрелване е по-късно през 2025 г.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!