К ой не харесва остроумно написан, логично конструиран трилър?
Независимо дали става дума за филм или за книга, жанрът комбинира най-добрите елементи от екшъна, драмата, а често и от хоръра. Самият той пък има много разновидности, които на свой ред са се радвали на популярност в определени моменти и са замирали в други.
След като миналата седмица категорично посъветвах читателите да не гледат „Сикарио 2: Солдадо“, чувствам, че е мой дълг да препоръчам пет представителя на жанра от четири различни десетилетия, които могат да изправят космите по гръбнака ви, дори да ги гледате у дома в най-горещите летни дни.
Както можете да се досетите и сами, изборът е повече от огромен и петте филма в този материал не са избрани по никакъв друг критерий освен моите лични предпочитания.
1. „Да хванеш крадец“ (1955)
Всеки разговор за добри трилъри започва и завършва с най-големия майстор на съспенса в историята на седмото изкуство, Алфред Хичкок. Филмографията му изобилства с толкова много класики, че е почти невъзможно да се каже кой е най-добрият му филм, но „Да хванеш крадец“ вероятно е един от най-подценяваните и често пренебрегвани.
Главните роли в лентата се изпълняват от иконите Кари Грант и Грейс Кели, с които легендарният режисьор работи неколкократно през кариерата си, но този филм е единственият, в който са заедно на екрана. Грант, който работи с почти всички известни актриси в Холивуд в златната ера на филмовите звезди, впоследствие назовава именно Кели като своя любима екранна партньорка.
Романтичната химия между двамата изпълнители е заразителна, а криминалният сюжет, в който първокласни крадци на френската Ривиера се натопяват взаимно за извършени грандиозни престъпления, е реализиран с достатъчно динамика и икономичност от Хичкок, за да издържи теста на времето и до днес. А прекрасните кадри от Средиземноморието са достатъчна причина за гледане сами по себе си.
2. „Китайски квартал“ (1974)
Джак Никълсън е в зенита на кариерата си през 70-те години на миналия век, а „Китайски квартал“ открива и поляризиращия режсьор Роман Полански в топформа четири години преди да бъде опозорен и да стане беглец от американската правосъдна система. Към това се прибавя и талантливата Фей Дънауей в главната женска роля и налице е класика.
Лентата е съвършен пример за ноара, един от поджанровете на трилъра, с всички традиционни персонажи и похвати, характерни за него. Частният детектив, изигран от Никълсън, остава винаги крачка пред аудиторията в своята самоналожена мисия да разкрие конспирацията, на която се натъква в разследването си на прост случай за изневяра. Режисьорската работа на Полански е безупречна и ни показва творец в пълен контрол над всички кинематографични изразни средства.
3. „Поверително от Ел Ей“ (1997)
И като стана дума за ноар, няма как да не се спомене и последният наистина велик представител на жанра, който представя на световната аудитория австралийците Гай Пиърс и Ръсел Кроу, които са звезди и до днес. Лентата е адаптирана от роман на Джеймс Елрой от сценариста Брайън Хелджеланд, който успява да представи многопластова и сложна история за корумпирани ченгета в достъпен, заплитащ и атрактивен за всеки зрител вид.
Режисьорът Къртис Хенсън на свой ред използва до съвършенство похвати, популяризирани именно от „Китайски квартал“ на Полански и от други ноар класики. По този начин на визуално равнище лентата се превръща и в любовно писмо към отдавна изчезналия Холивуд от 50-те и 60-те години. Като прибавим към всичко това и страхотни изпълнения на Кевин Спейси и Ким Бейсинджър, крайният резултат е филм с напълно заслужени 99% критическо одобрение в Rotten Tomatoes и девет номинации за „Оскар“.
4. “Жега“ (1995)
Ал Пачино и Робърт де Ниро си извоюват статута на екранни легенди в паралелния си изгрев в актьорската професия през 70-те и 80-те години на миналия век, но не се събират пред камерата едва до средата на 90-те. Услугите им си осигурява режисьора Майкъл Ман за изключителния трилър „Жега“.
Пачино изиграва ченгето, а Де Ниро – обирджията. Филмът илюстрира увлекателно паралелното развитие на двамата герои в ситуации, в които и двамата са поставени извън зоните си на комфорт, а съдържа и една от най-бруталните и продължителни престрелки посред бял ден в Лос Анджелис. Но времето просто спира своя ход за сцената, в която двамата титани застават лице в лице в кафене и провеждат многозначителен и провокативен разговор, запечатан в колективната памет на попкултурата и киноизкуството.
5. „Затворници“ (2013)
Режисьорът Дени Вилньов е едно от най-актуалните имена в професията си днес, но прави своя англоезичен дебют едва преди пет години, именно с трилъра „Затворници“. Лентата разказва разтърсващата история за детско похищение, което изправя родители и полицаи на ръба на етиката и морала в своето преследване на престъпниците.
Филмът е заснет в подобаващо мрачни, потискащи и безнадеждни нюанси от легендарния Роджър Дикинс, който записва със „Затворници“ 11-тата си от общо 14 дотук номинации за „Оскар“ за операторско майсторство. Актьорският състав е истински звезден ансамбъл, воден от Хю Джакман и Джейк Гиленхол в напълно нетрадиционни и за двамата роли, с които те се справят безупречно.
Четете още за кино:
Най-очакваните касови филми това лято
Филмовите продължения с жени, които искаме да видим
Как „Междузвездни войни“ станаха междурасови
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!