О бичам Гърция. Но не обичам Халкидики. Претъпкано е, доста е скъпо за това, което предлага, а на някои места се чувствам като в България. Не ми се нрави масовата паника, която се създава по пътищата към полуострова, но е разбираемо. Не мога да кажа, че разбирам хората, които ми заявяват: „Ма то е по-евтино от България.“ Това е постижимо само при едно условия: ако седиш по цял ден в къщата, която сте наели с компанията, брулите карти, пиете бира и ядете това, което сте натоварили от Lidl. Но това ли е почивката в Гърция, ако не излезеш няколко пъти на ресторант? Тогава разбираш, че на Халкидики е доста скъпо, повече от необходимото. Повече от това, което получаваш.
А аз обичам да получавам най-доброто за парите, които плащам. Ще ме контрирате, че в Кавала е пренаселено, че не можеш да си починеш. Сигурно през летните месеци е така, но юни и септември, когато почивам със семейство си, всичко е повече от спокойно и в рамките на разумното. По-евтино е от Халкидики, харесвам града много, научих къде да ходя, храната е невероятна, нощният живот също. Затова изкарах няколко майски дни в Кавала като настройка за предстоящото лято, а удоволствието да стига дотам и обратно ми предостави Seat Ateca.
Това е автомобил, който също поставя един съществен въпрос. И тук всичко се свежда до правилния избор. Да, наясно съм с всенародната любов към Халкидики, още по-наясно съм с всенародната любов към Volkswagen. Но Seat Ateca е правилният избор за мен, защото предлага всичко онова, което предлага VW Tiguan, но на много по-разумна цена. А аз бих добавил – и с по-откроим дизайн. Ако с последното не се съгласите, то със сигурност дизайнът на Ateca е поне по-свеж от този на Tiguan.
Но по-важното – получавате абсолютно всичко, което народната марка може да предложи, но на много по-разумна цена. За да не съм голословен ще кажа, че при идентично оборудване – 190 дизелови „коня”, 4х4 и 7-степенен автоматик предложението на Seat струва 59 570 лв. с ДДС, докато това на Volkswagen – 71 145 лв. Вярно е, че законодателят Nissan Qashqai може да се вземе за 49 790 лв., но неговият дизел е макс. 130 к.с., а комбинация между 4х4, дизел и автоматик (в този случай CVT) – няма.
За три дни в Кавала разбрах едно – няма да съжалявате, ако не използвате града само за спирка на път за Тасос. Това вероятно е и най-голямата болка на туризма във и около града, която е лесно разбираема. А Кавала предлага страхотна атмосфера. Фиестата е постоянна, а аз се чудя кога работят тези хора, за да изкарват пари за постоянно пълните заведения. Предполагам Airbnb има пръст в цялата работа, но това е най-добрият вариант за почивка в града.
Вероятно ще е по-добре да заложите на хотел Galaxy, но само ако сте в Кавала между 29 юни и 1 юли, когато се провежда въздушното шоу в града. То е над пристанището, а въпросният хотел, в който бях отседнал аз, е точно пред корабчетата, предлагайки чудесна панорамна гледка към морето от ресторанта на последния си етаж. Но иначе предлагам да се спрете на апартамент, хотелите не са силата на гръцкия туризъм.
Една от силните страни на Ateca е областта на задвижването, където моделът предлага от всичко по много. Моделът се предлага с два бензинови двигателя 1,0 TSI и 1,4 TSI, чиято мощност е съответно 115и 150 к.с. Дизеловите агрегати са 1,6 TDI (115) и 2,0 TDI, но последният е с две мощности от 150 и 190 к.с. По-мощният бензинов двигател се предлага във версия 4х2 и 4х4. Само малкият дизел върви с предно, докато двете 2,0-литрови дизелови версии се предлагат със системата 4DRIVE.
Трансмисиите са две, но най-интересното е, че Ateca предлага комбинация, която много от конкурентите му не могат: мощен дизелов двигател със 190 к.с., 4х4 и 7-степенен автоматик. Предполагам, че това е най- предпочитаният избор на нашия пазар. Според мен не по-лоша е по-маломощната версия със 150 к.с. на дизела, но тъй като съм фен на Мечо Пух и неговото „колкото повече, толкова повече”, а и карах дизела със 190 „коня” – предпочитам именно него.
Стане ли въпрос за храна, аз съм твърд последовател на философията на Мечо Пух. Гърците са издигнали храненето в истински ритуал, това ви е известно. Там не се сяда просто да се хапне, там се сяда да се яде, да се пийне, но най-важното – да се прекарат няколко часа в приятна атмосфера с приятели.
Приятелите ги имах, храната беше гарантирана, важното бе да се избере правилното място. Затова заложихме на по-отдалечено място от туристическите крайбрежни заведения, а именно Sabbas. Потърсете го, няма да съжалявате. На морето е, но по-важното е, че храната е невероятна. Тук ядох най-страхотните миди, които съм опитвал в живота си. А рибата идва рано сутринта от морето.
За вечерта може да заложите на мръвката, царе са. Идеалното място за това се казва Sousouro и си е местна забележителност. Намира се в центъра на града, в единствения запазен турски хамам. Свирят ти на ушенце, заведението винаги е пълно, а месото страхотно. Дори т. нар. street food в Кавала предлага страхотно месо, няма нищо общо с нашите разбирания за този тип храна, а цените са наистина много ниски за предлаганото качество.
Не се заблуждавам, че Ateca ще бъде каран извън пътя. Той и не може много, защото просветът му е малко над 170 мм, но това не е толкова важно. Аз лично не го и очаквам от този тип автомобили. За мен основополагащо е поведението на пътя, а там Ateca се представя повече от добре.
Да, вълната на недоволство срещу дизелите става все по-мощна в Западна Европа, но тези 400 Нм при 1750 об./мин са мехлем за душата. Работи в чудесен синхрон със 7-степенната DSG трансмисия. Не е маловажен фактът, че успях да сваля разхода до 7,6 л/100 км. Не казвам, че е нещо невиждано, но возех още 3 човека, а багажникът с обем 485 литра бе пълен догоре с куфари, тъй като въпросните ми трима спътника бяха жени.
А както добре знаете, жените трябва да са подготвени за всякакви ситуации. Като това – да имат поне три вида джапанки за плажа. Аз мога с един да изкарам и цялата почивка, но това не е важно. Важното е, че около Кавала има достатъчно места, на които дамите да разхождат плажните си тоалети. Едно от тях е мултиплексът „Батис”. Той е разположен на един от най-красивите плажове, на 4 километра западно от Кавала. Има и къмпинг, хубави заведения, площадка за деца, няколко заведения. Не е за изпускане и Ammolofi, но до него нямах време да стигна.
Интериорът на Ateca ми е добре познат, почти идентичен е с този на Skoda. Не блести с някаква помпозност. Всичко е много изчистено, линиите хоризонтални, материалите са приятни на допир. Тестовият автомобил бе оборудван с почти всичко, което се предлага за модела. Това включа и панорамния покрив, но аз повече се впечатлявам от интуитивно подреденото пространство отпред. Контролните прибори на таблото и централната конзола са 1:1 с тези в Skoda. В това няма нищо лошо, напротив, постигната е изключителна ергономия, без да са използвани крещящи решения. Обемът на багажника и мястото на задните седалки също са сред големите плюсове на модела.
А той, както и Кавала, имат още много плюсове. Резервен план, ако не дай Боже вали, то може да убиете деня в парк RiverLand на река Nestos, демек Места. На 45 км от Кавала е, но природата е страхотна, може да карате каяк, да се разходите по дълга 7 км пътека над реката, да се спуснете с „тролей” над нея, да стреляте с лък. Може и да решите да обиколите камънака на старинния Филипи, но в никой случай на го правете, ако е топло. При топло време рецептата е ясна: плаж, студена бира и калмари за мезе.Приятно лято.
Кавала: досие
Динамика: над 65 000 жители
Задвижване: туризъм
Посока на движение: нагоре и надолу, но в това си има чар.
Гориво:
На обяд: Sabbas. По-далеч е от туристическия поток, превъзходна морска храна и незабравими миди.
На вечеря: Sousouro. В центъра на Кавала, заведението е в единствения запазен турски хамам. Месото е впечатляващо, в огромни количества, a цените са супер.
Разход на гориво: мултиплекс Батис. Разположен на един от най-красивите плажове, 4 километра западно от Кавала, „Батис“ е една от най-съблазнителните причини да посетите района. Има и къмпинг, хубави заведения, площадка за деца, няколко заведения.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
По-разумната алтернатива на Golf Alltrack (тест драйв)
Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)
Любов от пръв поглед с Volkswagen? Възможно е. Казва се Arteon (тест драйв)
Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!