Д нес е Международният ден за информираност за намаляването на хранителните отпадъци и загуби. Знаете ли, че една трета от храните, произведени за човешка консумация, се губят или разхищават в световен мащаб? През 2019 г. са генерирани около 931 милиона тона хранителни отпадъци, 61% от които идват от домакинства, 26% от хранителни услуги и 13% от търговията на дребно. Това сочи доклад на Програмата на ООН за околната среда от настоящата година. Експертите от организацията споделят още, че храната се губи или прахосва по различни причини - лошо време, проблеми с преработката, свръхпроизводство и нестабилни пазари. Оказва се, че причинената загуба на ресурс се случва много преди той да пристигне в магазин за хранителни стоки. Същевременно прекомерното купуване, лошото планиране и недоброто съхранение в домовете на потребителите в голяма степен допринасят за генерирането на хранителни отпадъци.
Изхвърлянето на продукти, годни за консумация, е глобален проблем, който има належаща нужда от работещо решение. Темите за изменението на климата, рециклирането и „бързата мода“ стават все по-популярни сред младежите. Важно е да знаем, че изхвърлянето на продукти има сериозни последици върху използването на енергия. Проучване на консултантската група McKinsey* установи, че средните месечни загуби на храна в едно домакинство са отговорни за осем пъти по-големи загуби на енергия от тези на всяка средностатистическа ферма. Това се дължи на енергията, използвана по веригата за доставка и подготовка на продуктите. Имайки предвид всички ресурси, необходими за производството на храни, определено си заслужава да полагаме повече усилия като се уверяваме, че храната, която консумираме не е прахосана. Това неминуемо дава отражение и върху избора ни на магазините, които посещаваме за седмичния си пазар.
BILLA България е повече от 20 години на родния пазар. Тя е и първата търговска верига*, която стартира партньорство със столичната инсталация за оползотворяване на зелени и биологични отпадъци „Хан Богров“ още през 2014 г.
През последните 2 години компанията предава за енергийно оползотворяване средно 1288 тона хранителни отпадъци, което представлява 58% от общо генерираното количество. И това не е всичко, през миналата година BILLA успява да намали генерирания от веригата биоразградим отпадък с 23.3%, благодарение на оптимизация при поръчките и доставките в ключови продуктови сегменти. Добрият пример на компанията е видим за клиентите и чрез въведените преди 10 години пластмасови контейнери за многократна употреба, които осигуряват сигурно транспортиране, съхранение и излагане на стоката – фактори, определящи оптималното състояние на продуктите.
Първите стъпки в промяна на навиците ни неминуемо са най-трудни, но показването на подкрепа към отговорни брандове с устойчиви политики по отношение на околната среда е добро начало. Добра първа стъпка е и списъкът с необходимите продукти, който да подготвите преди пазаруването си в магазин от веригата на BILLA. Създаването на такъв списък е една от стъпките към разумно и планирано пазаруване, което намалява риска от генериране на хранителни отпадъци. Малки порции храна, правилно съхранение на продуктите в хладилника по срока им на годност и спецификите за температурно съхранение, превръщането на малките остатъчни количества от определени продукти във вкусни ястия - плод на смели кулинарни хрумвания, са още няколко стъпки в разумното оползотворяване на храната, които търговската верига споделя с клиенти си, за да изгради култура на потребление, в която храната е ценност, изискваща отговорно отношение.