П оддържащи роли в сериали като „Вероника Марс“, „Уолкър, тексаският рейнджър“ и „Синовете на анархията“ – така протича скромната актьорска кариера на Тейлър Шеридън, която той започва в средата на 90-те години на миналия век и безславно завършва през 2010-а. Именно тогава, когато е на 40 години – възраст, на която повечето хора са намерили професионалната си зона на комфорт и отказват да я напуснат – той решава да премине от подвизи пред камерата към изяви зад нея.
От днес по кината в цял свят тръгва „Сикарио 2: Солдадо“, продължение на едноименния сценарен дебют на Шеридън от 2015 г. Самият факт, че пенсионираният телевизионен актьор вече има в киносалоните продължение на свой предходен проект, говори достатъчно красноречиво за успеха в новата му професия и бързото му издигане в нея.
Именно „Сикарио“ през 2015 г. е филмът, с който Шеридън оповестява с гръм и трясък навлизането си в професията на сценаристите. Лентата е брутален, реалистичен до болка криминален трилър, който изобразява една страховита част от нашата действителност с художествено съвършенство.
Разбира се, Шеридън далеч не е единственият отговорен за това високо засвидетелствано ниво. Сценарият му е адаптиран от визионера Дени Вилньов, при това с помощта на оператора Роджър Дикинс, който спечели първия си „Оскар“ едва тази година с 14-тата си номинация за престижната награда.
„Блейд Рънър 2049“ - поляризиращият шедьовър на годината
Чуйте изключителния саундтрак на „Блейд Рънър 2049“
Главната героиня, чийто набор от стабилни морални ценности формира зрителската гледна точка върху противоречивото сюжетно действие, се изиграва от Емили Блънт, а в поддържащи роли се изявяват Джош Бролин и Бенисио Дел Торо. Последният получава номинации за редица награди за превъплъщението си на екрана, изпълнено с овладян чар и ледена жажда за лично отмъщение.
Бидейки бивш актьор, Шеридън сам заявява, че е „алергичен“ към експозиционен диалог, какъвто често му се е налагало да чете в телевизионната си кариера. Той твърди, че търси „абсурдно прости“ истории, за да се фокусира изцяло върху личностите в тях.
В този смисъл „Сикарио“ е добър пример за стила му, който вече е разпознаваем за масовата аудитория. Лентата следва проста, праволинейна структура от пет части, която ангажира емоционално зрителското внимание с личностните сюжетни линии на героите в нея.
Но през личностни теми като загубата на невинността, която преживява идеалистичната героиня на Емили Блънт, безразличието и безпардонния хумор, с които персонажът на Джош Бролин възприема жестокостта в професията си, и студената решителност, с която образът на Бенисио Дел Торо преследва възмездието си, Шеридън неусетно, деликатно и безпроблемно преминава от личното към социалното, от проблемите на отделните хора към проблемите на цялото общество.
В „Сикарио“ сред засегнатите теми са бруталните практики на американските сили за сигурност и опониращите им наркокартели около северната граница на Мексико. В „На всяка цена“ Шеридън успява да обхване в също толкова прост и праволинеен сценарий още повече американски обществени проблеми, сред които трудният живот на малкия човек в полуизоставените градчета в южните щати и безпощадната икономическа експанзия на банките в тези райони.
В главните роли в лентата блестят Джеф Бриджис и Крис Пайн, а фантастичните панорамни кадри и съвършеният визуален ритъм във филма рамкира режисьорът Дейвид МакКензи. Но заслугата на Шеридън тук надхвърля тази на всички останали – сценаристът създава точно отражение на американската действителност и кинематографично въплъщение на духа на времето си, при това в достъпната опаковка на 102-минутен криминален неоуестърн.
„На всяка цена“ е номиниран за общо четири награди „Оскар“, едната от които е за Шеридън в категорията за оригинален сценарий, но не печели нито един приз, доказвайки за пореден път, че американската Академия обича филми, които отразяват националната идентичност на Щатите, но не и твърде точно, какъвто беше случаят и тази година с „Три билборда извън града“.
На „Три билборда“ разстояние от мъката и щастието
През миналата година Шеридън продължи да дълбае в раните на американското общество, този път фокусирайки се над индианското малцинство и неразрешените извършени престъпления срещу негови представители.
Филмът „Дивата река“ бе приет със също толкова положителни критически отзиви, колкото „Сикарио“ и „На всяка цена“, а този път Шеридън участва в реализацията на лентата и в капацитета на режисьор.
Тази година неуморният творец е отговорен за сценариите на „Сикарио 2: Солдадо“ и сериала „Йелоустоун“, а е ангажиран с написването и на драма за войник с посттравматично психично разстройство, която ще бъде режисирана от Джеймс Манголд.
Невъзможно е човек, който поддържа подобно работно темпо, да поддържа постоянно и нивото на качество, засвидетелствано досега от Тейлър Шеридън, но съдейки по написаните от него дотук сценарии, с удоволствие ще гледаме и провалите му, за да можем да се наслаждаваме и на успехите му.
Четете още за кино:
Най-очакваните касови филми това лято
Филмовите продължения с жени, които искаме да видим
Как „Междузвездни войни“ станаха междурасови
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!