М узей в Австралия се признава за виновен: картините на Пикасо, окачени в женската тоалетна, са фалшифицирани от един от неговите собствени куратори.
Американската художничка Кирша Кечеле, която е омъжена за собственика на Музея на старото и новото изкуство (MONA) в Тасмания, призна в блог публикация в сряда, че е изработила три фалшиви Пикасо, които преди това са били окачени в "Дамската тоалетна" на музея - инсталация, изследваща мизогинията.
За първи път "Дамският салон" влезе в заглавията през 2020 г. като пространство и част от MONA, предназначено само за жени, в което са изложени оригинални Пикасо, някога притежавани от прабабата на Кечеле. Миналия месец, като отговор на оплакване на посетител от мъжки пол, че не му е позволено да влезе в инсталацията, картините бяха преместени в женска тоалетна. По това време CNN поиска от MONA да предостави имената на картините, но музеят не отговори.
В публикацията си в блога, която е озаглавена "Изкуството не е истина", Кечеле заяви, че е нарисувала творбите тайно (с помощта на племенницата на маникюристката си) и твърди, че дори служителите на галерията са били заблудени.
Kirsha Kaechele had opened the exhibition “Ladies Lounge” in 2020 in Hobart, Australia, as a space for women to indulge in the art. It included three works said to be by Pablo Picasso, but she later admitted to making those herself. https://t.co/U5hUhZp3vD
— New York Times Arts (@nytimesarts) July 11, 2024
Експертката по изкуство каза, че е решила да фалшифицира картините - след като се е пошегувала за идеята по време на питие с приятел - защото е искала те да съответстват на цветовата гама на помещението и зелените копринени завеси.
"Знаех за няколко картини на Пикасо, които можех да взема назаем от приятели, но никоя от тях не беше зелена, а аз исках салонът да е монохромен. Времето също работеше срещу мен, да не говорим за цената на застраховката на Пикасо - непосилна!" пише Каечеле.
Обвиненията в мизогиния, отправени към испанския художник и скулптор след смъртта му през 1973 г., са в основата на концепцията на инсталацията, допълва тя, описвайки "историята на Пикасо с жените" като "интензивна".
"Напоследък жените го разкъсват (Пикасо) и поставят под въпрос неговото превъзходство. Те поставят под въпрос моя избор на неговото изкуство. И това ми харесва. Хареса ми, че един женомразец ще доминира по стените на Дамския салон", пише Качеле.
"Преди три години си въобразявах, че ще има скандал: "Фалшивите Пикасо са разкрити: Измама с изкуство! Представях си, че някой изследовател на Пикасо, или може би просто фен на Пикасо, или може би просто някой, който търси в Google, ще посети Дамския салон и ще види, че картината е обърната с главата надолу, и ще ме разобличи в социалните мрежи", добави тя.
Кечеле разкрива, че и други творби, изложени в Дамския салон, не са истински. Колекция от новогвинейски копия, представени като антики, всъщност са били чисто нови. Килим, представен като принадлежал някога на датската кралица Мария, също е бил модерно творение, изработено от "нискокачествен полиестер", каза тя.
An Australian museum admitted that several paintings, previously thought to be by Pablo Picasso, were fakes created by the curator, Kirsha Kaechele.#magzoidmagazine #magzoid #ArtForgery #PicassoFakes #ArtScandal #MuseumControversy #ArtAuthenticityhttps://t.co/dp1uOirLCQ
— Magzoid Magazine (@magzoidmagazine) July 15, 2024
"Спокойна съм, че ви казах, защото сега можем да се забавляваме заедно в тази лудост", добави Кечеле.
"Ако приемем, че все още искате да говорите с мен. (Надявам се, че можете да ми простите.)"
Но защо?
Обяснявайки идеята за Дамския салон, Качеле каза, че е знаела, че той "трябва да бъде възможно най-богат и разкошен". Включването на "най-доброто" изкуство в света е помогнало на мъжете да се "чувстват възможно най-изключени", добави тя.
Дамският салон, стая, покрита със зелено кадифе и украсена със златни детайли, отвори врати "за всички дами" през декември 2020 г. Инсталацията твърди, че жените ще бъдат "заобиколени от безценни произведения на изкуството, включително няколко, които демонстрират гения на Пикасо", като същевременно ще бъдат обслужвани от мъже камериери.
"Затова напълних салона с "безценни" предмети, като рамкирах всеки от тях - физически (в злато) и метафорично (със съмнителни истории, съсредоточени около измислена жена, версия на мен самата). Истории, достъпни само за тези отвътре (жените), всяка по-абсурдна от предишната", пише Каечеле.
Кечеле добави, че "всяка от тези истории има за цел да повдигне въпроси за пола, свободата, властовите структури, автентичността и стойността".
MONA Ladies Lounge Accused of Discriminating by Gender https://t.co/4jEMgXPaPc pic.twitter.com/v4qU7JYaDe
— Diana Carolina León (@DianaCarLe_) March 21, 2024
"Всички тези илюзии изграждаха фантазията за онези, на които е предоставен опитът на Салона, и, което е важно, за онези, които са изключени."
По-рано тази година MONA беше принудена да допусне мъже в изложбата, след като трибунал постанови, че тя е "дискриминационна". Този ход последва жалбата на Джейсън Лау, посетител от Нов Южен Уелс, на когото беше забранено да влезе в Дамския салон през април 2023 г. Лау, който е платил входна такса от 35 австралийски долара (23 щатски долара), заяви, че е преживял пряка дискриминация по полов признак.
Кечеле заяви пред трибунала, че отказът на мъжете да влязат в тайнствената зала наистина е част от изкуството - дава им възможност да усетят дискриминацията и изключването, които много жени са преживели в историята.
Впоследствие тя намерила вратичка, като инсталирала картините в женска тоалетна.
"Докато Дамският салон преминава през серия от реформи, за да отговори на изключенията, необходими за повторното му отваряне, аз направих леко освежаване", каза тя тогава в имейл до CNN. "Помислих си, че няколко от тоалетните в музея биха могли да се обновят. Малко кубизъм в кабините."
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!