2

Б омбастичен съдебен иск описва "ужаса и мъката", с които вероятно са се сблъскали намиращите се на борда на злополучния подводен апарат "Титан" в ужасяващите последни мигове, преди плавателният съд да се взриви през юни 2023 г.

В иска на стойност 50 млн. долара се казва, че "обреченият" подводен апарат е имал "проблемна история", и се твърди, че OceanGate и нейният вече покойник главен изпълнителен директор Стоктън Ръш не са разкрили ключови факти за батискафа и неговата издръжливост, преди 77-годишният френски изследовател Пол-Анри Наржоле и още трима души да се гмурнат на 18 юни 2023 г.

В иска се твърди, че както компанията, така и Ръш са проявили небрежност при изграждането на подводницата, въпреки че са рекламирали възможността "да станете един от малкото, които ще видят "Титаник" със собствените си очи" срещу 250 000 долара за билет.

Тези неизправности доведоха до това, че само 90 минути след началото на пътуването "Титан" е свалил своите тежести, което означава, че екипът е прекъснал или се е опитал да прекъсне гмуркането.

"Въпреки че точната причина за повредата може никога да не бъде установена, експертите са съгласни, че екипажът на "Титан" е трябвало да разбере какво се случва", се казва в иска, подаден във вторник в окръг Кинг, Вашингтон, от семейството на Наржолет.

Здравият разум диктува, че екипажът е бил наясно, че ще умре, преди да умре - продължава се в иска. 

Екипажът може би е чувствал тежестта на водата как притиска корпуса на "Титан". Екипажът е загубил комуникациите си, а може би и захранването.

Според експертите те са продължили да се спускат, знаейки за необратимите повреди на кораба, изпитвайки ужас и душевни терзания, преди "Титан" окончателно да се взриви.

В иска се критикува "модерната, съвременна, безжична електронна система" на "Титан" и се посочва, че "нито един от контролерите, инструментите за управление или измервателните уреди не би работил без постоянен източник на енергия и безжичен сигнал".

Освен това Ръш, който е управлявал кораба по време на фаталното пътуване, е наречен "ексцентричен и самопровъзгласил се за "новатор" в областта на дълбоководното гмуркане".

След катастрофата както OceanGate, така и Ръш са подложени на критики за погрешната конструкция на кораба.

В интервю за CBS News месеци по-рано Ръш признава: "Управляваме всичко с този джойстик за игра".

Когато репортерът Дейвид Поуг сравнява батискафа "Титаник" като конструиран от Макгайвър, Ръш отговаря: 

"Не знам дали бих използвал това описание. Така че съдът под налягане изобщо не е Макгайвър, защото там работим с "Боинг", НАСА и Вашингтонския университет. Всичко останало може да се провали. Двигателите ви могат да се повредят, светлините ви могат да се повредят и пак ще сте в безопасност".

И все пак Ръш пропуска да спомене, че през 2018 г. професионалисти предупреждават, че експерименталният подход на OceanGate към конструкцията на подводницата може да доведе до потенциално "катастрофални" резултати.

По онова време той е отказал да получи сертификат, според който "Титан" е безопасен, и многократно е пренебрегвал предупрежденията, че плавателният му съд е смъртоносен капан, който "ще убие някого", определяйки ги като "сериозна лична обида".

Към 9:45 ч. плавателният съд губи всякаква връзка с кораба-майка "Полярен принц". 

Въпреки това на OceanGate Expeditions са били необходими осем часа, за да съобщи за изчезналата подводница на бреговата охрана на САЩ, след като е изгубила контакт. 

Това доведе до масирана международна реакция за спасяването на петимата пътници. Кораби от цялото земно кълбо започнаха да се отправят на път, за да помогнат в търсенето на изчезналата подводница, докато часовете за спасяване бързо изтичаха. 

Беше разкрито също, че системата за наблюдение на американските военноморски сили е засякла възможен звук от имплозия на плавателния съд при спускането - но усилията за търсене продължиха. 

Накрая, след трескаво четиридневно търсене, дистанционно управляван подводен апарат (ROV) трагично откри отломките на "Титан" на около 487 метра от носа на "Титаник". 

Всичките петима мъже на борда са загинали на място, когато "Титан" е претърпял "катастрофална имплозия", отсъждат властите. 

Сега искът обвинява за имплозията "постоянната небрежност, безразсъдство и небрежност" на OceanGate и Rush. 

Адвокат Тони Бъзби от адвокатската кантора Бъзби в Хюстън, Тексас, който представлява семейството на загиналите казва, че се надява искът да "даде отговор на семейството как точно се е случило това, кои са участвали и как са могли да позволят това да се случи".

Той добави, че според него е "показателно, че въпреки че Вашингтонският университет и "Боинг" са имали ключова роля в проектирането на предишни, но по-малки версии на "Титан", и двете наскоро отрекоха каквото и да било участие в модела на подводницата, която се взриви".

Изказани са няколко различни теории за това какво е причинило имплозията.

В статия, публикувана в списанието на Националната академия на науките (PNAS), ръководителят на изследването и професор по гражданско и екологично инженерство Роберто Баларини предполага, че несъвършенствата на въглеродните влакна, използвани за изграждане на корпуса на подводницата "Титан", може да са виновни за опустошителната имплозия.

Освен това той предположи, че всички повреди, натрупани от предишни гмуркания на плавателния съд, биха могли да го направят уязвим на "микроизкривяване".

"Най-простото обяснение на това е, че вземате дълга спагета и я натискате с два пръста. Какво ще се случи? По същество ще се изкриви, ще се счупи. Ето какво представлява огъването. Това е, когато компресирате нещо и то се деформира значително, защото това е нестабилност", обясни Баларини.

Изследователите не са успели да проверят дали микроизкривяването е в основата на повредата на "Титан", но са разгледали съдове с подобни форми и материали. 

Други експерти също обвиняват композитния материал на корпуса от въглеродни влакна.

Малките несъвършенства, които биха могли да останат незабелязани, излагат плавателни съдове като "Титан" на риск от срутване при силен натиск. 

Сега, когато корабът е напълно имплодирал, изследователите вероятно никога няма да определят точното място на дефекта, причинил трагичното събитие. 

Въпреки това бреговата охрана на САЩ продължава да разследва трагедията. 

"Работим в тясно сътрудничество с нашите национални и международни партньори, за да осигурим цялостно разбиране на инцидента", заяви в изявление през юни председателят на борда Джейсън Нойбауер.

Ключово публично изслушване е насрочено за септември. 

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Трюдо: Канада ще продължи търговската война със САЩ

Трюдо: Канада ще продължи търговската война със САЩ

Свят Преди 3 часа

Трюдо: Нашата цел остава премахването на тези мита, всички мита

Обрат, Тръмп маха повечето мита за Мексико

Обрат, Тръмп маха повечето мита за Мексико

Свят Преди 3 часа

Тръмп: Това споразумение е в сила до 2 април

Дете е с опасност за живота, след като беше блъснато от възрастен шофьор в Мездра

Дете е с опасност за живота, след като беше блъснато от възрастен шофьор в Мездра

България Преди 5 часа

Пробите на шофьора за алкохол и наркотици са отрицателни

Пожар в притвора на църквата „Св. Богородица“ в Сливен

Пожар в притвора на църквата „Св. Богородица“ в Сливен

България Преди 5 часа

Огънят е тръгнал от късо съединение

„Спартан“ транспортира болно дете от Германия

„Спартан“ транспортира болно дете от Германия

България Преди 5 часа

В 17.08 ч. самолетът се приземи на летище „Васил Левски“

Путин: Русия няма да отстъпи

Путин: Русия няма да отстъпи

Свят Преди 7 часа

Путин: Трябва да изберем вариант за мир, който ще бъде подходящ за нас

Масов бой пред кметството в Белград

Масов бой пред кметството в Белград

Свят Преди 7 часа

До втори сблъсък, този път между полиция и граждани

ЦИК изпрати спешно писмо до Конституционния съд

ЦИК изпрати спешно писмо до Конституционния съд

България Преди 8 часа

Матева: Молим в спешен порядък да бъде върнат отговор от КС

<p>&quot;Възраждане&quot; събира подписи в ЕП, за да осъди &quot;репресиите&quot; срещу нея</p>

"Възраждане" събира подписи в Европейския парламент, за да осъди "репресиите" срещу нея

България Преди 8 часа

Групата в Европейския парламент е събрала 20 подписа

Тръмп поискал бързи избори за президент в Украйна

Тръмп поискал бързи избори за президент в Украйна

Свят Преди 9 часа

Украинската опозиция каза на САЩ, че не иска избори във война

Арестуваният за убийството на Тупак Шакур - "Невинен съм, имам алиби"

Арестуваният за убийството на Тупак Шакур - "Невинен съм, имам алиби"

Свят Преди 9 часа

"Не съм го направил", каза 61-годишният Дейвис своето първо телевизионно интервю

Русия отхвърли предложение за примирие в Украйна

Русия отхвърли предложение за примирие в Украйна

Свят Преди 9 часа

Захарова: Абсолютно неприемливо

Тревога в Москва: Това е заплаха за Русия

Тревога в Москва: Това е заплаха за Русия

Свят Преди 9 часа

Лавров сравни Макрон с Наполеон и Хитлер

ЦИК иска информация за санкционираните председатели на СИК

ЦИК иска информация за санкционираните председатели на СИК

България Преди 9 часа

Видеозаписи липсват от над 40 секционни комисии

<p>Марко Рубио шокира с кръст на челото</p>

Държавният секретар на САЩ Марко Рубио шокира с кръст на челото по време на интервю

Любопитно Преди 9 часа

Появата на Рубио с кръст на челото е свързана с Пепеляна сряда

Регионалният министър: Санирането няма да спре

Регионалният министър: Санирането няма да спре

България Преди 10 часа

Държавата дава 2,5 млрд. лв.