1

В края на 50-те години на миналия век, в разгара на разработването на обещаващата ядрена технология, Форд Мотор Къмпани представя своя последен гениален ход: Ford Nucleon.

(Във видеото може да научите повече за: Ретро автомобили: Новата мода сред колекционерите)

Автомобилът със сигурност е насочен към бъдещето. А по онова време кой е знаел какво е бъдещето? Идеята за Nucleon е за автомобил с ядрено задвижване, символ на една епоха на иновации и амбиции, разширяваща границите на това, което се е смятало за възможно в автомобилостроенето.

В крайна сметка Форд решава да не го пуска в производство. Но въпреки крайната си съдба на концепция и нищо повече, Nucleon остава напомняне за смелите стремежи и творческото мислене на своето време. Отдавна забравен, това е всичко, което знаем за един от най-вълнуващите проекти в автомобилната история.

Идеята

През 50-те години на миналия век много хора смятали, че бъдещето е не просто светло, но и с ядрена енергия. Подобно на днешната мания по изкуствения интелект, компаниите бързо засилвали интереса си.

Форд Мотор Къмпани е една от тези фирми, която признава предимствата (и спокойно пренебрегва недостатъците) на ядрената енергия, и нейните далновидни инженери и конструктори разработват Nucleon.

Концептуален автомобил, който ще направи революция в транспорта, като използва огромната сила и привидно неограничения потенциал на ядрената енергия. Подобна концепция, на върха на инженерното и научното мислене, наистина е изглеждала като възможно бъдеще, а компанията компанията стигнала първа до него.

Концепцията е представена за първи път пред обществеността през 1958 г., когато ядрената енергия се изследва за широк спектър от приложения - от захранване на градове до задвижване на космически кораби. Изборът на ядрената енергия обаче не е просто маркетингов трик.

На първо място, ядрената енергия предлага потенциал за почти неограничена енергия, без да са необходими традиционните изкопаеми горива като бензин или дизел. През 50-те години на миналия век учените за пръв път започнали да се отнасят сериозно към нарастващите нива на CO2, като учени като Чарлз Дейвид Килинг започнали да наблюдават и да се тревожат за нивата в атмосферата.

Това е време, когато започнали да се появяват опасения относно енергийната сигурност и въздействието върху околната среда, а ядрената енергия решавала и двата проблема. Наред с това ядрената енергия се разглеждала като символ на технологичния прогрес и модерността, което съответствало на оптимистичния дух на следвоенната епоха.

За съжаление Ford Nucleon така и не преминава през чертожната дъска, но това не означавало, че конструкторите му не са мислили как ще работи. Сърцевината на автомобила е трябвало да бъде компактен ядрен реактор, разположен в задната част на автомобила.

Този реактор е щял да използва деленето на урана за производство на топлина, която след това трябвало да се превърне в пара. Тази пара била предвидена да задвижва турбинен двигател, осигурявайки механичната енергия, необходима за задвижване на автомобила. Това по нищо не се различава от съвременните ядрени реактори, които използват задвижвани от пара турбини за производство на електроенергия.

Автомобилите от 50-те години обикновено са с малки резервоари за гориво и жадни двигатели, докато Nucleon е можел да измине много по-голямо разстояние с едно зареждане на ядрено гориво. Предполага се, че пробегът с едно зареждане може да достигне 5000 мили (8000 км).

Освен това ядрената енергия се е разглеждала като по-чиста и по-ефективна алтернатива на изкопаемите горива, без вредни емисии по време на работа. Това се харесвало на потребителите, които били все по-загрижени за замърсяването на въздуха и влошаването на околната среда.

Какво се е случило?

Но, както беше споменато (и може би за добро), Ford Nucleon така и не преминава чертожната дъска. Въпреки че концепцията за ядрени превозни средства е многообещаваща на теория, тя също така представлява значителни технически и практически предизвикателства. Като например факта, че това е невъзможно.

На първо място, съществували очевидни опасения за безопасността, особено в случай на аварии или неизправности. Ядрената енергия може и да е била любима на 50-те години, но хората са били наясно какво може да се случи, ако нещо се обърка.

В най-добрия случай авария или неизправност може да доведе до сериозен риск за водача и всички в близост да бъдат изложени на радиационно отравяне. В най-лошия случай катастрофата може да доведе до миниатюрна ядрена експлозия, което повечето хора искат да избегнат.

Освен тези опасения за безопасността е имало и логистични проблеми. Очевидно е, че не е имало инфраструктура, която да поддържа зареждането с гориво на превозните средства с ядрен двигател, нито съоръжения за обезвреждане на произведените ядрени отпадъци.

Изграждането и поддръжката на съоръжения за зареждане с гориво или обслужване на автомобили с ядрени двигатели би изисквало сериозни инвестиции и регулаторни одобрения, които по онова време не са били осъществими. Вижте само колко време е отнело на различните правителства да изградят мрежите за зареждане, необходими за съвременните електрически превозни средства, което в сравнение с тях е съвсем малка задача.

Разбира се, най-големият фактор за неуспеха на Nucleon е фактът, че той е бил напълно неосъществима мечта. През 50-те години на миналия век технологията, необходима за безопасно и ефективно захранване на автомобил с ядрен реактор, не е била достатъчно напреднала. Конструктивните и инженерните предизвикателства, включително миниатюризацията на реактора и разработването на надеждни защитни механизми, били значителни пречки за реализирането на концепцията.

Реално погледнато, Ford Nucleon не е нищо повече от рекламен трик. Автомобилът представляват макет, идея, както повечето концептуални автомобили, показвани на автомобилни изложения днес.

От Форд Мотор Къмпани не са имали причина да инвестират в изследователска и развойна дейност, необходима за създаването на такъв проект. Дори и да го бяха направили, миниатюрният реактор на Nucleon е бил повече научна фантастика, отколкото факт.

Истината е, че в много отношения автомобилните технологии са в застой в продължение на десетилетия. Едва през последните години индустрията най-накрая получила така необходимото раздвижване с появата на електрическите превозни средства. Nucleon никога не е имал шанс.

Наследството му остава като напомняне за смелостта, която се изисква, за да се разширят технологичните граници. Въпреки че Nucleon така и не се превърнал в реалност, неговият дух на изследване и творчество продължава да вдъхновява напредъка в автомобилостроенето.

Но това не означава, че такъв автомобил не би могъл да се случи. Много от характеристиките на съвременните автомобили, а и на съвременните технологии като цяло, са започнали като "какво ли не". Ако светът беше застанал зад Ford Nucleon, днес той щеше да изглежда съвсем различно.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
- Когато комшията си купи телевизор, ти ме накара да купим, когато си взе нова кола, ти ме накара да купим, а сега какво правим?…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Българи в Санторини: Земята не спря да се тресе

Българи в Санторини: Земята не спря да се тресе

Свят Преди 1 час

Няма данни за пострадали наши сънародници на острова

Путин ще прави нов музикален конкурс

Путин ще прави нов музикален конкурс

Свят Преди 2 часа

Кремъл не посочи дата за провеждане на конкурса

Шефът на „Медицински надзор”: Арина Осипова не е лекар, а ботулиновият токсин е внесен незаконно

Шефът на „Медицински надзор”: Арина Осипова не е лекар, а ботулиновият токсин е внесен незаконно

България Преди 5 часа

По думите на Иванка Динева лекарственият продукт, причинил здравословни проблеми на 11 пациентки, е иззет доброволно

Разпитаха жената, поставила проблемния ботокс

Разпитаха жената, поставила проблемния ботокс

България Преди 7 часа

По случая предстоят претърсвания и изземвания

Полиция простреля двама в Париж, единият рисувал свастика

Полиция простреля двама в Париж, единият рисувал свастика

Свят Преди 7 часа

Екип на железопътната полиция използвал "няколкократно" служебното си оръжие

Украински дронове удариха дълбоко в Русия

Украински дронове удариха дълбоко в Русия

Свят Преди 7 часа

„Росавиация“ временно спря полетите от летищата в Астрахан и Волгоград

Прокуратурата се самосезира за натровените с ботокс

Прокуратурата се самосезира за натровените с ботокс

България Преди 8 часа

Проверката следва да се извърши в най-кратък срок

Швеция: Последното прекъсване на кабел в Балтийско море не е саботаж

Швеция: Последното прекъсване на кабел в Балтийско море не е саботаж

Свят Преди 8 часа

Латвийската обществена телевизия LSM съобщи по време на инцидента, че прекъсването е било резултат от „външна намеса“

Делото за освобождаване на Десислава Иванчева е отложено

Делото за освобождаване на Десислава Иванчева е отложено

България Преди 8 часа

Тя излежава шестгодишна ефективна присъда за корупция

<p>Нов по-силен трус, изригва ли супервулкан под Санторини</p>

Нов по-силен трус, ще изригне ли супервулкан под Санторини

Свят Преди 9 часа

Остров Санторини е част от калдерата на супервулкан

КНДР с първа директна критика към администрацията на Тръмп

КНДР с първа директна критика към администрацията на Тръмп

Свят Преди 10 часа

"Марко Рубио потвърди още веднъж, че политиката на Вашингтон към КНДР остава непроменена"

Ядреният физик Васил Гурев пропадна в пукнатина в Антарктида

Ядреният физик Васил Гурев пропадна в пукнатина в Антарктида

Свят Преди 10 часа

Полевият асистент Александър Вълчев, успя да го задържи на два метра дълбочина и да го извади

Ще има ли трети българин в Космоса?

Ще има ли трети българин в Космоса?

Любопитно Преди 10 часа

Това е въпросът, който вълнува много от нас

Мъж в Германия призна за убийство на четирима българи

Мъж в Германия призна за убийство на четирима българи

Свят Преди 10 часа

Подпалвачът заяви днес в съда, че осъзнал колко страдание е причинил

Георгиев: С освобождаването на „Вежен” се слага точка на зловреден слух

Георгиев: С освобождаването на „Вежен” се слага точка на зловреден слух

България Преди 10 часа

Външният министър подчерта, че шведската прокуратура сваля съмненията за саботаж

Шефът на НАТО намеква за тайна стратегия срещу Путин

Шефът на НАТО намеква за тайна стратегия срещу Путин

Свят Преди 10 часа

Рюте заяви, че НАТО трябва да "гарантира, че Украйна е в най-добрата възможна позиция"