Н а 10 април 1912 г. "Титаник" потегля от Саутхемптън на първото си плаване през Атлантическия океан. Луксозният океански лайнер, пътуващ за Ню Йорк, вече изоставал с месец от графика и трябвало да премине само за шест дни. Четири дни след началото на пътуването обаче настъпва трагедия.

Потъването на "Титаник" все още е една от най-големите невоенни морски катастрофи в историята. Въпреки че историята на "Титаник" е широко известна, по-малко известни са историите на истинските хора, участвали в пътуването, и последствията от потъването.

Ето някои от героите и злодеите в историята на "Титаник" и как техните действия ще останат запомнени за добро или лошо.

Уникални факти за Титаник

"Карпатия"

RMS (Кралският пощенски кораб) "Карпатия" потегля от Ню Йорк на 11 април 1912 г. Малко след полунощ, само няколко дни след началото на пътуването, корабът получава сигнал за бедствие от "Титаник", че се е ударил в айсберг. Веднага след като получава сигнала за бедствие, капитан Артър Хенри Рострон пренасочва "Карпатия" и започва да се подготвя за качване на борда на оцелели.

Карпатия се намирала на малко по-малко от 60 мили от Титаник, но въпреки опасността, която айсбергите представлявали за кораба, капитан Рострон пренасочил Карпатия с пълна скорост, за да окаже възможно най-бързо помощ. За съжаление, поради разстоянието между двата кораба и скоростта, с която "Титаник" потъваше, "Карпатия" пристигна едва един час след потъването на "Титаник".

"Калифорниян"

В 6:30 ч. вечерта на 14-ти, намиращият се наблизо кораб "Калифорниян" е изпратил предупреждение за айсберг на близкия кораб "Антилиан". Те са забелязали три големи айсберга на юг от тях. Дежурният офицер по безжична връзка на "Титаник", Харолд Брайд, улови предаването за "Антилиан" и го предаде на капитана. Въпреки предупреждението "Титаник" продължава с пълна пара напред.

По-късно същата вечер, след като се натъква на ледено поле, "Калифорниян" решава да спре за през нощта и да изчака сутринта, когато условията за видимост ще са по-безопасни. В 22:20 ч. "Калифорниян" забелязва "Титаник" на хоризонта и изпраща още едно предупреждение за айсберг до кораба, намиращ се само на 20 мили от него. Предаването е прието от дежурния оператор на безжичната мрежа Джак Филипс, който е зает с изпращането на натрупаните телеграми на пътниците. Разочарован, че работата му е прекъсната, Филипс изпраща на "Калифорниян" кратко съобщение, в което ги моли да спрат да изпращат повече предавания, докато не навакса с изоставането.

Изненадан от донякъде грубия отговор, безжичният оператор на "Калифорниян" изключва машината си за през нощта и ляга да спи. Малко по-малко от час и половина по-късно "Титаник" започва да изпраща SOS сигнали, за да съобщи, че се е ударил в айсберг и се нуждае от спасяване. Ако "Калифорниян" беше получил тези преходи, щеше да успее да осигури спасяването на пътниците на "Титаник", преди корабът да е потънал, и да предотврати значителните човешки жертви.

Джоузеф Бел

Когато айсбергът е забелязан за първи път, инженерите получават команда да включат всички двигатели на заден ход в опит да избегнат сблъсъка. С развитието на събитията ситуацията за работещите в недрата на кораба става все по-опасна. Ако студената вода на Атлантическия океан влезе в контакт с котлите, това щеше да доведе до термична експлозия, която щеше да изпрати кораба надолу значително по-бързо.

Главният инженер Джоузеф Бел, заедно с екипа си от водещи инженери и електротехници, работи яростно, за да пренасочи захранването, за да гарантира, че светлините ще останат включени по време на евакуацията, и да преработи помпите, за да забави скоростта, с която корабът потъва.

Бел и инженерите, които избраха да останат под палубата, забавиха потъването с час и половина, което даде повече време за пускане на спасителните лодки.

Предмети, намерени на "Титаник"

Джоузеф Брус Исмай

По време на катастрофата Джоузеф Брус Исмай е председател и управляващ директор на White Star Line. Смята се, че на борда на "Титаник" по време на първото му плаване Исмай е оказвал натиск върху капитан Едуард Смит да подобри рекорда за най-бързо прекосяване на Атлантическия океан. Макар да няма изрични доказателства, че Исмай е наредил на екипажа да пропъди предупрежденията за айсберги, действията му по време на и след евакуацията на "Титаник" водят до обявяването му за страхливец.

Въпреки че през цялата нощ активно е помагал на пътниците да се качат в спасителните лодки и ги е подканял да се спасят, Исмай е подложен на остра критика за собствената си евакуация. На борда на спасителна лодка С, деветата и последна спасителна лодка, спусната от десния борд, Исмай твърди, че когато се е качил на лодката, наблизо не е имало жени или деца. Според свидетелски показания обаче преценката на Исмай е била погрешна и повечето от пътниците в близост до спасителна лодка С са били пътници от трета класа от Близкия изток.

Корабът "Карпатия", който вече е превозвал собствени пътници, е спасил 705 оцелели от спасителните лодки. Въпреки ограниченото пространство, след като се качва на борда на "Карпатия", Исмай настоява да му бъде предоставена самостоятелна стая, в която да се настани. Той отказва да напусне каютата, докато "Карпатия" не акостира в Ню Йорк. Въпреки че е бил пътник на борда на "Титаник", общественото мнение е, че Исмай е трябвало да подражава на капитан Смит, като отиде с кораба, оставяйки мястото, което е заел, за жените и децата, останали на борда.

Чарлз Лайтълър

Вторият офицер Чарлз Лайтолър е старшият член на персонала на борда на "Титаник", който оцелява. Като офицер, отговарящ за евакуацията, Лайтолър спазва принципа на "Биркенхедската тренировка", според който жените и децата се евакуират първи, въпреки че това не е в съответствие с морското право. Той допуска мъже на борда на спасителните лодки само ако те са необходими за осигуряване на безопасността на всяка спасителна лодка.

Когато корабът започна да се спуска окончателно в океана, Лайтхолър оцени ситуацията от мостика, за да види дали може да направи нещо повече. Виждайки как водата се стича по палубата, Лайтълър осъзнава, че няма какво повече да направи, и скача от покрива на мостика в Атлантическия океан. Удивително е, че успява да избегне засмукването на кораба и оцелява, като се вкопчва в преобърната спасителна лодка. Когато "Карпатия" пристига на следващата сутрин, Лайтълър е последният, който е изваден от водата.

Лайтълър служи като командир в Кралските военноморски сили по време на Първата световна война и два пъти е награждаван за храброст. Героизмът му обаче не се изчерпва с това. Въпреки че е пенсиониран, когато получава призив за помощ при евакуацията в Дюнкерк, Лайтълър доброволно предоставя яхтата си, за да помогне на войниците, попаднали в капан на плажа.

Уникални архивни кадри от кораба на скръбта - "Титаник"

Харланд енд Уулфф

По време на британското разследване на катастрофата корабостроителитеХарланд енд Уулфф са обвинени, че са използвали некачествени материали, за да намалят разходите си.

Титаник е авангарден кораб, проектиран да бъде направен почти изцяло от стомана. Поради конструкцията му обаче някои от нитовете не можеха да се поставят с помощта на машини и трябваше да се поставят на ръка. Тъй като ръчното поставяне на стоманени нитове би било невъзможно, вместо това тези нитове е трябвало да бъдат изработени от ковано желязо.

В корпуса на "Титаник" е имало над три милиона нита от ковано желязо, но всички те бяха изработени от по-нисък клас, отколкото било необходимо. Високите нива на шлака, които са останали в нитовете, са ги направили изключително крехки при ниски температури. Тази крехкост би довела до откъртване на главите на нитовете при сблъсъка на "Титаник" с айсберга и би отслабила целостта на стоманената обшивка на корпуса на кораба - причина за скоростта, с която той поема вода.

Ако нитовете са били от по-висококачествено желязо, щетите по "Титаник" можеха да бъдат значително по-малки и да забавят потъването му или дори да предотвратят потъването му напълно.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Николаос Цитиридис: Не мисля, че съм провален като водещ

Николаос Цитиридис: Не мисля, че съм провален като водещ

Любопитно Преди 30 минути

Той споделя пред Мариян Станков - Мон Дьо своите малки истини за "истинския си свят"

Цветът на косата разкрива колко ще живееш? Ето какво казват учените

Цветът на косата разкрива колко ще живееш? Ето какво казват учените

Любопитно Преди 1 час

Какво са открили учените за цвета на косата и дълголетието четете в следващите редове

Ад на пристанището в Иран: Расте броят на загиналите, ранените и изчезналите

Ад на пристанището в Иран: Расте броят на загиналите, ранените и изчезналите

Свят Преди 2 часа

Някои от пострадалите са били транспортирани със самолети до Шираз и Лурестан за лечение

<p>След пороите: Частично бедствено положение в Монтанско, хаос в София и във Врачанско</p>

След пороите: Обявиха частично бедствено положение в Монтанско, хаос в София и във Врачанско

България Преди 3 часа

Най-засегнато е село Лехчево, където е паднала и градушка

"Да, България!" избира председател, ето кои са кандидатите

"Да, България!" избира председател, ето кои са кандидатите

България Преди 3 часа

Ще се определят и основните насоки за развитието на партията в следващите три години

Тръмп настоява американските кораби да преминават без такси през Панамския и Суецкия канал

Тръмп настоява американските кораби да преминават без такси през Панамския и Суецкия канал

Свят Преди 3 часа

"Тези канали не биха съществували без Съединените американски щати", заяви той

<p>Тръмп се стреми към &quot;руски стил&quot;&nbsp;на управление</p>

Бивш съветник на американския президент: Тръмп се стреми към "руски стил" на управление

Свят Преди 4 часа

Фиона Хил заяви, че президентите на САЩ и Русия споделят сходна визия за света

Украйна: Не е вярно, че Русия ни е изтласкала от Курска област

Украйна: Не е вярно, че Русия ни е изтласкала от Курска област

Свят Преди 11 часа

Операцията на украинските въоръжени сили в определени райони в Курска област продължава

Фон дер Лайен: Украйна може да разчита на ЕС

Фон дер Лайен: Украйна може да разчита на ЕС

Свят Преди 12 часа

Урсула фон дер Лайен: Можете да разчитате на нашата подкрепа на масата за преговори

Бедствие в Монтанско, евакуират над 80 къщи, авария в София

Бедствие в Монтанско, евакуират над 80 къщи, авария в София

България Преди 13 часа

Екипи на пожарната пътуват към засегнатите населени места

Има заподозрян за убийството на руския генерал Москалик

Има заподозрян за убийството на руския генерал Москалик

Свят Преди 14 часа

Засега няма официален коментар от Киев относно смъртта на руския офицер

Обрат, Тръмп заплаши Русия със санкции

Обрат, Тръмп заплаши Русия със санкции

Свят Преди 14 часа

Тръмп: Това ме кара да си мисля, че той може би не иска да спира войната

Герасимов докладва на Путин: Курск е освободен

Герасимов докладва на Путин: Курск е освободен

Свят Преди 15 часа

Герасимов: Военните и офицерите от севернокорейската армия демонстрираха голям професионализъм

Почина Жан-Пол Монтанари, директор на Танцовия фестивал в Монпелие

Почина Жан-Пол Монтанари, директор на Танцовия фестивал в Монпелие

Свят Преди 16 часа

Дати: Жан-Пол Монтанари остави своя отпечатък в историята на танца във Франция и Европа

<p>Русия е готова да преговаря с Украйна без условия</p>

Русия е готова да преговаря с Украйна без предварителни условия

Свят Преди 17 часа

Путин е казал това на Стив Уиткоф

<p>Зеленски: Благодаря Ви, президенте Доналд Тръмп!</p>

Зеленски говори с Тръмп: Срещата ни във Ватикана може да стане историческа

Свят Преди 17 часа

Зеленски: На четири очи успяхме да обсъдим много неща