К азват, че в кулинарията има пет вкуса и всяко ястие трябва да отговаря на нотките сладко, кисело, солено, горчиво и "умами". Оказва се, че хората, които допускаме в близкото си обкръжение също трябва да отговарят на тези нотки.
Ключът към изграждането на ефективна група от приятели е в това да разполагате с колекция от хора, които осигуряват различна по сила и вид подкрепа.
Тази група трябва да включва хора, които са сладки, кисели, солени, горчиви и умами.
Ето какво значи това:
Сладки - мили и приятни
Макар да изглежда очевидно, че наличието на мил и приятен човек в живота ни е полезно, проучванията показват, че това означава повече отколкото просто да бъдем около човек, който казва хубави неща.
Особено когато сме тийнейджъри, изследванията установяват, че приятните приятели могат да ни предпазят от други негативни елементи в околната среда.
Например, приятните момчета тийнейджъри с приятни приятели по-рядко са преживявали виктимизация и по-рядко са обвинявали за трудностите външни фактори.
Изследванията са установили, че за възрастните е по-вероятно приятелствата със сладки хора да са вдъхват повече доверие.
Солени - скептични реалисти
Наистина ли имаме нужда от хора по-тежки характери в живота си? Оказва се, че наистина имаме нужда от хора, които са с ниска степен на сговорчивост.
Тези приятели могат да внесат здравословен скептицизъм в разбирането на мотивите и действията на другите.
Те също така могат да ни помогнат да се грижим за собствените си интереси. Жените са склонни да се доверяват повече на такъв тип хора, установяват изследвания.
Това може да бъде в техен ущърб обаче. Понякога хората наистина имат лоши намерения. Солените приятели не се страхуват да свалят очилата в такива ситуации.
Кисели - недружелюбни песимисти
Киселият човек е недружелюбен или се фокусира върху негативното. Негативните настроения се случват на всички нас. Приятел, който може да потвърди тези негативни настроения и да се чувства съпричастен към тях, е от съществено значение.
Както установяват Ким и Ким през 2013 г., валидирането на негативните емоции може да повиши самооценката и да намали негативните настроения и агресията към причинителите на вредата.
Киселият приятел може да сподели вашето нещастие и това може да ви помогне да продължите напред.
Горчиво - завистлив и мотивиращ
Този тип приятел може да ви кара да се чувствате малко завистливи.
От психологическа гледна точка, чувството може да бъде обозначено като завист. Изследване установява, че чувството на завист може да бъде и мотивиращо.
Да бъдеш надминат, особено когато имаш възможност да се представиш добре, може да накара хората да работят по-усърдно и да упорстват при изпълнението на трудни задачи.
Така че обкръжението на хора, които ви карат да се чувствате не толкова добре, може да ви помогне да се стремите и да постигате повече.
Умами - заземен и организиран
Умами е усещане за "пикантност" - като при месото на скара или вкусните супи. В контекста на приятелството приятелят умами е този, който ви държи заземени.
Такива приятели често са стари приятели - хората, които "ви познаваха преди".
Едно от изследванията установява, че приятелствата на средна възраст отговарят на ранните нужди, а дългосрочните приятели, които свидетелстват за споделени преживявания във времето, помагат да се организира цялостен разказ за преживяванията на човека.
Непрекъснатостта е ключов аспект на тези приятелства, тъй като хората продължават и развиват своето самочувствие през целия си живот.
Накратко, както се нуждаем от разнообразни вкусове, които да гъделичкат езика ни, така се нуждаем и от разнообразни приятели, които да ни подтикват, успокояват и държат здраво стъпили на земята.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!