П рез цялата човешка история животните са били опитомявани и използвани като продължение на териториалните желания на хората. Докато кучетата и едрият рогат добитък са станали неразделна част от всяко домакинство, слоновете са били едни от първите животни, които са били обучавани и направлявани от хората за борба, наречена слонство.
Гълъбите, кучетата, конете, мечките, камилите и дори пчелите са били използвани в битки по много жестоки и немислими начини.
Известно е, че древните римляни са използвали бойни прасета за борба със слонове, като са ги подпалвали!
Римляни и прасета
Въпреки огромните им размери и мощ, Плиний Старши казва за животните, които никога не забравят: " слоновете се плашат от най-малкия писък на свинята". Свинете се появяват в писмените източници като бойни инструменти около 240 г. пр.
В някои истории се казва, че римските легиони използвали силата на писъка, като пускали прасетата или да тичат свободно сред слоновете, или да ги закачат по стените на отстъпващите вражески сгради.
Твърди се, че само едно писукане е карало слоновете да отстъпят.
Това се потвърждава от римския автор и преподавател по реторика Елиан, който пише, че римляните са използвали тези стратегии още през 275 г. пр.н.е. в битката при Беневентум. Той твърди:
"Слонът изпитва ужас от рогатия овен и от писъка на свинята. Казват, че именно с тези средства римляните прогонили слоновете на Пирх от Епир и римляните спечелили славна победа."
Римляните използвали квиченето на прасетата като противодействие срещу бойните слонове на Пирр. Стратегията се надявала, че прасетата ще се втурнат неконтролируемо в редиците на врага, предизвиквайки объркване и стълпотворение. Според Псевдо-Калистен или "История на Александър" Александър за пръв път научава за свинята като тайно оръжие срещу слоновете от Пор.
С течение на времето слоновете били обучени да се противопоставят на писъка на прасето, особено след войните на Юстиниан и по-специално след обсадата на месопотамския град Едеса през 544 г.
Късноантичният историк Прокопий е този, който описва използването на прасета от византийските или източноримските армии.
Персийският цар Хусрау I обсажда Едеса и смазва римските сили там. Силите на Хусрау са навлезли в района на града.
"Но римляните - пише Прокопий, - като закачиха едно прасе от кулата, избегнаха опасността. Тъй като прасето висяло там, то естествено изпищяло и това така раздразнило слона, че той, отстъпвайки малко по малко, се оттеглил".
С течение на времето вражеските сили се научили да противодействат на тази тактика. Слончетата били обучени да не се страхуват от писъка на прасето и да участват в боя удобно, като отглеждали слончета с малки прасенца.
Това принудило византийците, наследници на римското наследство, да променят тактиката си, което те научили по трудния начин в многобройните си битки с Абасидите и Умайадите.
Пламтящите прасета от Мегара: Запалително бойно оръжие
Римляните не са били единствените, които са използвали прасета като военно оръжие. Запалителните прасета, или пламтящите прасета, са използвани за противодействие на почти загубена битка в Мегара от Антигон II Гонат през 266 г. пр.
Местните жители на Мегара заливали прасетата със запалителна смола - сурово масло или смола, подпалват ги и ги насочват към бойните слонове на врага.
Естествено, слоновете се втурвали да бягат, като стъпкали голям брой от собствените си войници и ги убили. Това събитие е записано от военните писатели Полиен и Елиан.
Полиен пише: "Антигон [Гонат] вкара слоновете си в атака, но мегарците намазаха няколко свине със смола, запалиха ги и ги пуснаха сред слоновете. Свинете хриптяха и пищяха под мъченията на огъня и се втурнаха напред колкото можеха по-силно сред слоновете, които от объркване и уплаха разкъсаха редиците си и се разбягаха в различни посоки. От този момент нататък Антигон заповяда на индийците, когато обучаваха слоновете си, да вкарват сред тях свине, за да свикнат слоновете с гледката им и с шума им."
Тази практика е толкова разпространена, че е увековечена на римска монета от този период, на която от едната страна е изобразен слон, а от другата - прасе.
Лукреций пише в De Rerum Natura или "Природата на нещата" (I в. пр.н.е.) за тези "пламтящи прасета":
"Те се разбягваха и се оказваха безполезни, защото се плашеха от битките. Хвърляха в смут ескадроните, както приятелите, така и враговете, от всички страни разклащаха страшните гребени на главите си, а ездачите не можеха да успокоят душите на конете си, ужасени от рева, нито да ги насочат към врага. Биковете подхвърляха собствените си приятели и ги тъпчеха с крака, оголваха фланговете и коремите на конете, удряха отдолу с рогата си и забиваха земята със заплашително намерение."
Тактика за потушаване на пламтящите прасета
С течение на времето намаляването на употребата на бойни прасета корелира с упадъка на слонството. Много видове слонове са били преследвани и улавяни, като броят им е намалял значително. Към древността унищожаването на местообитанията на слоновете е довело до цялостно намаляване на популациите им.
Използването на слонове в битките е намаляло и съответно запалителните свине вече не са били използвани. Тези прасета са имали кратък живот, след като са били запалени, което ги е правело тактически неефективни след определен момент.
Освен това в много случаи неефективното обучение на прасетата е довеждало до саморазправа, когато прасетата предизвиквали безпорядък в родния си лагер, те нанасяли поражения.
Съществуват известни съмнения относно достоверността на някои от тези източници, тъй като те са писани поне няколко века след като тези битки са се случили.
Например, Полиен имал подчертан интерес да разказва за увлекателни или необичайни бойни техники и похвати. Аелиан обичал да събира древни факти и вярвания за животни.
Въпреки това може да се твърди със сигурност, че тъй като слоновете са били продължение на елинската традиция, през вековете са се развили различни мерки и противодействия в опит да се противодейства на тази сила. Вероятно пламтящите прасета са били една от многото такива мерки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!