Б омбастичен съдебен иск описва "ужаса и мъката", с които вероятно са се сблъскали намиращите се на борда на злополучния подводен апарат "Титан" в ужасяващите последни мигове, преди плавателният съд да се взриви през юни 2023 г.
В иска на стойност 50 млн. долара се казва, че "обреченият" подводен апарат е имал "проблемна история", и се твърди, че OceanGate и нейният вече покойник главен изпълнителен директор Стоктън Ръш не са разкрили ключови факти за батискафа и неговата издръжливост, преди 77-годишният френски изследовател Пол-Анри Наржоле и още трима души да се гмурнат на 18 юни 2023 г.
В иска се твърди, че както компанията, така и Ръш са проявили небрежност при изграждането на подводницата, въпреки че са рекламирали възможността "да станете един от малкото, които ще видят "Титаник" със собствените си очи" срещу 250 000 долара за билет.
Тези неизправности доведоха до това, че само 90 минути след началото на пътуването "Титан" е свалил своите тежести, което означава, че екипът е прекъснал или се е опитал да прекъсне гмуркането.
ALSO https://t.co/6pW6VWaJqn 'Terror and anguish' suffered by doomed Titan submersible crew in their horrific final moments is outlined in disturbing new lawsuit https://t.co/Plqg4k2TRy ~ Story Below #USA #News
— Follow @JodyField (@JodyField) August 8, 2024
"Въпреки че точната причина за повредата може никога да не бъде установена, експертите са съгласни, че екипажът на "Титан" е трябвало да разбере какво се случва", се казва в иска, подаден във вторник в окръг Кинг, Вашингтон, от семейството на Наржолет.
Здравият разум диктува, че екипажът е бил наясно, че ще умре, преди да умре - продължава се в иска.
Екипажът може би е чувствал тежестта на водата как притиска корпуса на "Титан". Екипажът е загубил комуникациите си, а може би и захранването.
Според експертите те са продължили да се спускат, знаейки за необратимите повреди на кораба, изпитвайки ужас и душевни терзания, преди "Титан" окончателно да се взриви.
В иска се критикува "модерната, съвременна, безжична електронна система" на "Титан" и се посочва, че "нито един от контролерите, инструментите за управление или измервателните уреди не би работил без постоянен източник на енергия и безжичен сигнал".
Освен това Ръш, който е управлявал кораба по време на фаталното пътуване, е наречен "ексцентричен и самопровъзгласил се за "новатор" в областта на дълбоководното гмуркане".
След катастрофата както OceanGate, така и Ръш са подложени на критики за погрешната конструкция на кораба.
В интервю за CBS News месеци по-рано Ръш признава: "Управляваме всичко с този джойстик за игра".
Когато репортерът Дейвид Поуг сравнява батискафа "Титаник" като конструиран от Макгайвър, Ръш отговаря:
"Не знам дали бих използвал това описание. Така че съдът под налягане изобщо не е Макгайвър, защото там работим с "Боинг", НАСА и Вашингтонския университет. Всичко останало може да се провали. Двигателите ви могат да се повредят, светлините ви могат да се повредят и пак ще сте в безопасност".
И все пак Ръш пропуска да спомене, че през 2018 г. професионалисти предупреждават, че експерименталният подход на OceanGate към конструкцията на подводницата може да доведе до потенциално "катастрофални" резултати.
Breaking: ‘Terror and anguish’ suffered by doomed Titan submersible crew in their horrific final moments is outlined in disturbing new lawsuit https://t.co/mMCHLrA0Lx #US pic.twitter.com/rkxMLbBSEX
— WhatsNew2Day (@whatsn2day) August 8, 2024
По онова време той е отказал да получи сертификат, според който "Титан" е безопасен, и многократно е пренебрегвал предупрежденията, че плавателният му съд е смъртоносен капан, който "ще убие някого", определяйки ги като "сериозна лична обида".
Към 9:45 ч. плавателният съд губи всякаква връзка с кораба-майка "Полярен принц".
Въпреки това на OceanGate Expeditions са били необходими осем часа, за да съобщи за изчезналата подводница на бреговата охрана на САЩ, след като е изгубила контакт.
Това доведе до масирана международна реакция за спасяването на петимата пътници. Кораби от цялото земно кълбо започнаха да се отправят на път, за да помогнат в търсенето на изчезналата подводница, докато часовете за спасяване бързо изтичаха.
Беше разкрито също, че системата за наблюдение на американските военноморски сили е засякла възможен звук от имплозия на плавателния съд при спускането - но усилията за търсене продължиха.
Накрая, след трескаво четиридневно търсене, дистанционно управляван подводен апарат (ROV) трагично откри отломките на "Титан" на около 487 метра от носа на "Титаник".
Всичките петима мъже на борда са загинали на място, когато "Титан" е претърпял "катастрофална имплозия", отсъждат властите.
Сега искът обвинява за имплозията "постоянната небрежност, безразсъдство и небрежност" на OceanGate и Rush.
Адвокат Тони Бъзби от адвокатската кантора Бъзби в Хюстън, Тексас, който представлява семейството на загиналите казва, че се надява искът да "даде отговор на семейството как точно се е случило това, кои са участвали и как са могли да позволят това да се случи".
Той добави, че според него е "показателно, че въпреки че Вашингтонският университет и "Боинг" са имали ключова роля в проектирането на предишни, но по-малки версии на "Титан", и двете наскоро отрекоха каквото и да било участие в модела на подводницата, която се взриви".
Изказани са няколко различни теории за това какво е причинило имплозията.
В статия, публикувана в списанието на Националната академия на науките (PNAS), ръководителят на изследването и професор по гражданско и екологично инженерство Роберто Баларини предполага, че несъвършенствата на въглеродните влакна, използвани за изграждане на корпуса на подводницата "Титан", може да са виновни за опустошителната имплозия.
Освен това той предположи, че всички повреди, натрупани от предишни гмуркания на плавателния съд, биха могли да го направят уязвим на "микроизкривяване".
"Най-простото обяснение на това е, че вземате дълга спагета и я натискате с два пръста. Какво ще се случи? По същество ще се изкриви, ще се счупи. Ето какво представлява огъването. Това е, когато компресирате нещо и то се деформира значително, защото това е нестабилност", обясни Баларини.
Изследователите не са успели да проверят дали микроизкривяването е в основата на повредата на "Титан", но са разгледали съдове с подобни форми и материали.
Други експерти също обвиняват композитния материал на корпуса от въглеродни влакна.
Малките несъвършенства, които биха могли да останат незабелязани, излагат плавателни съдове като "Титан" на риск от срутване при силен натиск.
Сега, когато корабът е напълно имплодирал, изследователите вероятно никога няма да определят точното място на дефекта, причинил трагичното събитие.
Въпреки това бреговата охрана на САЩ продължава да разследва трагедията.
"Работим в тясно сътрудничество с нашите национални и международни партньори, за да осигурим цялостно разбиране на инцидента", заяви в изявление през юни председателят на борда Джейсън Нойбауер.
Ключово публично изслушване е насрочено за септември.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!