В ъпреки положителната тенденция, която в голяма степен се дължи на навлизането на все по-големи компании у нас, прилагащи "политика на толерантност/приемане”, резултатите посочват, че има път, който предстои да бъде изминат.
Всеки втори запитан споделя, че е усещал наличие на предразсъдъци по време на интервю за работа. В същото време на почти 30% от респондентите им се е налагало да скрият външен белег, етническа принадлежност, сексуална ориентация или друго поради страх от неприемане.
Толерантността към „различните хора“ на национално ниво все още не е толкова широко застъпена - само 2,3% смятат, че българите сме изключително толерантни, докато 49,5% твърдят, че обществото спада в графата „по-скоро нетолерантни“. Що се отнася до усещането колко толерантни са работодателите у нас, 34% споделят виждането, че те не са „отворени“ към различните кандидати за работа.
Пазарът на труда в България продължава да бъде динамичен, показва национално количествено изследване на маркетинговата агенция BluePoint, проведено през януари 2021 г. по поръчка на TELUS International Bulgaria. Прави впечатление, че е налице сравнително висок дял от лица (около 70%), които споделят, че става все по-трудно човек да намери и започне работа. Когато говорим за специфики на пазара, една трета от анкетираните посочват и наличието на предразсъдъци. Двете възрастови групи, за които това е валидно в най-голяма степен, са кадрите без опит на възраст до 24 години и хората над 45-54 години (53,2%).
Проучването проследява и кои според потребителите са неудобните въпроси по време на интервю за работа. Първо място заемат въпросите, свързани с деца или плановете за деца (23,3%), следвани от въпроси за семейно положение (21,3%), твърде лични такива, нямащи отношение към работата (20%) или относно сексуалната ориентация.
Усещането, че все пак започваме да узряваме като общество, ясно личи от факта, че всички от изследваните лица декларират, че напълно приемат свои колеги, които са много по-млади или по-възрастни, с различни политически убеждения, стил на обличане, религиозна принадлежност.
Освен на национално ниво, темите за предразсъдъците и приемането бяха проучени и сред служители на TELUS International Bulgaria. В анонимното изследване над 83% от служителите на компанията споделят, че никога не са усещали нетолерантност. Това се подкрепя и от факта, че 98,7% от тях смятат, че компанията попада в категориите „изключително толерантни“ и „по-скоро толерантни“ работодатели на българския пазар.
Вярвайки, че когато служителите се чувстват приемани на работното място, те запазват висока мотивация за развитие с пряк ефект върху бизнеса, TELUS International Bulgaria стартира национална кампания „Бъди себе си“. Тя цели да започне диалог за преодоляване на предразсъдъците в процеса на кандидатстване за работа и се подкрепя от редица известни личности, сред които Влади Ампов-Графа и Прея.
Като първа стъпка компанията представи част на корпоративните политики по наемане, които гарантират, че процесът по назначаване на нови служители е фокусиран изцяло върху професионалните качества на кандидата. Първата стъпка е изцяло онлайн - независим и обективен тест за оценка на нивото на владеене на чужд език и технически умения, едва след който се преминава към интервю на живо. За да се гарантира обективността, на кандидатите за работа в TELUS International не се задават въпроси от личен характер. Ставайки вече станат част от компанията, тя подкрепя тяхното развитие чрез структуриран план за израстване и надграждане на уменията на всеки служител спрямо индивидуалните му качества, знания и предпочитания.