В края на 50-те години на миналия век, в разгара на разработването на обещаващата ядрена технология, Форд Мотор Къмпани представя своя последен гениален ход: Ford Nucleon.

(Във видеото може да научите повече за: Ретро автомобили: Новата мода сред колекционерите)

Автомобилът със сигурност е насочен към бъдещето. А по онова време кой е знаел какво е бъдещето? Идеята за Nucleon е за автомобил с ядрено задвижване, символ на една епоха на иновации и амбиции, разширяваща границите на това, което се е смятало за възможно в автомобилостроенето.

В крайна сметка Форд решава да не го пуска в производство. Но въпреки крайната си съдба на концепция и нищо повече, Nucleon остава напомняне за смелите стремежи и творческото мислене на своето време. Отдавна забравен, това е всичко, което знаем за един от най-вълнуващите проекти в автомобилната история.

Идеята

През 50-те години на миналия век много хора смятали, че бъдещето е не просто светло, но и с ядрена енергия. Подобно на днешната мания по изкуствения интелект, компаниите бързо засилвали интереса си.

Форд Мотор Къмпани е една от тези фирми, която признава предимствата (и спокойно пренебрегва недостатъците) на ядрената енергия, и нейните далновидни инженери и конструктори разработват Nucleon.

Концептуален автомобил, който ще направи революция в транспорта, като използва огромната сила и привидно неограничения потенциал на ядрената енергия. Подобна концепция, на върха на инженерното и научното мислене, наистина е изглеждала като възможно бъдеще, а компанията компанията стигнала първа до него.

Концепцията е представена за първи път пред обществеността през 1958 г., когато ядрената енергия се изследва за широк спектър от приложения - от захранване на градове до задвижване на космически кораби. Изборът на ядрената енергия обаче не е просто маркетингов трик.

На първо място, ядрената енергия предлага потенциал за почти неограничена енергия, без да са необходими традиционните изкопаеми горива като бензин или дизел. През 50-те години на миналия век учените за пръв път започнали да се отнасят сериозно към нарастващите нива на CO2, като учени като Чарлз Дейвид Килинг започнали да наблюдават и да се тревожат за нивата в атмосферата.

Това е време, когато започнали да се появяват опасения относно енергийната сигурност и въздействието върху околната среда, а ядрената енергия решавала и двата проблема. Наред с това ядрената енергия се разглеждала като символ на технологичния прогрес и модерността, което съответствало на оптимистичния дух на следвоенната епоха.

За съжаление Ford Nucleon така и не преминава през чертожната дъска, но това не означавало, че конструкторите му не са мислили как ще работи. Сърцевината на автомобила е трябвало да бъде компактен ядрен реактор, разположен в задната част на автомобила.

Този реактор е щял да използва деленето на урана за производство на топлина, която след това трябвало да се превърне в пара. Тази пара била предвидена да задвижва турбинен двигател, осигурявайки механичната енергия, необходима за задвижване на автомобила. Това по нищо не се различава от съвременните ядрени реактори, които използват задвижвани от пара турбини за производство на електроенергия.

Автомобилите от 50-те години обикновено са с малки резервоари за гориво и жадни двигатели, докато Nucleon е можел да измине много по-голямо разстояние с едно зареждане на ядрено гориво. Предполага се, че пробегът с едно зареждане може да достигне 5000 мили (8000 км).

Освен това ядрената енергия се е разглеждала като по-чиста и по-ефективна алтернатива на изкопаемите горива, без вредни емисии по време на работа. Това се харесвало на потребителите, които били все по-загрижени за замърсяването на въздуха и влошаването на околната среда.

Какво се е случило?

Но, както беше споменато (и може би за добро), Ford Nucleon така и не преминава чертожната дъска. Въпреки че концепцията за ядрени превозни средства е многообещаваща на теория, тя също така представлява значителни технически и практически предизвикателства. Като например факта, че това е невъзможно.

На първо място, съществували очевидни опасения за безопасността, особено в случай на аварии или неизправности. Ядрената енергия може и да е била любима на 50-те години, но хората са били наясно какво може да се случи, ако нещо се обърка.

В най-добрия случай авария или неизправност може да доведе до сериозен риск за водача и всички в близост да бъдат изложени на радиационно отравяне. В най-лошия случай катастрофата може да доведе до миниатюрна ядрена експлозия, което повечето хора искат да избегнат.

Освен тези опасения за безопасността е имало и логистични проблеми. Очевидно е, че не е имало инфраструктура, която да поддържа зареждането с гориво на превозните средства с ядрен двигател, нито съоръжения за обезвреждане на произведените ядрени отпадъци.

Изграждането и поддръжката на съоръжения за зареждане с гориво или обслужване на автомобили с ядрени двигатели би изисквало сериозни инвестиции и регулаторни одобрения, които по онова време не са били осъществими. Вижте само колко време е отнело на различните правителства да изградят мрежите за зареждане, необходими за съвременните електрически превозни средства, което в сравнение с тях е съвсем малка задача.

Разбира се, най-големият фактор за неуспеха на Nucleon е фактът, че той е бил напълно неосъществима мечта. През 50-те години на миналия век технологията, необходима за безопасно и ефективно захранване на автомобил с ядрен реактор, не е била достатъчно напреднала. Конструктивните и инженерните предизвикателства, включително миниатюризацията на реактора и разработването на надеждни защитни механизми, били значителни пречки за реализирането на концепцията.

Реално погледнато, Ford Nucleon не е нищо повече от рекламен трик. Автомобилът представляват макет, идея, както повечето концептуални автомобили, показвани на автомобилни изложения днес.

От Форд Мотор Къмпани не са имали причина да инвестират в изследователска и развойна дейност, необходима за създаването на такъв проект. Дори и да го бяха направили, миниатюрният реактор на Nucleon е бил повече научна фантастика, отколкото факт.

Истината е, че в много отношения автомобилните технологии са в застой в продължение на десетилетия. Едва през последните години индустрията най-накрая получила така необходимото раздвижване с появата на електрическите превозни средства. Nucleon никога не е имал шанс.

Наследството му остава като напомняне за смелостта, която се изисква, за да се разширят технологичните граници. Въпреки че Nucleon така и не се превърнал в реалност, неговият дух на изследване и творчество продължава да вдъхновява напредъка в автомобилостроенето.

Но това не означава, че такъв автомобил не би могъл да се случи. Много от характеристиките на съвременните автомобили, а и на съвременните технологии като цяло, са започнали като "какво ли не". Ако светът беше застанал зад Ford Nucleon, днес той щеше да изглежда съвсем различно.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

-Какво те разсмива винаги? -Изборът ми на мъже в миналото.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
„Пълна къща“ в „Темата на NOVA“

„Пълна къща“ в „Темата на NOVA“

България Преди 10 минути

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Венеция удвои входната такса за еднодневни екскурзии

Венеция удвои входната такса за еднодневни екскурзии

Свят Преди 1 час

Тя се прилага през всички дни до първия уикенд на май, а след това през всички уикенди от петък до неделя до края на юли

С положителни проби за алкохол и наркотици: Задържаха шофьор на АМ "Хемус"

С положителни проби за алкохол и наркотици: Задържаха шофьор на АМ "Хемус"

България Преди 2 часа

Пред полицаите водачът обяснил, че пътува за Бургас, където смятал да прекара празниците

Заря, подготвена за Великден в Бургас, предизвика обществено недоволство

Заря, подготвена за Великден в Бургас, предизвика обществено недоволство

България Преди 2 часа

Предложението е на Сливенската митрополия

Промени в организацията на движението на градския транспорт в София за Великден

Промени в организацията на движението на градския транспорт в София за Великден

България Преди 3 часа

В нощта на 19 срещу 20 април линии на обществения транспорт ще се движат по разписания с удължено работно време до 01:30 ч.

САЩ и Украйна подписаха меморандум за полезните изкопаеми

САЩ и Украйна подписаха меморандум за полезните изкопаеми

Свят Преди 3 часа

Това съобщи първият вицепремиер и министър на икономиката на Украйна Юлия Свириденко

Направи си сам Великден: Красива декорация без излишни разходи

Направи си сам Великден: Красива декорация без излишни разходи

Любопитно Преди 4 часа

Създайте стилна и цветна празнична атмосфера с тези забавни DIY идеи, подходящи за цялото семейство

Сватбата на Грейс Кели и принц Рение III

Коя е сватбата, обявена за венчавката на XX век

Любопитно Преди 4 часа

Нека си припомним една от най-великите любовни истории за всички времена

Алберт Айнщайн

18 април: „Анонимността не е извинение за глупостта“

Любопитно Преди 4 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

<p>Топло, но с жълт код за опасно време&nbsp;на Разпети петък</p>

Топло, но с жълт код за опасно време на Разпети петък

България Преди 4 часа

Вижте прогнозата за следващите няколко дни

Съдия отсъди, че Google има монопол на още два пазара

Съдия отсъди, че Google има монопол на още два пазара

Технологии Преди 4 часа

Може да се наложи да се раздели с още бизнеси

Зеленски: Китай доставя оръжие на Русия

Зеленски: Китай доставя оръжие на Русия

Свят Преди 12 часа

Зеленски: Най-накрая получихме информация, че Китай доставя оръжия на Руската федерация

Тръмп: Не виня Зеленски за започването на войната

Тръмп: Не виня Зеленски за започването на войната

Свят Преди 13 часа

Тръмп: Ще имаме много малък проблем да сключим сделка с Европа или с който и да е друг

Стрелба в университет във Флорида, има жертви и ранени

Стрелба в университет във Флорида, има жертви и ранени

Свят Преди 13 часа

Предполага се, че нападателят е бил студент

Трагедия със загинали и ранен край Неапол, падна кабина на лифт

Трагедия със загинали и ранен край Неапол, падна кабина на лифт

Свят Преди 13 часа

Един от кабелите, поддържащи кабината, се е скъсал