Н аскоро приключи срокът за участие в конкурса за Wallpaper дизайни за смартфони с тема „Хармония на цветовете“, организиран от Националната художествена академия, в партньорство с Huawei. Негов председател е Деканът на Факултета за Изящни изкуства на Националната художествена академия проф. Светозар Бенчев. Той е професор в катедра „Рисуване“ и негови творби са притежание на Софийска градска художествена галерия, Художествената галерия в Бургас и много частни колекции в Германия, Франция и Япония.
Дни преди обявяване на победителите в конкурса, разговаряме с проф. Бенчев за допирните точки между младите, изкуството и технологиите.
- Проф. Бенчев, тази седмица ще бъдат обявени най-добрите 6 теми и големите победители в конкурса за Wallpaper дизайни за смартфони с тема „Хармония на цветовете“. Припомнете за нашите читатели кои бяха основните критерии при избора на победителите, и кои от тях тежат най-много лично за вас, съответно при снимки и дизайни?
- Критериите, на които трябва да отговарят отличените изображения са следните: Да притежават художествена стойност и творчески подход, да притежават уникалност и да бъдат най-вече подходящи за мобилен тапет и за по-нататъшно разработване в Huawei тема. При Wallpaper дизайн се търси по-ясното и изчистено, знаково изображение, което директно да влиза в контакт със зрителя (ползвателя). Фотографията обаче предлага широк спектър от компоненти, които предоставят по-голяма свобода при подбор за такъв тип конкурс. В случая камерите на Huawei позволяват на една идея да се осъществи светкавично бързо, а снимката да бъде на едно добро ниво.
- Имаше ли нещо, което ви изненада в този конкурс? Как бихте описали интереса към инициативи, които съчетават в себе си изкуство и технологии?
- Приятно съм изненадан, че при зададената тема има много кандидати и сред тях бъдещи творци. Смятам, че всяка една технологична иновация би следвало да върви ръка за ръка с модерен дизайн, който да бъде реализиран от художници. Така всеки би притежавал повече от устройство, което да изпълнява функции, а именно едно дизайнерско бижу.
- Темите и тапетите за мобилните устройства са начин да ги персонализираме, да ги направим по-лични, изразяващи нашия стил или дори моментно настроение. Изкуството също е начин на себеизразяване. Как младите хора изразяват себе си в днешно време? По-лесно ли е или по-трудно за тях от, да кажем, преди 100 години?
- В днешно време благодарение на иновативните технологии, които всеки ден се развиват, успяваме да реализираме проектите и идеите си по-бързо и лесно. Например снимките, които някои телефони правят улесняват с високото си качество и бързина. Използването на компютър при рисуването и създаването на художествено произведение в точната доза и с мярка, успяват да разрешат проблемите, които много творци са имали преди 100 години. И все пак решаващата роля е индивидуалността на твореца, неговият талант, възгледи и въображение. Останалото е просто е по-качествен инструмент.
- Как изкуството се променя в света на новите технологии? Променя ли се и неговата роля и мястото му в живота на хората?
- Изкуството се развива, както и технологиите - това е нещото, което ги обединява. Бих казал, че ролята на изкуството и технологиите е еднакво важна за всеки един от нас. Ако творците използват съвременни похвати и технологията импонира на някое от търсенията им, то тогава се получава хармония и допълване.
- Къде в България можем да се докоснем до съвременни форми на изкуство и творческо себеизразяване?
- В България има много галерии и пространства за съвременно изкуство. Голяма част от тях работят с различни художници като възраст, поколение и националности, които използват всякакви методи, дори по-алтернативни, за да предадат идеята си. Може да се видят форми на коцептаулно изкуство, абстракция и естетсвено, както сега в Националната галерия - картини с класическа графика или живопис. Съвременното изкуство е огледало на днешния ден и всичко, което ни заобикаля. Художниците се вълнуват и виждат света така както биха могли да го предадат в творчеството си. Работата на един творец - независимо дали е дизайнер, художник или графити артист е да отговори на въпросите, които си задава, както и които обществото и средата, в която е задава. Съвременните средства позволяват създаването на нови форми на произведения на изкуството, които да не са ограничени или зависими само и изцяло от дадена техника.
- С какво свързвате думата „хармония“?
- Хармонията е едно много широко понятие, в зависимост от контекста и целите, които твореца си е поставил, тя би могла да бъде и дисхармония. Важно е въздействието на произведението върху зрителя. Но по принцип хармония означава определени съчетания, които погледа възприема като съчетания на цветове и пропорции, видове композиция които зрителят възприема без да изпитва дискомфорт. Разбира се, това е най-общо обяснение, има хиляди критерии, които определят дали една форма, композиция или съчетание е хармонично.
- Съществува ли идеална „Хармония на цветовете“? Коя е любимата ви гама или съчетание от цветове? Мени ли се според сезона?
- Има теория за цветовете, наречена цветознание и много художници и философи дори са се опитвали да създадат идеалната схема на хармонични съчетания. Достигнати са определени изводи, които определят известни съчетания като дразнещи, повишаващи вниманието, предупреждаващи и други, които са успокояващи и предизвикват в зрителя чувство на спокойствие и баланс. Отново изцяло от автора зависи кои съчетания той би използвал, за да внуши на зрителя определени състояния. Тук много важен критерии е умелото използване на конкретните цветни съчетания, композиция и чувството за мярка.
- Наскоро открихте изложба в Бургас – разкажете ни малко повече за нея?
- На 03.12.2019 г. открих изложба в Бургас в галерия „Неси“ под мотото: „Като фрагменти стара лента“. Основния проблем, който поднасям на зрителя е взаимоотношението между човек и екран (телефонен, телевизионен, кино). Съвременникът възприема света, чрез екрана, който се явява един посредник между него и живия живот. Задавам си въпроса дали тази успоредна реалност е по-достоверна, по-вълнуваща, по-желана. Използвам специални формати с пропорции 16X9, огънати и създаващи илюзията за съвременен телевизионен екран, на който „прожектирам“ сцени, както документални, така и въображаеми, разчитайки на диалога с публиката.
- Как си представяте изкуството след 100 години? Имат ли новите технологии роля за това?
- Това, което предстои със сигурност не знаем, но любопитството ще ни води и ще подскаже каква намеса ще имат новите технологии в изкуството. Още преди сто години философи и изкуствоведи са обявили смъртта на живописта, но тя все още е жива, така че този филм има отворен финал.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!