6

Е два ли има жител на руската столица Москва, който да не е чувал поне веднъж твърденията, че дълбоко под града съществува секретна железопътна система. Предполага се, че тя се намира под линиите на метрото и е известна с името „Метро-2“. Изграждането ѝ започнало преди десетилетия и била използвана от ръководителите на СССР. Освен дълги тунели, мрежата разполагала и с убежища, които могат да издържат на ядрена атака. Някои дори вярват, че „Метро-2“ функционира и днес. Истина или измислица са тези твърдения?

Фактите сочат, че въпросната секретна система далеч не е просто градска легенда, а напълно реален проект. Съществуват безспорни доказателства, че неговото осъществяване започнало по време на управлението на Йосиф Сталин. Кодовото име, дадено на мрежата от КГБ, било „Д-6“. Повечето подробности, обаче, са обвити в мистерия. Някои смятат, че „Метро-2“ разполага с четири линии, намиращи се на дълбочина между 50 и 200 м. Историците, обаче, са скептични и на свой ред отбелязват, че най-вероятно била завършена само една линия, което се случило през 60-те години на миналия век. Тя свързва Кремъл с район, намиращ се на юг от Московския държавен университет.

Изграждането на „Метро-2“

Историята на метрото в Москва започва през 1935 г., когато била официално открита т. нар. Соколническа линия. Три години по-късно започнали да функционират още две линии. Създаването им не било никак лесна задача, тъй като работниците в повечето случаи не разполагали с подходящи инструменти и машини. Предполага се, че голяма част от тях били затворници и политически опоненти на Сталин, принудени да работят при изключително тежки условия. Що се отнася до изграждането на „Метро-2“, то най-вероятно започнало след края на Втората световна война. Основната цел на мрежата била да предостави специална защита на най-висшестоящите представители на режима и военните в случай на бомбардировка. Тунелите трябвало да свързват убежищата на властта и подземните командни центрове. Никак не е изненадващо, че само на някои работници било разрешено да се включат в изграждането на секретните линии.

Бункерите на Сталин

Едни от най-интересните туристически забележителности в Москва са двата „бункера на Сталин“. Всеки посетител на града може да ги разгледа, като си резервира обиколка с екскурзовод. Единият от тях се намира близо до хотел „Измайловская“. Предполага се, че е построен през 30-те години на миналия век. Експертите отбелязват, че в действителност мястото представлява бивш склад, превърнат в туристическа атракция след разпадането на СССР. Вторият бункер е до метростанция „Таганская“ и е напълно истински. Историците подчертават, че той няма нищо общо със Сталин, тъй като е построен след смъртта на диктатора. Намира се на 200 м. под земната повърхност и се простира на площ от около 22 500 кв. м. През 60-те години, в разгара на Студената война, бункерът бил оборудван с животоподдържащи системи. Той така и не бил използван и състоянието му постепенно се влошило. В резултат, през 1995 г. бил разсекретен, а днес е собственост на частна компания, която го е превърнала в туристическа атракция.

Достъп до „Метро-2“

Подземната мрежа под Москва от дълги години е обект на всевъзможни спекулации, но едно нещо изглежда безспорно – достъп до нея имали само малка от част представителите на съветските власти. Ситуацията е сходна и в наши дни. Голям брой хора са поискали разрешение да изследват предполагаемите тунели, но молбите им били отхвърлени. Този факт е достатъчно красноречив, смятат някои експерти. Те задават въпроса какво крият властите и защо не предоставят достъп до подземната мрежа. Има сведения, че през 2008 г. профсъюза на метрото в Москва започнал да набира служители, които да извършват транспортни услуги по „секретни маршрути“. Напълно възможно е да става въпрос за официални правителствени проекти, но подробности липсват.

Раменки-45

Един от най-любопитните слухове, свързани с тайните московски подземия, е съществуването на цял град под гаражна кооперация, намираща се близо до Московския държавен университет. Доказателства в подкрепа на това твърдение няма, но според мнозина т. нар. Раменки-45 е напълно реален обект. Офицер от КГБ, пожелал да запази анонимност, разказал пред списание „Тайм“, че секретният град бил създаден през 70-те години на миналия век. Комплексът се намирал на около 300 м. дълбочина и имал собствена електроцентрала, хранителни складове, водоснабдяване, радиостанция, системи за пречистване на въздуха и дори завод за преработка на отпадъци. В случай на ядрена война, Раменки-45 можел да подслони поне 15 000 души. Чрез тунелите на „Метро-2“, той бил свързан с административни сгради, институти и други важни обекти в руската столица – сред които, разбира се, е Кремъл.

Изненадващи разкрития

След разпадането на СССР, някои високопоставени представители на властите започнали да говорят открито по темата за „Метро-2“. Един от тях е бившият информационен министър Александър Музикантский. Според него, огромната подземна мрежа била „предназначена да осигури нормалното функциониране на политическото и военното ръководство на страната по време на война, включително и ядрен конфликт“. Олег Гордиевски – старши офицер в КГБ, който в разгара на Студената война станал шпионин и в продължение на години предавал ценни тайни на британското Ми-6, на свой ред споделил следното: „Вие не знаете нищо за голямата тайна на КГБ. Става въпрос за огромен подземен град, цяла комуникационна мрежа, в която са включени различни съоръжения. Руските власти, разбира се, никога няма да разкрият тази тайна“.

Интересно е и изказването на Владимир Шевченко – бивш съветник на Михаил Горбачов, Борис Елцин и Владимир Путин, което той направи преди близо две десетилетия: „Твърденията за размера на подземната мрежа са силно преувеличени. По времето на Сталин, който се страхувал да не бъде убит, била създадена еднорелсова подземна железопътна линия, свързваща Кремъл с неговата т. нар. „Близка дача“ (дачата представлява вила, вид стопански имот, намиращ се в покрайнините на големите руски градове). Днес линията не се използва. Освен това, има изградени подземни транспортни връзки между Генералния щаб и няколко правителствени съоръжения“. През 2008 г. Шевченко отново засегна темата за „Метро-2“, отбелязвайки, че „за да продължи да работи, системата се нуждае от цялостен ремонт. Съществуват много подземни съоръжения, които се разпадат и едва ли някога ще заработят отново“.

Още от автора:

Индустриалната революция: Краят на една епоха и началото на друга

Между фактите и легендите – как викингите изчезнаха от Гренландия

Изумително: Гигантите, които наследиха динозаврите

САЩ срещу Китай – новата космическа надпревара

Кафето – напитката, която промени света

Масови екзекуции, смъртоносен студ и апокалиптични разрушения: Непознатата история на Корейската война

Сектата „Райски порти“: Масовото самоубийство на поклонниците на „Стар Трек“

Най-странните медицински практики в Древен Рим

Новият крал на Великобритания и церемонията, която светът очаква с нетърпение

Жената, която се опълчи на нацистите и спаси стотици хора от сигурна смърт

Наистина ли използваме едва 10 процента от мозъка си

Между фактите и легендите – истинската история на крал Артур

Изборите в Турция наближават – ще успее ли Ердоган да остане на власт

Истината зад легендата – какво знаем за предателството на Юда

"Сакро Боско": Градината, която ще ви ужаси

Какво знаем за астероида-убиец, причинил изчезването на динозаврите

Коментари 6
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

6 коментара
 
- Скъпи, взех шофьорска книжка. Като се напиеш може ли вече да карам аз? - Вече никога няма да се напивам!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Starship на SpaceX излита на 13 януари

Starship на SpaceX излита на 13 януари

Технологии Преди 38 минути

Планира се системата да се използва за изстрелване на товари и хора в Космоса

<p>Зеленски разкри каква е мечтата на Украйна</p>

Зеленски: Мечтата на Украйна е войната да приключи през 2025 година

Свят Преди 55 минути

"Ние желаем мир повече от всеки друг"

Стотици пътници са блокирани на летища в САЩ

Стотици пътници са блокирани на летища в САЩ

Свят Преди 2 часа

Над 3000 полета са отменени поради буря в южната част на САЩ

Тръмп иска да купи Гренландия: Четири сценария, по които може да се развие тази сага

Тръмп иска да купи Гренландия: Четири сценария, по които може да се развие тази сага

Свят Преди 3 часа

"Гренландия не се продава и териториалната ѝ цялост трябва да бъде запазена"

<p>Тръмп&nbsp;се срещна със Зукърбърг, какво обсъдиха&nbsp;</p>

Тръмп се срещна със Зукърбърг

Свят Преди 3 часа

Срещата се е състояла в резиденцията на Тръмп Мар-а-Лаго във Флорида

<p>Асад звънял на Путин, руският президент не вдигал телефона</p>

Преди да падне от власт: Асад звънял на Путин, руският президент не вдигал телефона

Свят Преди 3 часа

По-рано съпругата на Асад Асма беше заподозряна, че вероятно работи за британското разузнаване

<p>СО работи по възстановяване на лифтовете на Витоша</p>

Терзиев: СО работи по възстановяване на лифтовете на Витоша

България Преди 4 часа

Пълноценният достъп, туризъм и спорт на Витоша могат да се възстановят само с участието на всички институции и заинтересовани, коментира той

Украински атаки с дронове в Русия, има временно затворени летища

Украински атаки с дронове в Русия, има временно затворени летища

Свят Преди 4 часа

Министерството на отбраната на Руската федерация съобщи за 85 унищожени безпилотни летателни апарата, 31 от които - над Черно море

<p>Напрежение между&nbsp;Бразилия и Венецуела (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Бразилия: Венецуела е наредила временно затваряне на общата ни граница

Свят Преди 4 часа

Това се случи броени часове след като венецуелският президент Николас Мадуро встъпи в длъжност

Черешката на тортата

Космически числа и гадаене на кафе в „Черешката на тортата“

Любопитно Преди 4 часа

Кулинарното предаване сервира нова порция забавление, гарнирана с предсказания за бъдещето

Изпепеленото заведение

Пожар изпепели заведение в центъра на София

България Преди 5 часа

Сигнал за инцидента е подаден в 12.25 ч. на тел. 112

<p>България се преклони пред жертвите на Кървавата Коледа</p>

България се преклони пред жертвите на Кървавата Коледа

България Преди 5 часа

Днес почитаме хилядите македонски българи, избити от югославския диктатор Тито заради българското си самосъзнание

Каролин Дариан

Дъщерята на чудовището от Авиньон: „Баща ми трябва да умре в затвора“

Свят Преди 6 часа

Доминик Пелико беше осъден на 20 години затвор в края на исторически процес от три месеца и половина през декември 2024 г.

Сирийски бежанци в Берлин празнуват падането на режима на Асад в Сирия

Ще бъдат ли депортирани сирийците от Германия

Свят Преди 6 часа

Около 975 хиляди сирийци живеят в Германия в момента. Наскоро вътрешната министърка Нанси Фезер заяви, че властите ще преразгледат статута им. Какво означава това?

<p>Тежка катастрофа взе жертва на &bdquo;Струма&ldquo;</p>

Тежка катастрофа взе жертва на „Струма“

България Преди 7 часа

Инцидентът е станал при 21 километър на автомагистралата в посока Дупница