С емейство преоткрива лековитите свойства на българската роза. Едно от природните ни богатства е Долината на розите, където се произвежда течното злато на България. След поредната жътва в Карлово семейство Кирякови иска да вкара българската роза в ежедневието на българина. Те са четвърто поколение гледачи на рози. По професия са инженери, цял живот се занимавали с телекомуникации, живели в чужбина и за малко се отклонили от семейната традиция. Но по време на COVID пандемията, решили да се завърнат към корените си.
„Преди около 4-5 години поехме щафетата, след като дълги години работихте традиционната офис работа. Посветихме се на розата. Стана някак си естерствено, години минават, в един момент ценностите се сменят и човек осъзнава, че от работата в офис няма спомен. Това е само едно голямо напрежение. Свидетели сме на страхорни изгреви, залези. Розовата долина е едно уникално място, не случайно там са били тракийските царе“, разказва пред NOVA производителят на брашно от рози Огнян Киряков.
Като всички останали производители, след розобера, залагали на розовото масло. Но този бизнес модел не проработил.
„Почувствахме се като хамстери, които се въртят в една мелница, защото правим едно и също нещо“, посочва той.
Тогава се потапят векове назад и се вдъхновили от българската народна медицина. Разбрали, че изсушения цвят на розата помага за почистването на стомашно-чревния тракт.
„Розовото сладко масло и сиропът са се използвали за стимулиране на храносмилането и храносмилателния процес в тялото“, отбелязва производителят и уточнява, че от сухия розов цвят се получава брашно. „И всъщност това брашно е най-добре да се сложи в кисело мляко. То така или иначе е богато на пробиотици“, уточнява Киряков.
Освен лечебните свойства на този продукт, който го има в изобилие за всеки българин, искат да популяризират и невероятното ухание на розовото масло. В малко шишенце има едва 1 грам розово масло, което струва около 40 лева. То се прави от 35 килограма розов цвят. Но над 95% от този продукт се изнася извън България.
„Нашата мисия е розата да заеме своето заслужено място, наред с всички билки и хранителни добавки, които се внасят от чужбина“, казва производителят.
Дотогава семейство Кирякови искат да предадат занаята и на петото поколение розоберачи - техните синове.
„Абсолютно вътре в семейната традиция са. Смятаме, че ще ги задържим и ще бъде устойчиво“, подчерта той.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!