О т днес официално стартира новото издание на SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) – първото по рода си изследване, което изчислява валиден национален индекс на рисковете в поведението на шофьорите в България. Това стана ясно на специално събитие, което събра организаторитe, екипа, партньорите и представители на медиите за представяне на тазгодишния проект.
SDIndex представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. През 2019 г. данните за изследването ще бъдат събирани изцяло онлайн и всички желаещи шофьори могат да се включат, попълвайки въпросника (достъпен на сайта на проекта www.sdindex.bg). По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер се надяват, че ще получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.
Българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно – стойността на SDIndex за 2018 г. на национално ниво е 89.6 и е близка до максимума на скалата – това е основният извод от изследването. Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (214 хил. души, 9% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен.
През 2018 година SDIndex показа, че превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, бе най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили 71% от запитаните 1000 водачи тогава отговориха, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца. Резултатите показаха също, че българските шофьори смятат, че те самите избягват рисковете по пътищата, но търсят отговорност от останалите участници в движението.
Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили.
„Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно – водачи, превозни средства, инфраструктура“, подчерта Малина Крумова. Тя поздрави организаторите, че за втора поредна година провеждат националното допитване и съобщи, че в момента държавната агенция прави комплексен анализ на състоянието на пътната безопасност в страната. „Ние сме естествени партньори и аз ще се радвам да продължим това наше стратегическо сътрудничество, защото сред най-важните неща, когато говорим за пътна безопасност, е усилията на държавния, неправителствения сектор и на социално отговорните компании, да бъдат подчинени на една обща цел“, каза още председателят на държавната агенция.
Партньорите на проекта - МВР, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, дадоха висока оценка за усилията от страна на SDI брокер и целия екип на проекта и се обединиха около виждането, че информацията и анализът на данните от SDIndex 2018 e добра отправна точка за планираните промени в законодателството и практическите мерки, насочени към подобряване на пътната безопасност в България. В абсолютни стойности, през 2018 г. загиналите и ранените (611/8466 души1) по българските пътища са по-малко в сравнение с 2017 г. (682/8680 души), но страната ни остава на предпоследно място по пътна безопасност в ЕС, изпреварвайки само Румъния.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!