П оследните няколко десетилетия могат да бъдат определени като доста динамични във всеки един обществен аспект.
Всяко поколение не харесва по-новото по традиция и го смята за по-различно и разкрепостено, а действията на младите често са непонятни за по-възрастните. Да, но всъщност толкова различни ли са едните от другите и как успяват да повлияят цялостно на обществените нагласи?
Едните са изградили миналия век, другите са дали началото на новия, а третите са бъдещето ни. Какво знаем и не знаем за бейби бумърите, поколение Х, милениълите и поколение Z?
Какво ги различава и как си взаимодействат различните генерации, изграждайки обществото, това предстои да разгледаме в следващите редове.
Бейби бумъри – бунтарите, които се изправиха срещу установения ред (1946-1964 г.)
Когато чуем бейби бумъри определно се сещаме на първо място за бунт, големи промени и анархия. След затишието покрай войните и установяването на ред, при тях влияние оказва желание за разчупване на нормите, на уреденото възприятие за взаимоотношения и успех.
Бейби бумърите безспорно дават началото на нещо ново, като успяват да прокарат хаос в крехкия социум от онова време. При тях желанията надделяват над възприятията, но уважението все още е твърде силно.
Това довежда до засилване на значението на работния процес, на постигането на целите, независимо от пола и излизане от възприетите представи за ред. Именно тогава придобива по-силен смисъл действието като двигател, въпреки съзидателната сила на мисълта и думите.
Поколение X – работохолиците, отдадени на баланса (1965-1980 г.)
Поколение Х може да отминава по значение в наши дни, в сравнение с милениълите, но много голяма част от работната етика и принципи, които виждаме днес са изградени именно от тях.
Те определно знаят какво значи да действаш и да работиш за това, което имаш, но по какъв начин това е повлияло на възприятието за общество?
Всъщност поколение Х има много силна обществена принадлежност, държи на традициите, семейството и всички устои, които днес малко или много са вече остарели. Въпреки това, те се отличават с балансираност относно вземането на решения и колкото и активни да са, тази им черта пречи да действат бързо и импулсивно, което малко или много възпира процеса по развитие.
Поколение Y (Милениъли) – иноваторите, които градят света през 21 век (1980-1996г.)
Милениълите са младите възрастни в момента, които са в разцвета на силите си и представляват ядрото, най-силната част от обществото. Те се отличават с доброто си образование, множеството възможности, които са отворени пред тях, но в същото време носят някои от характеристиките на миналия век.
Милениълите обаче, също като бейби бумърите, са по-скоро бунтарски настроени и обичат да създават и дават началото на иноваторски течения и продукти. Поколение Y има далеч по-добра възможност да го реализира от бунтарите на миналия век, защото те са имали възможност да израснат с технологиите и да се развият като характери заедно с тях.
Този аспект често не се харесва до такава степен на поколение Х, но именно в това се корени красотата на промените.
Поколение Z – модерните дигитализирани деца на новия век (1997-2012г.)
Поколение Z определено е най-обсъжданото през последните години, защото то включва настоящите деца, тийнейджъри и младите възрастни, които тепърва се сблъскват с истинския облик на живота.
Те не са просто свързани с технологиите, те сякаш се раждат с телефон в ръка и знаят много добре как да използват технологиите в своя полза. Това определено влияе много на начина им на живот и на способите им за комуникация, обучение и в даден етап - на работа.
Вече всичко е дигитално – срещите се уговарят онлайн и се случват често онлайн. Пазаруването и забавлението е онлайн, което поражда въпроса: Измести ли кликът онлайн действието в материалната среда?
При изминалите четири поколения наблюдаваме градация на отдадеността към индивида и намаляване на тази към обществото, което се отразява и във взаимоотношенията им. Гръмките думи сякаш губят своето значение, защото вече е още по-лесно да кажеш нещо и много по-трудно да го покажеш.
Затова, предстоящите генерации и развиващата се в настоящето – Поколение Z, следва да поработят върху действието, с което градят света, околната среда и самите себе си. Защото това е бъдещето!
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!