В разгара сме на празниците, а може би още не сте подготвили всичко за големия ден. Понякога нещо се изплъзва и може да не успеете да получите, или изпратите всички подаръци навреме. Ако се чувствате зле от тези (надяваме се) случайни закъснели обмени, тогава ще се зарадвате на резултатите от ново проучване - оказва се, че хората всъщност не се разстройват от получаването на закъснели подаръци.
Подаряването на подаръци е важна част от нашата култура, както и от културата на много други страни. Всяка година потребителите харчат значителни суми за подаръци - за Коледа или за рождени дни - до такава степен, че това се е превърнало в значим аспект на икономиката. Разбира се, значението на подаръците предизвиква интереса и на психологическата общност.
Съществуващите изследвания разглеждат всички аспекти на поведението при подаряване на подаръци - от мотивите и основните движещи сили до очакванията (надценяване), резултатите и несъответствията между подаряващия и получателя - особено във връзка с подарените подаръци и видовете подаръци, които получателят предпочита.
В този последен документ Кори Халтман, докторант по маркетинг в Бизнес колежа „Фишър“ на Държавния университет в Охайо, и колегите му провеждат шест проучвания, които изследват несъответствието между възгледите на дарителите и получателите за навременното подаряване на подаръци.
На пръв поглед изглежда, че има основателна причина да се притесняваме да подаряваме подаръци навреме. Според проучване, проведено от екипа като част от изследването, 65% от американците смятат, че подаръкът трябва да пристигне навреме, ако е за конкретен повод, например за рожден ден.
„Изглежда, че мнозинството от американските потребители смятат, че подаръците трябва да се подаряват навреме - но нашето проучване показва, че има и нещо повече“, казва в изявление Ребека Речек, професор по маркетинг в колежа „Фишър“.
В едно от проучванията им студенти от бакалавърска степен са помолени да си представят ситуация, в която подаряват или получават подарък, който ще пристигне навреме или с две седмици закъснение. В този случай подаръкът е пинта сладолед. Те бяха помолени да оценят доколко вероятно е според тях закъснелият подарък да повлияе негативно на връзката им.
Резултатите показаха, че тези, които си представяха, че дават подаръка със закъснение, смятаха, че ще навредят на връзката си много повече в сравнение с тези, които си представяха, че го получават със закъснение. В друго проучване екипът установил, че участниците се притесняват, че късният подарък ще им подскаже, че се грижат по-малко за получателя.
„Една от ключовите социални функции на подаряването на подаръци е да се изрази загриженост за получателя на подаръка, така че не е изненадващо, че хората се страхуват от отрицателно въздействие върху отношенията им, ако закъснеят с подаръка“, добавя Речек.
Получателите обаче не виждат ситуацията по този начин. Както казва Халтман: „Tе не смятат, че закъснелият подарък е сигнал за липса на грижа. Те бяха по-прощаващи, отколкото тези, които даваха закъснелите подаръци, смятаха, че ще бъдат“.
Но може ли това безпокойство от подаряването на подаръци да повлияе на вида на подаръка, който някой купува? Е, изглежда, че влияе. В друго проучване екипът установява, че тези, които си представят, че подаряват закъснял подарък - този път подаръчна кошница - се чувстват по-малко притеснени, ако са вложили време в създаването на самия подарък, а не просто са купили предварително опакована кошница.
„Хората смятат, че ако са положили допълнителни усилия за подаръка, направили са го по-персонализиран, това може да компенсира закъснението му“, казва Речек.
Така че въпреки изразеното мнение за закъснялото подаряване на подаръци, изглежда, че има известна свобода на действие за добронамерените, но все още закъснели подарители. Но има ли граница за това колко време е приемливо? В друго проучване участниците са помолени да си представят, че подаряват подарък с все по-голямо закъснение - първо с два дни, после с две седмици и след това с два месеца. Установено е, че както за даряващите, така и за получаващите, колкото по-късно е направен подаръкът, толкова повече вреди той би нанесъл на връзката. Но дори и това не било непростим резултат.
Добре, добре, това звучи добре, но какво ще кажете за абсолютно най-лошия резултат: изобщо да не се прави подарък? В още едно проучване екипът установил, че и даряващите, и получаващите смятат, че неподаването на подарък е по-вредно от получаването на подарък с огромно закъснение.
„Късно определено е по-добре, отколкото никога, когато става дума за подарък“, казва Халтман.
„Ако закъснявате с подаряването на подарък, поставете се в ролята на получаващ закъснял подарък. Въз основа на нашите резултати смятаме, че това би трябвало да намали притеснението ви, че закъснението ще навреди на връзката ви“, каза Речек.
В крайна сметка изглежда, че очакванията ни за това какво е приемливо и какво не, могат да бъдат много неадекватни, когато става въпрос за късни подаръци, но само докато действително подарите този подарък!
„Продължавайте и изпратете този закъснял подарък, защото изглежда, че това не притеснява повечето хора толкова, колкото се страхуват дарителите“, казва Халтман.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!