И зследователи са открили, че нашето обоняние може да повлияе на това как възприемаме даден цвят.
Хората постоянно са облъчвани със сетивна информация - звука на вентилатора и компютъра. Ярко белият цвят на екрана, когато отворите досадната таблица в Excel, докато работите. Миризмата на домашно приготвена храна, която се носи в пространството.
За да осмисли всички тези сигнали, мозъкът често ги комбинира. Това означава, че едно от сетивата може несъзнателно да повлияе на друго.
Това състояние е известно като кросмодална асоциация. Оказва се, че една от тези асоциации се проявява между обонянието и зрението ни.
Ново проучване установява, че миризмата може да повлияе на това, как възприемаме различните цветове. С помощта на експерименти, включващи сетивна депривация (умишленото намаляване или премахване на външни стимули на сетивата, като целта е да се постигне една релаксация), изследователски екип установява, че наличието на различни миризми може да повлияе на начина, по който можем да възприемем определен цвят.
"В предишно изследване доказахме, че миризмата на карамел обикновено се асоциира с тъмнокафяво и жълто, точно както кафето с тъмнокафявото и червено, черешата с розовото, червено и лилаво, ментата със зеленото и синьото, а лимонът с жълтото и зеленото", обяснява Райън Уорд.
Новото установи дали ароматът влияе на възприемането на същия цвят.
Учени са провели експеримент, в който са участвали 24 възрастни. Симулацията се е провела в специално проектирана стая за целта.
По време на експеримента няколко сетива били внимателно контролирани: прозорците са затъмнени, светлините са изключени, а пречиствател на въздуха премахвал всички миризми от стаята. Участниците също така е трябвало да се въздържат от носене на дезодорант или парфюм.
Участниците били помолени да седнат пред екран, на който се сменяли произволни цветове, докато ултразвуков дифузер вкарвал в стаята шест миризми - карамел, череша, кафе, лимон, мента или вода.
Участниците в проучването били помолени ръчно да настроят цвета на екрана пред тях, така че да излъчва сива светлина.
Проучването установило, че хората имат слаба, но значителна склонност да изместват цвета твърде далеч от неутралното сиво.
Миризмата на кафе накарала участниците да възприемат сивото като по-червено-кафяв цвят, докато карамелът довел до по-скоро жълто-кафяво. Очаквано, водата без мирис съответствала на неутрално сиво.
"Тези резултати показват, че възприемането на сивия цвят клони към очакваните кросмодални съответствия за четири от петте аромата, а именно лимон, карамел, череша и кафе", казва Уорд.
"Това подсказва, че ролята на кросмодалните асоциации при обработката на сетивните данни е достатъчно силна, за да повлияе на начина, по който възприемаме информацията от различните сетива, например между миризми и цветове", коментират учени.
До каква степен се проявява тази асоциация, предстои да се установи, но изследователите се надяват това да бъде обект на бъдещи изследвания.
"Трябва да знаем до каква степен миризмите влияят на възприемането на цветовете. Дали ефектът, показан тук, продължава да е налице при по-рядко срещани миризми или дори при миризми, които се срещат за първи път", заявява Уорд.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!