Б ебетата са като малки детективи, които постоянно събират следи за света около тях. Ако някога сте забелязали, че бебето ви се взира във вас, докато говорите, това е така, защото то възприема не само звуци - то научава как се създават тези звуци.
Нашето неотдавнашно проучване, публикувано в Developmental Science, показва, че този невероятен процес започва още на четиримесечна възраст, което разколебава старото схващане, че бебетата научават тези модели едва след като се настроят на родния си език между 6 и 12-месечна възраст.
Това ни дава възможност да помогнем по-рано на деца, които са застрашени от забавяне на речта или езика.
Сортиране на звуци
До първия си рожден ден бебетата вече настройват ушите си към звуците на родния си език в процес, наречен перцептивна настройка. Представете си, че мозъкът им преценява звуците, за да се съсредоточи върху най-важните от тях.
Но през първите шест месеца бебетата могат да различават звуци от езици, които дори не са чували. Например, те могат да различават някои контрасти на хинди, които са предизвикателство за възрастните англичани, или да разпознават уникални тонове на мандарин, дори ако растат в англоезично семейство.
Тази невероятна способност не е вечна. Между 6 и 12 месеца бебетата започват да се съсредоточават върху звуците, които чуват най-често. При гласните това прецизиране започва на около шест месеца, а при съгласните - на около десет месеца.
Мислете за това, като че ли бебетата увеличават вниманието си към важните звуци, като например разликата между „р“ и „л“ в английския език, докато губят чувствителност към звуците, които не чуват редовно.
Нашето проучване обаче установи, че бебетата на възраст едва четири месеца вече научават как звуците се образуват физически, много преди да започне това стесняване.
Учене на мини-езици
Ето един пример, за да си го представите. Представете си, че слушате някого да говори на език, който не знаете. Дори и да не разбирате думите, може да забележите как устните или езикът му се движат, за да издават звуци. Четиримесечните бебета също могат да правят това.
За да демонстрираме това, проведохме експеримент с 34 бебета на възраст от четири до шест месеца, чиито родители дадоха съгласието си за участие. Създадохме игра „съвпадение на шаблони“, в която използвахме два измислени мини-езика.
Единият език съдържаше думи със звуци, издавани от устните, като „b“ и „v“, докато другият използваше звуци, издавани от върха на езика, като „d“ и „z“. Всяка дума, като „bivawo“ или „dizalo“, беше съчетана с карикатурно изображение - медуза за думите с устните и рак за думите с върха на езика. Записът на думата се възпроизвеждаше в същото време, когато се показваше сдвоеното ѝ изображение.
Защо карикатури? Защото бебетата не могат да ни кажат точно какво мислят, но могат да формират асоциации в мозъка си. Тези картинки ни помогнаха да проверим дали бебетата могат да свържат всеки мини-език с правилната картинка.
След като бебетата научиха тези миниезици и свързаните с тях картинки, ние разбъркахме нещата.
Вместо да чуват думите, те гледаха беззвучни видеоклипове с лицето на човек, който казва нови думи от същите миниезици.
В някои от видеоклиповете лицето съвпадаше с научената по-рано карикатура. В други не съвпадаше. След това проследихме колко дълго бебетата са гледали видеоклиповете - често използван метод от изследователите, за да се види какво привлича вниманието им.
Бебетата са склонни да гледат по-дълго неща, които ги изненадват или интересуват, и по-кратко неща, които са им познати, което ни помага да разберем как те обработват и разпознават това, което виждат.
Резултатите бяха ясни: бебетата гледаха значително по-дълго видеоклиповете, в които лицето отговаряше на това, което бяха научили. Това показва, че по-рано те не просто са слушали пасивно - те активно са усвоявали правилата на мини-езиците и са свързвали тези знания с това, което са виждали.
Свързване на точките
Казано на прост език, това означава, че четиримесечните бебета могат да свържат точките между звук и зрение. Тази ранна способност за откриване на закономерности в звукоизвличането е в основата на изучаването на езика по-късно. Мозъкът им сякаш вече полага основите за произнасяне на първите им думи.
Това откритие променя това, което смятахме, че знаем за ранното езиково обучение на бебетата. То показва, че бебетата започват да разбират шаблони на четири месеца, много преди да започнат да възприемат звуците на родния си език между 6 и 12 месеца.
Това открива нови вълнуващи възможности за подпомагане на деца, които биха могли да имат проблеми с речта или езика. Ако успеем да помогнем по-рано, можем да постигнем голяма промяна.
Тези открития повдигат няколко интересни въпроса. Например, могат ли бебетата да научат други разлики, като например озвучаването - дали даден звук се издава с бръмчащи вибрации, като например разликата между „б“ (бръмчене) и „п“ (без бръмчене) - още на четири месеца? Как израстването в двуезичен дом влияе на тази способност? Могат ли бебетата да използват това умение, за да научат модели на съвсем нови езици?
Проучвайки тези въпроси, ще продължим да откриваме невероятните начини, по които мозъкът на бебетата подготвя почвата за усвояване на едно от най-сложните човешки умения - езика.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!