В малка долина на Пелопонес археологическият обект Епидавър се простира на различни нива. Там за първи път започва поклонението пред Асклепий през 6 век пр. Н. е., но основните паметници, особено Театърът, който се смята за един от най-чистите шедьоври на гръцката архитектура, датират от 4 век. Широкият археологически обект е знак на почит към лечебните култове от гръцката и римската еполи с храмове и болнични сгради, посветени на техните богове.
Нашите предци в областта на медицината са се стремили да лекуват ума много преди да могат да лекуват заболявания на мозъка. Магьосници и свещеници са се грижили за болните чрез внушение, терапевтична връзка и свойствата на времето, а не чрез наука. През последния век и половина напредъкът ни в разбирането и лечението на психичното неразположение е забележителен по всякакъв стандарт, черпейки важни уроци от напредъка в психологията и науката за мозъка и наученото от лекарите и медицинските сестри, които са лекували контузии по време на Първата световна война.
The healing of the mind may be the oldest branch of medicine, writes Kay Redfield Jamison https://t.co/9CjVLqyQnQ
— TIME (@TIME) May 25, 2023
Психотерапията е описана като най-старият клон на медицината с корени в религията и магията, които могат да се видят в лечебните ритуали, практикувани в гръцките храмове, на Омировите бойни полета и в консултативната стая на Фройд. В най-ранните времена, както и в нашите, свещениците и лекарите от древността са получавали сведения от отвари, изслушване и думи на утели, насочваща сила и прагматични съвети.
Преди повече от четири хиляди години египтяните са построили храмове за сън, които са служили като светилища за поклонение и за облекчаване на страданието. Храмовите свещеници и лекари са предизвиквали подобни на транс състояния у своите молители, тълкували сънищата им и съветвали кои са най-благоприятните пътища през живота. Музиката, рисуването и разходките сред природата били предписвани, за да успокояват разтревожените и да утешават скърбящите. Египетските лекари, а след тях и гръцките, както лекували пациентите си, така и ги изучавали. Те описвали подробно симптомите и протичането на мозъчна треска, мания, меланхолия и други психични разстройства. На фона на митове и магии те заложили основните елементи на медицинската психология и психиатрия.
Шест странични ефекта от психотерапията
Векове по-късно подобни техники са практикувани от последователите на Асклепий, гръцкия бог на медицината и лечението. Те също лекували болните с билки и думи, внушения и анализ на сънища. Те практикували разпознаваема форма на психотерапия. Мястото било от решаващо значение за тяхната работа. Светилището на Асклепий в Епидавър, построено през четвърти век пр. Н. е., е било предназначено по всякакъв начин за лечение. То било разположено сред хълмове и дървета, далеч от намесата на света. Това определя аркадия. Било е красиво и спокойно; въздухът е бил чист, диетата - проста; имало е пресни извори за къпане, както и театър и библиотека за изкуства и обучение. Поклонниците плавали до Епидавър от пристанища по целия свят, за да се поклонят на Асклепий и да бъдат излекувани с магия, внушения, билки и изкуства.
Свещениците в храмовете на Асклепий са били обучавани в страданието и са били научени на рецептата за успокояващи или оживяващи билки, които са били използвани от десетки хиляди години. Те знаели и преподавали ритуалите за лечение: Преди да започнат лечението, молещите се пречиствали. Те се къпели в лечебни води — минерални извори, река, море — медитирали в свещената горичка на светилището, хранели се на пречистваща диета и се молели. Те принасяли жертви на Асклепий и поднасяли смокини и медени сладки на храмовите змии. Пеели се химни, палили се свещени светлини. Свещениците полагали ръце и поставяли пепел. Молещите се спели в специални зони в светилището, където, приспивани от внушение, а може би и от наркотици, чакали свещеникът да анализира сънищата им и да предпише лечение.
Шизофренията: 5 важни въпроса, свързани с болестта
Хиляди години по-късно лекарите и медицинските сестри, които лекували контузени пациенти през Първата световна война, се сблъскали с ужасно психологическо страдание и довели до облекчаването му толкова, колкото можели да извлекат полезно както от древната медицина, така и от съвременните медицински познания. Много от военните лекари, които са лекували травматичните увреждания, причинени от войната, са били повлияни от наскоро публикувани трудове на Фройд, Юнг и други европейски психиатри. Подобно на лекарите от древността и психоаналитиците, някои отдали значение на анализа на сънищата. И подобно на психоаналитиците, те знаели, че паметта трябва да се бори: пациентите трябвало да открият какво е най-добре да си спомнят, какво най-добре да забравят и начини за възстановяване на травматичното преживяване.
Войната, както Хенри Адамс казва за Гражданската война, определя обстоятелствата за напредъка в медицината и науката. През двадесети век стотиците хиляди войници с ранени тела и опустошен дух имали нужда не само от спешна помощ, но и от импровизация. Наученото от леченията на бойното поле донесло бърза промяна в психиатрията, както и в общата медицина и хирургията. Британският психиатър и антрополог У. Х. Р. Ривърс отбелязва, че Първата световна война е причинила смущения на ума в мащаб, който не можем да си представим. Войната, казва той, е „огромен тигел“, екстремно изпитание, което може да пренареди или унищожи ума. Терапевтичният прагматизъм е бил наложителен. Психиатрите трябвало да измислят начини да помогнат на пациентите си да възстановят разбитите им умове и да съживят бъдещето им. Лекарите трябвало да влеят надежда, нерви и подобие на спокойствие. Войната е дала сведенията за подсъзнателния ум по начин, по който нищо друго не би могло. Освен това станало ясно, че психотерапията спасява животи. След войната психотерапията става част от това, което лекарите трябва да предлагат на пациентите.
Комплекс на Електра: Когато привързаността на дъщерята към бащата се превърне в желание
Психоанализата и електроконвулсивната терапия се появяват в началото на ХХ век. В годините след Втората световна война е установено, че литият, антидепресантите, антипсихотиците и антиконвулсантите са ефективни за много хора с нелечими преди това психични заболявания. Продължават да се откриват нови лечения - стабилизатори на настроението и антидепресанти за разстройства на настроението, лекарства за тревожни разстройства и шизофрения, структурирани психотерапии, техники за мозъчна стимулация, кетамин, псилоцибин, терапии с виртуална реалност и други - лекарства, които са помогнали на милиони. По-малко полезно обаче е същевременното намаляване на времето, отделено за психотерапия. Това отчасти се дължи на презумпцията, че е необходимо само медикаментозно лечение за сметка на психотерапията.
Разбира се, медикаментите и други непсихотерапевтични лечения са променили дълбоко живота на хората с психични заболявания. Те са облекчили страданието, направили са възможна смислената работа и са позволили на повредените взаимоотношения да се поправят и да се разраснат. За мнозина лекарствата правят ефекта по-бърз, по-добър и по-евтин от психотерапията. Въпреки това лекарствата често не успяват да излекуват ума. Много пациенти, чието страдание се подобрява от медицинско лечение, остават сурови и крехки. Те избягват риска и се страхуват да се върнат в битката на живота. Те не разширяват територията на своите вярвания или любопитство, нито научават толкова, колкото биха могли от това, през което са преминали. Но за тези, които ходят на психотерапия, тя е незаменима част от по-голямото обновление, маркиращо ново начало. Психотерапията е древна и дълбоко човешка част от лечението, неслучайно е наречена най-старият клон на медицината.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!