2

О коло 2000 години след като римляните създават обширната си пътна мрежа, регионите, разположени покрай нея, продължават да са най-богатите, показва скорошно проучване. Връзките на римската пътна мрежа са допринесли за подобряване на икономическото благосъстояние в древността, а то е забележително дълготрайно и продължава и в наши дни.

Военните пътища са били двойни маршрути за икономическа дейност

Въпреки че връзката между икономическото благосъстояние и пътните маршрути може да е интуитивна, проучване, публикувано в Journal of Comparative Economics, твърди, че първоначалната цел на римската пътна мрежа не е била икономическа, а военна.

Според доклад на уебсайта на Университета в Гьотеборг в най-високата си точка римската пътна мрежа е наброявала 49 710 мили (80 000 км) пътища. Тези пътища са имали за цел да улеснят транспортирането на войски и военни доставки до различни части на империята, като първият от тях е построен през 312 г. пр. н. е., съобщава Science Alert. 

Римската пътна мрежа не е надграждала съществуващи пътища, нито е отчитала селата и общините покрай тях. Скоро обаче пътищата започнали да се използват за търговия и транспорт, а с възникването на пазарни градове по дължината им допринесли значително за икономическия растеж.

Най-красивите места в Рим

"Поразително е, че основният ни резултат е, че римските пътища са допринесли за концентрацията на градове и икономическа активност по тях, въпреки че те са изчезнали и са покрити от нови пътища", казва Ола Олсон, професор по икономика във Факултета по бизнес, икономика и право към Университета в Гьотеборг и един от авторите на изследването.

Кое е първо: Икономическата дейност или римската пътна мрежа?

Важен въпрос, с който изследователите е трябвало да се преборят в проучването, е причината и следствието: Дали римската пътна мрежа е насърчила икономическия растеж, или римляните са строили пътища в региони с вече съществуваща икономическа активност?

Според Ола Олсон, съавтор на изследването и професор по икономика в Училището по бизнес, икономика и право към Университета в Гьотеборг, Швеция, "това е голямото предизвикателство в цялата тази област на изследване. Това, което прави това изследване изключително интересно, е, че самите пътища са изчезнали и че хаосът в Западна Европа след падането на Римската империя би бил възможност за преориентиране на икономическите структури. Въпреки това градският модел се е запазил."

Карта на Рим
Карта на Рим Източник: Getty images/ iStock

Развенчаване на мита за Древен Рим - дали всички пътища са водили до там?

За да проведат проучването, изследователите използват карти на пътната мрежа на Римската империя, като ги налагат върху съвременни сателитни изображения, показващи интензивността на светлината през нощта - един от начините за приблизително определяне на икономическата активност в дадена географска област.

Картата е разделена на по-малки мрежи, измерващи един градус географска дължина и един градус географска ширина, с цел по-подробен анализ. Във всяко поле наличието на римски пътища беше съпоставено с настоящата инфраструктура, гъстотата на населението и икономическата дейност.

Този модел обаче не е еднакъв за цялата дължина и ширина на Римската империя. Връзката между римската пътна мрежа и трайното икономическо благосъстояние е вярна само в части от територията на старата Римска империя.

В източните части на империята, в Северна Африка и Близкия изток, където между IV и VI в. сл. н. е. колесният транспорт до голяма степен е заменен от керваните с камили, не се наблюдава изразена приемственост на икономическия просперитет. Там римската пътна мрежа в по-голямата си част е изоставена и оставена да се руши.

Върху тях не са изградени нови пътища, за разлика от западните части на империята.

"Пътищата станали без значение и по този начин изобщо не виждаме приемственост. Може да се каже, че районът е бил засегнат от така нареченото "обръщане на съдбата" - страните, които в началото са развили цивилизацията, като Ирак, Иран и Турция, днес са автократични и имат значително по-лошо икономическо развитие от страните, които тогава са били в икономическата периферия", е цитиран Ола Олсон в доклада на уебсайта на Университета в Гьотеборг.

Показвайки колко дълготрайно може да бъде въздействието на инвестициите в инфраструктура, проучването има важно значение и за съвременното вземане на решения.

Както заявява Олсон: "В Швеция например говорим за евентуално изграждане на нови железопътни магистрали. Първите от XIX в. са придобили огромно значение за икономическата дейност в Швеция. Обсъждат се нови участъци за железопътни линии и ако те бъдат построени, може да се очаква, че някои общности ще получат голям икономически тласък."

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
- Мамо, кои ядат черен хайвер? - Тези, които ни пращат за зелен!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пребиха бившия премиер на Грузия

Пребиха бившия премиер на Грузия

Свят Преди 7 минути

Гахария е получил травми по лицето и главата по време на нападението

Масово натравяне и много умрели в Истанбул след консумация на алкохол

Масово натравяне и много умрели в Истанбул след консумация на алкохол

Свят Преди 21 минути

Най-често фалшифицираният продукт е ракията

В НС е постъпил указът на президента с предложение Желязков да бъде избран за премиер

В НС е постъпил указът на президента с предложение Желязков да бъде избран за премиер

България Преди 1 час

По-рано Желязков получи и веднага върна на държавния глава изпълнен мандата за съставяне на правителство

Всичко за RedNote– китайската платформа, привлякла "американските TikTok бежанци"

Всичко за RedNote– китайската платформа, привлякла "американските TikTok бежанци"

Свят Преди 1 час

За два дни към платформата са се присъединили над 700 000 нови потребители

<p>Масов бой в столичен квартал, има арестувани</p>

Масов бой в столичния квартал "Христо Ботев", има арестувани

България Преди 1 час

Малко след сблъсъците е подаден сигнал и за катастрофа в района

<p>Обявиха предепидемична обстановка в още една област у нас</p>

Обявиха предепидемична обстановка във Видин

България Преди 1 час

Заболеваемостта там през изминалата седмица е достигнала 198 на 10 000 души население

Асовете на магията идват в София за  „МАГИНАРИУМ“

Асовете на магията идват в София за „МАГИНАРИУМ“

Любопитно Преди 1 час

Магическото шоу ще се проведе на 19 и 20 март в Зала 1 на НДК и ще събере едни от най-добрите илюзионисти от България и света

Нарасна броят на жертвите от пожарите в Лос Анджелис

Нарасна броят на жертвите от пожарите в Лос Анджелис

Свят Преди 1 час

Жителите на Лос Анджелис са предупредени за влошаване на качеството на въздуха

"Беше привилегията на живота ми": Байдън се прощава с Америка

"Беше привилегията на живота ми": Байдън се прощава с Америка

Свят Преди 2 часа

Байдън ще произнесе прощално слово от Овалния кабинет тази вечер

Николас Мадуро

Пуерто Рико моли Тръмп да го защити от Мадуро

Свят Преди 2 часа

Коментарите на Мадуро бяха „открита заплаха за Съединените щати и нашата национална сигурност“, казва губернаторът на Пуерто Рико

<p>Кой е Мирослав Боршош?</p>

Кой е Мирослав Боршош, кандидатът за министър на туризма в проектокабинета на ГЕРБ-СДС

България Преди 2 часа

Той е носител на Наградата на Столична община за ярки постижения в областта на културата

Здравното министерство забрани износа на определени лекарства

Здравното министерство забрани износа на определени лекарства

България Преди 2 часа

Д-р Галя Кондева издаде нова заповед

Джон Хам ще получи наградата „Бухнал пудинг“ за Мъж на годината

Джон Хам ще получи наградата „Бухнал пудинг“ за Мъж на годината

Любопитно Преди 2 часа

Наградите се връчват на хора, които имат траен и впечатляващ принос към света на развлеченията.

Петър Дилов

Петър Дилов: Ето кой е най-непознатият министър в проектокабинета "Желязков" (Биография)

България Преди 2 часа

40 годишният икономист работи в Българската народна банка от 2011 г.

<p>Кой е Жечо Станков?</p>

Кой е Жечо Станков, кандидатът за министър на енергетиката в проектокабинета на ГЕРБ-СДС

България Преди 2 часа

Той е магистър по икономика от университет Regensburg, Германия

<p>Ето кого предлага&nbsp;Мицотакис&nbsp;за следващ президент на Гърция</p>

Мицотакис предлага Константинос Тасулас за следващ президент на Гърция

Свят Преди 2 часа

Мандатът на настоящата президентка Катерина Сакеларопулу изтича на 13 март