И зминаха 113 години, откакто "Титаник" потъва под вълните на Атлантическия океан, отнемайки живота на над 1500 пътници и членове на екипажа.
Сега нови доказателства най-накрая реабилитират шотландския офицер, превърнат в изкупителна жертва на трагедията – първият офицер Уилям Мърдок.
Titanic's Scottish scapegoat is CLEARED after 113 years: 3D scans confirm First Officer William Murdoch did NOT abandon his post as the ship sank https://t.co/viotO6s9Ec
— Zicutake USA Comment (@Zicutake) April 9, 2025
Дълги години Мърдок бе обвиняван в корупция, напускане на поста и дори бе изобразен да стреля по пътници във филма на Джеймс Камерън. Повече от век по-късно, благодарение на 3D сканиране, става ясно, че той не е избягал от дълга си – загинал е, докато до последно е помагал за евакуацията на пътниците.
Компанията за подводно картографиране Magellan е заснела 715 000 изображения на останките на "Титаник", намиращ се на дълбочина от 4 000 м в Атлантическия океан.
В новия документален филм на National Geographic, анализаторът Паркс Стивънсън разкрива как създаденият цифров модел потвърждава невинността на първия офицер.
Сканирането показва, че шлюпбалката – вид кран, използван за спускане на спасителни лодки – на позицията на Мърдок е била в процес на подготовка за спускане на още една лодка в момента, когато корабът е потънал.
Това откритие подкрепя свидетелствата на оцелели членове на екипажа, според които 39-годишният Мърдок е бил отнесен от вълна, докато е подпомагал качването на още пътници в спасителна лодка.
New Nat Geo Titanic Doc Believes It Has Exonerated First Officer William Murdoch https://t.co/64jMvDo0jd
— The Hollywood Reporter (@THR) April 8, 2025
Уилям Макмастър Мърдок е роден на 28 февруари 1873 г. в град Далбити, Шотландия. Служил е на различни кораби, преди да бъде повишен до първи офицер на борда на "Титаник".
През септември 1907 г. се жени за учителката от Нова Зеландия Ада Флорънс Банкс, но последният път, когато я вижда, е на 10 април 1912 г., в деня на отплаването на "Титаник" от Саутхемптън.
Когато "Титаник" се сблъсква с айсберга в 23:40 ч. на 14 април 1912 г., офицер Мърдок е отговорен за евакуацията от десния борд на кораба.
Следващите часове обаче се обвиват в противоречия.
Няколко очевидци твърдят, че са видели офицер да застрелва един или двама мъже, които се опитвали да се качат в спасителна лодка, след което се самоубива. Години наред се предполага, че този офицер е бил именно Мърдок – версия, която е възпроизведена във филма на Камерън.
Но други важни свидетелства отричат това тълкуване.
Особено значимо е показанието на втория офицер Чарлз Лайтолър, който заявява, че е видял Мърдок от горната част на рубката в момента, в който е бил пометен от морето. Според Лайтолър, Мърдок е подготвял последна спасителна лодка, когато внезапно корабът се наклонява и вълна залива палубата. Част от пътниците успяват да се качат на лодката, но Мърдок е отнесен от водата. Тялото му така и не е открито.
Сега най-прецизното 3D сканиране на "Титаник", правено някога, потвърждава версията на Лайтолър.
„Тази шлюпбалка е в горна позиция, което означава, че екипажът ѝ реално се е опитвал да подготви спасителна лодка за спускане,“ обяснява г-н Стивънсън. „Това напълно съвпада с описанието, дадено от втори офицер Лайтолър.“
Всичко това сочи, че офицер Мърдок не е изоставил поста си, а е останал верен на дълга си до последния момент.
„Шлюпбалката тук е безмълвен свидетел, който потвърждава думите на Лайтолър – нейното положение показва, че е била в процес на спускане точно както той е описал.“
Въпреки дългогодишната си лоша репутация и обвиненията в неподобаващо поведение, днес се смята, че Мърдок е действал геройски, опитвайки се да спаси колкото се може повече хора.
За разлика от някои други офицери на борда, той не се придържа стриктно към заповедта "жени и деца първо", а позволява и на мъже да се качат в лодките, спасявайки по този начин повече животи.
След излизането на филма "Титаник", роднини на Мърдок и жители на родния му град Далбити възразяват срещу начина, по който е представен. Впоследствие, вицепрезидентът на 20th Century Fox Скот Нийсън лично посещава града, за да поднесе извинение на семейството на Мърдок и дарява £5000 на местното училище за създаване на Мемориална награда на името на Уилям Мърдок.
RMS Titanic, собственост на британската компания White Star Line, трагично потъва в ранните часове на 15 април 1912 г., след сблъсък с айсберг в Северния Атлантик. При катастрофата загиват около 1517 души от общо 2224 на борда.
Останките на кораба почиват на морското дъно на около 350 морски мили от брега на Нюфаундленд, Канада.
Деликатните структури се разпадат бързо и според учените могат да изчезнат напълно през следващите 40 години. Благодарение на сканирането от 2022 г., обаче, корабът е запазен цифрово с изключителна точност.
Създадените изображения са използвани в новия документален филм на National Geographic и Atlantic Productions, озаглавен „"Титаник": Дигиталното възкресение“.
Това е продължение на първия дигитален модел, публикуван преди две години от Magellan Ltd, който представи детайлна 3D реконструкция на останките.
Освен сканираните изображения, нова симулация пресъздава RMS Titanic и разрушенията, настъпили в онази фатална нощ преди почти 113 години.
Titanic's Scottish scapegoat is CLEARED after 113 years: 3D scans confirm First Officer William ... https://t.co/dKGlEzyvtY via @MailOnline
— g1c (@g1c2) April 9, 2025
Корабът се разполовява, преди окончателно да потъне, като носът и кърмата се озовават на разстояние от 800 м една от друга на океанското дъно. Анализът на останките показва, че разпадането не е било плавно, а по-скоро насилствено.
Сканирането разкрива и отворен клапан, което подсказва, че пара все още е преминавала през системата за генериране на електричество на "Титаник". Това потвърждава свидетелствата, че екип от инженери е останал на поста си до самия край, за да осигури осветление на кораба и да подпомогне евакуацията.
Ръководеният от родения в Камбрия инженер Джоузеф Бел екип е работил неуморно, хвърляйки въглища в пещите, за да поддържа светлините включени. Всички те загиват, но действията им дават на останалите безценни минути за спасяване.
Пълната история може да бъде видяна в "Титаник": Дигиталното възкресение на 15 април, вторник, от 20:00 ч. по National Geographic Channel.